پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
افکار عمومی تا چند وقت پیش فکر می کردند که فقط در سطح عملکردی و مدیریتی با رسانه میلی مواجه هستند ، اما گویا کار از این کارها گذشته و ضعف مشهود نظارت موثر به همراه انتصابات سلیقه ای ، منجر به ملوک الطوائفی شدن صداسیما شده است. گروهی مدعی ارسال نامه اعتراضی به مقام معظم رهبری هستند و گروهی دیگر،آن را شبنامه قلمداد می کنند؟ شورای عالی نظارت بر صداسیما را از چرت بیدار کنید و بگویید وقت خواب نیست.

شعارسال: در روز‌های اخیر متنی علیه علیرضا خدابخشی معاون سیاسی جنجالی صداوسیما در فضای مجازی منتشر شده بود. در همین ارتباط جمعی از کارکنان رسانه ملی متنی در اینباره منتشر کردند.

ادعای ارسال نامه گروهی از کارکنان صداسیما به رهبری و شبنامه خوانده شدن آن توسط گروهی دیگر؟! + افسار بعضی ها را بکشید لطفا

 متن این نامه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

همه آن‌هایی که شبنامه منتسب به جمعی از خبرنگاران صدا و سیما در نقد معاونت سیاسی را خوانده‌اند سلام علیکم!

بدیهی است که به دیدگاه‌ها و عملکرد هر کسی می‌توان نقد وارد کرد و انتقاد، حق همه زیردستان و زبردستان است. تحولات معاونت سیاسی در دو سال گذشته در امور داخلی معاونت، نحوه انتخاب و پردازش سوژه‌ها و نیز تعامل با خارج معاونت تحولات عمیقی بوده و از ابتدا نیز برای همه معلوم بوده که نقد و انتقاد‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

اما آنچه اخیرا در شبنامه‌ای مجازی به عنوان «نامه سرگشاده جمعی از کارکنان و خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مقام معظم رهبری» منتشر شده، بیشتر از آنکه انتقاد از نقاط ضعف عملکرد معاونت سیاسی در دو سال گذشته باشد، در محترمانه‌ترین تعبیر خواسته یا ناخواسته تخریب نقاط قوت این دو سال است. از این رو خواندن این چند سطر برای روشن شدن بهتر امور خالی از لطف نیست.

یکی از سیاست‌های معاونت سیاسی در دو سال اخیر در حوزه محتوا، کنار گذاشتن دیدگاه‌های شخصی سردبیران و خبرنگاران در انتخاب سوژه‌های موضوعی، و ضرورت انتخاب سوژه از میان قوانین و دستورالعمل‌هایِ قانونیِ لازم‌الاجرایِ اجرا نشده بوده است. قوانین و دستورالعمل‌هایی که در ادبیات داخلی معاونت سیاسی به آن‌ها اسناد بالادستی گفته می‌شود. این انتخاب راهبردی موجب شده در خارج سازمان صدا و سیما، صدای ذینفعانی که از اجرا نشدن قوانین معطل، سود می‌برند یا کسانی که اجرای قوانینی که سال‌ها معطل مانده برای آن‌ها زحمت ایجاد می‌کند، بلند شود. بطور مثال وقتی در بلوای «سردفتری و وکالت» بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تلاش‌های مجلس برای افزودن یک متن قانونی دیگر به قانون‌های ضدانحصار سانسور نشود، بدیهی است که همراه با صدای برخی کارکنان ناراضی معاونت، نعره‌های کسانی که منافع‌شان را از دست می‌دهند از «دکان‌های دو نبش دنیای رسانه» بلند شود. آقای شمس‌الدین حسینی رئیس محترم کمیسیون مربوط در مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام کردند که اگر صدا و سیما کار مجلس را پوشش خبری خوبی نمی‌داد، در ماجرای مجوز‌های کسب و کار به نتیجه نمی‌رسیدیم.

وقتی در سالی که عنوانش «رشد تولید» است خبرنگاران تشویق شوند بجای تولید مستند‌های پرزرق و برق کار خبرنگاری‌شان را بکنند و در معرکه «مجوز‌های کسب و کار و تولید» طرف «قانون و مردم و تولیدکننده» بایستند، صدای نعره‌ها و دندان قرچه‌های از سر غیظ صاحبان امضا‌های طلایی و «بوقچی‌های رسانه‌ای» شان و نیز بوروکرات‌هایی که بخش بزرگی از وقت‌شان صرف سردواندن تولیدکننده می‌شود، در می‌آید.

معاونت سیاسی اکنون در شرایطی است که می‌تواند با سری بلند اعلام کند در حال انجام کارش در حمایت از تولید و تولیدکننده است. اینجا همان جاست که بجای آنکه از نقاط ضعف معاونت سیاسی انتقاد شود از نقاط قوتش انتقاد می‌شود. بجای آنکه از معاونت سیاسی پرسیده شود چرا آن قدر که در حوزه رشد تولید اقدام کرده در حوزه مهار تورم اقدام نکرده، از عملکردش در حوزه رشد تولید انتقاد می‌شود. در این دو سال تحولات داخلی معاونت سیاسی نیز در جهت کوچک و چابک‌سازی، حذف و ادغام دفاتر و ستاد‌های کم‌بهره، شفاف‌سازی، کاهش هزینه‌ها و فراهم‌سازی فرصت‌های برابر برای خبرنگاران بوده است. طبیعی است که برخی از کارکنان توان کمتری برای تطابق خود با این تحولات دارند و این موضوع ممکن است اسباب دلخوری، نگرانی، اعتراض و رفتار‌های دیگر را فراهم کند.

افرادی هم که اجرای سیاست‌ها جدید موجب پیشرفت کاری آن‌ها شده مشغول کارند و صدایی از آن‌ها شنیده نمی‌شود. ایجاد بیش از ۴۰ گروه تخصصی در خبرگزاری صدا و سیما موجب افزایش سواد تخصصی (در کنار سواد خبرنگاری تلویزیونی) در حوزه‌ها و زیرحوزه‌های اقتصاد، سیاست، اجتماع و فرهنگ و در نتیجه عمق گرفتن اخبار و گزارش‌ها و حل شدن برخی مشکلات مزمن کشور شده است. همزمان برخی سوژه‌های مهجور به واسطه تخصیص گروه و خبرنگار تخصصی از مهجوریت درآمده‌اند. حالا تعداد بسیار بیشتری از خبرنگاران بجای آنکه بر اساس علایق و در شبکه مشکلات شخصی دنبال سوژه بگردند، نسبت به این موضوع حساس شده‌اند که چرا و چه کسانی از اجرای یک قانون، یک دستورالعمل ساده یا یک آیین نامه بی‌هزینه که اجرای آن مشکلات قابل توجهی را حل می‌کرد خودداری کرده‌اند.

در خبرگزاری صدا و سیما به خبرنگاران اجازه داده شد براساس علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌های خود در هر یک از این ۴۰ گروه تخصصی کار کنند. به خبرنگاران توانمند باشگاه خبرنگاران جوان هم فرصت بی سابقه‌ای برای کار و عرضه آن روی آنتن داده شده است. خبرنگارانی که گزارش‌هایشان غالبا در ضمیمه خبری ساعت ۱۹ پخش می‌شد، اکنون در بخش‌های اصلی فرصت تولید خبر دارند.

بخشی از منابع مالی که نویسندگان شبنامه از تقسیم «به ظاهر عادلانه» آن دلخورند، سطح دانش نویسندگان هم از به کار بردن عباراتی مانند «رغم زدن» و «والامرو الیکم» بعد از سه ماه تلاش برای نوشتن متن پیداست. ادبیات حاکم بر این شبنامه، ادبیات توهین و دروغ و مقاومت است؛ مقاومت ‏در برابر تحول در کل بخش‌های معاونت سیاسی از یک مجموعه اداری-رسانه‌ای به یک مجموعه کاملا رسانه‌ای با مدیریت واحد؛ توهین‌هایی که لابلای سطور بافته شده و دروغ‌های مبتذلی از قبیل توهین معاون سیاسی به مدیران سابق معاونت‏.

تحول در معاونت سیاسی نه کامل اجرا شده و نه آن چه اجرا شده ضرورتا بدون نقص بوده است. آنچه مسلم است تحول با قدرت ادامه دارد و هنوز برخی ارکان آن به مرحله اجرا نرسیده است. بدیهی است که نقص‌های آن (که بسیار کمتر از محاسنش هست) برطرف خواهد شد و قطعی است که برچسب زدن انگیزه تحول را در معاونت سیاسی کاهش نخواهد داد. مخالفان تحول، مسیر‌های دیگر را آزمایش کنند.

«جمعی از خبرنگاران و کارکنان معاونت سیاسی»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جمهوریت، تاریخ انتشار: 18شهریور1402، کدخبر: 209417، jomhouriat.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین