پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
منابع آمریکایی اعلام کردند که مذاکرات با ایران در هتل‌های جداگانه در قطر برای تبادل زندانیان انجام شده است. بر اساس گزارش‌هایی که چندین منبع آشنا با این مذاکرات با سی ان ان به اشتراک گذاشته اند، مسیر این مذاکرات سخت بوده است. آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک ندارند و پیشنهاد‌های واشنگتن برای تعامل مستقیم با تهران در این زمینه رد شده بود.

شعارسال: سی ان ان به نقل از منابع آگاه آمریکایی گزارش داد که هیات‌های تهران و واشنگتن در دو هتل جداگانه در دوحه مذاکرات را انجام دادند و توافق تبادل زندانیان بین واشنگتن و تهران با میانجیگری قطر دو سال و نیم به طول انجامید.

تابستان گرم 1402 و مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا در دوحه

به گفته یک مقام آمریکایی آشنا با مذاکرات، مقامات قطری پیام‌ها را به طرفین منتقل می‌کردند. گفتگو‌های غیرمستقیم بخشی از یک روند بیش از دو ساله بوده است.

خطوط کلی نقشه راه توافق در دوحه حدود شش ماه پیش و پس از دو سال و نیم گفتگو‌های غیرمستقیم فشرده بین واشنگتن و تهران شروع به آشکار شدن کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت: این یک گام مثبت است که آن‌ها از زندان آزاد شدند و به حبس خانگی فرستاده شدند. اما این تازه آغاز روندی است که امیدوارم و انتظار دارم به بازگشت آن‌ها به آمریکا منجر شود.

بر اساس گزارش‌هایی که چندین منبع آشنا با این مذاکرات با سی ان ان به اشتراک گذاشته اند، مسیر این مذاکرات سخت بوده است. آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک ندارند و پیشنهاد‌های واشنگتن برای تعامل مستقیم با تهران در این زمینه رد شده بود.

مسیر پیش رو در حال حاضر به عنوان یک فرآیند گام به گام توصیف شده است و مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند که مذاکرات غیرمستقیم در حال انجام و حساس است.

یکی از منابع مطلع در مورد این توافق گفت که روند انتقال وجوه به قطر احتمالا ۳۰ تا ۴۵ روز طول می‌کشد و دو منبع گفتند که این پول قبل از رسیدن به قطر از طریق سوئیس منتقل خواهد شد.

کاخ سفید پنجشنبه اعلام کرد ۵ زندانی دو تابعیتی آمریکایی-ایرانی که در ایران در زندان اوین به سر می‌بردند، به حبس خانگی منتقل شده‌اند. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند تصمیم برای انتقال آمریکایی‌ها به حبس خانگی در هتلی در تهران، بخشی از توافقی است که بین واشنگتن و تهران انجام شده و بر اساس آن، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی که در تهران هستند، ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد خواهد شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان تأیید و اعلام کرد این اقدام در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 21مرداد1402، کدخبر: 8519185، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین