پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
با توجه به بند عین تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ و بند تخصصی آورده شده در لایحه‌ای برنامه هفتم توسعه،وزارت نیرو می بایست برای تامین بخشی از آب صنایع مثل فولادی‌ها، معدنی و صنایع نیروگاهی و حتی پالایشگاهی بجای آب تازه و آبی که امکان استفاده از آن در حوزه کشاورزی و شرب هست ، پساب تحویل دهد. بر این قاعده ، هاشم امینی معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مدعی شده است که سالیانه یک میلیارد مترمکعب پساب فاضلاب در اختیار صنایع بزرگ قرار می‌گیرد. سوال اینجاست که با توجه به فراهم نبودن زیرساخت ها، با برنامه روبرو هستیم یا وعده؟

شعارسال: «هاشم امینی» در گفتگو با خبرنگار افزود: در یک دهه گذشته باتوجه‌به تغییر شرایط اقلیمی و لزوم مدیریت منابع آب کشور ونیز ضرورت توجه به پساب فاضلاب و آب خاکستری به‌عنوان یک منبع آبی قابل‌توجه سیاست‌های وزارت نیرو در این بخش تغییر کرده است.

ادعای در اختیار قرار دادن یک میلیارد مترمکعب پساب فاضلاب برای صنایع بزرگ + وعده یا برنامه اجرایی؟

وی ادامه داد: براین‌اساس وزارت نیرو به بخشی از صنایع مثل فولادی‌ها، معدنی و صنایع نیروگاهی و حتی پالایشگاهی توصیه کرده و اخیراً آن را تبدیل به قانون کرده که بند عین تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ حتی در لایحه‌ای که برای برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شد بر این موضوع تأکید دارد که باز تخصیصی در این صنایع صورت گیرد و بجای اینکه این صنایع بزرگ از آب تازه و آبی که امکان استفاده از آن در حوزه کشاورزی و شرب هست را تغییر به پساب دهد.

معاون آبفای کشور خاطرنشان کرد: اکنون این موضوع به‌سرعت در وزارت نیرو و با همکاری وزارت صمت در حال پیگیری است البته نه‌تن‌ها در دو سال اخیر بلکه در سنوات قبل هم از این نوع قرارداد‌ها داشته‌ایم.

امینی گفت: در حال حاضر ما ۳۰۷ میلیون مترمکعب پساب را برای صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پالایشگاه‌ها در فلات مرکزی و بخشی از شهر‌های شرقی کشور واگذار کردیم.

وی ظرفیت پساب فعلی کشور را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی ما در دولت سیزدهم این است که حدود یک میلیارد مترمکعب از این پساب را در اختیار صنعت قرار دهیم.

معاون آبفای کشور افزود: براین‌اساس صنعت در قالب قرارداد بیع متقابل وارد می‌شود و شبکه‌های جمع‌آوری و خطوط انتقال و تصفیه‌خانه را اجرا می‌کند وما این پساب‌ها را به‌صورت قرارداد‌های ۲۰ و ۳۰ساله در اختیار صنعت قرار می‌دهیم.

وی گفت: این باعث می‌شود تا این پساب‌ها که ممکن است ایجاد مشکلات زیست‌محیطی کند و بهداشت عمومی را مورد مخاطره قرار دهد به چرخه بازگشته و صنایع از آن استفاده کنند.

معاون آبفای کشور ادامه داد: همچنین ۱۹۱ میلیون مترمکعب پساب را در حال مذاکره با صنایع هستیم و ۳۴۸ میلیون مترمکعب هم در حال عقد قرارداد با صنایع مختلف سطح کشور هستیم تا از این ظرفیت استفاده کنند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 15مهر1402، کدخبر: 85244487، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین