پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۲۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
به‌رغم انتشار حجم گسترده‌ای از اخبار مثبت برای بزرگنمایی دستاورد‌های به اصطلاح چشمگیر، اما بسیار مبهم و شک برانگیز بانک رفاه کارگران طی یکی دو سال اخیر، با نگاهی دقیق‌تر به عملکرد و صورت‌های مالی این بانک می‌توان اذعان کرد که مدیران رفاه طبق اصل ۴۴ نه‌تن‌ها فعالیت‌های تولیدی و اشتغالزایی را برای رشد سودآوری بانک انجام نداده‌اند بلکه در بخش واگذاری‌های سهام نیز سرپیچی (نامحسوسی) داشته‌اند.در چنین شرایطی اما، اداره روابط عمومی این بانک، عملکرد این بانک را در سال جاری چشمگیر نامید و فروش ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی املاک و سهام تحت تملک رفاه را در چشم شبکه بانکی کشور کرد تا خود را بر سکوی اول در این حوزه ببیند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است!

شعار سال: به‌رغم انتشار حجم گسترده‌ای از اخبار مثبت برای بزرگنمایی دستاورد‌های به اصطلاح چشمگیر، اما بسیار مبهم و شک برانگیز بانک رفاه کارگران طی یکی دو سال اخیر، با نگاهی دقیق‌تر به عملکرد و صورت‌های مالی این بانک می‌توان اذعان کرد که مدیران رفاه طبق اصل ۴۴ نه‌تن‌ها فعالیت‌های تولیدی و اشتغالزایی را برای رشد سودآوری بانک انجام نداده‌اند بلکه در بخش واگذاری‌های سهام نیز سرپیچی (نامحسوسی) داشته‌اند.

آسمان و ریسمان بافتن بانک رفاه برای ترازِ ناترازیِ عملکرد
اصولا فعالیت‌های صنعت بانکداری بر محور سپرده‌پذیری قرار دارد و بانک‌ها باید با نرخ مشخص و در قالب تجهیز منابع، اقدام به جمع‌آوری سپرده‌های عمومی کنند و سپس بخشی از این سپرده‌ها را در چارچوب تسهیلات به بخش‌های تولیدی و شرکت‌های بزرگ و کوچک جهت سرمایه‌گذاری ارایه دهند. درآمد‌ها و سودآوری ناشی از این فعالیت‌های تخصصی بانکی نیز متعلق به سهامداران حقوقی و حقیقی است.

حال با نگاهی به آخرین آمار‌های منتشر شده بانک رفاه در سایت کدال که به عملکرد این بانک در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مربوط است، رفاه در بهار امسال مبلغ ۶۱.۶۰۶.۴۶۷ میلیون ریال در بخش تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی، درآمد کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۱ کاهش ۶ درصدی را رقم زده است. در همین حال، هزینه سود سپرده‌های رفاه از ابتدای امسال تا پایان خردادماه، مبلغ ۶۰.۵۳۰.۱۶۰ میلیون ریال بوده که با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، همراه بوده است.

بانک رفاه همچنین در بخش هزینه‌های اداری و عمومی با ۲۴.۳۲۱.۷۹۹ میلیون ریال، رشد ۵۸ درصدی هزینه‌ها را در این بخش طی ۳ ماه ابتدای سال ثبت کرده است. بخشی از افزایش هزینه‌های اداری و عمومی رفاه را می‌توان به پای افزایش دستمزد‌ها نوشت، اما رشد بیش از ۲ برابری بر ابهامات صورت‌های مالی رفاه می‌افزاید!

هزینه‌های مالی و رفاه در همین بازه زمانی ۳ ماهه و در مقایسه با بهار ۱۴۰۱، بیش از ۷۲ درصد رشد داشته و با ۱.۰۵۰.۰۰۰ میلیون ریال افزایش به رقم مشکوک ۲.۵۰۰.۰۰۰ میلیون ریالی جهش کرده است.

طبق تعاریف علمی، سود عملیاتی شرکت‌ها حاصل از فعالیت‌هایی است که طبق اساسنامه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تعریف شده است. بانک رفاه در بهار امسال با کاهش ۶۷۱ درصدی سود عملیاتی مواجه بوده است، اما در بخش غیر عملیاتی توانست رشد قابل توجه ۱.۷۱۶ درصدی را رقم بزند. هرچند مدیران بانک رفاه در این بخش عملکرد نسبتا خوبی داشته اند، اما همچنان ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

همان‌گونه که ذکر شد، اساس فعالیت‌های بانک‌ها باید بر محور سپرده‌پذیری باشد، اما بانک رفاه در این زمینه عملکر بسیار ضعیفی داشته و به‌رغم افزایش سرمایه ۶۶۰ هزار میلیارد تومانی، نتوانسته است، درآمد و سودآوری از سپرده‌پذیری حاصل کند.

در چنین شرایطی اما، اداره روابط عمومی این بانک، عملکرد این بانک را در سال جاری چشمگیر نامید و فروش ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی املاک و سهام تحت تملک رفاه را در چشم شبکه بانکی کشور کرد تا خود را بر سکوی اول در این حوزه ببیند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است!

حتی اگر این مورد را هم بپذیریم و باور کنیم که بانک رفاه با «آسمان و ریسمان بافتن» توانسته است بالاترین میزان فروش اموال مازاد را در شبکه بانکی کشور داشته باشد، اما در واگذاری سهام دولتی همچنان استنکاف می‌کند. بانک رفاه که به بهانه بدهی‌های معوق دولت توانست سهامِ ۸۸.۰۰۰ میلیارد تومانی ارزشمند شستا در شرکت‌های سودآور پتروشیمیای را صاحب شود، حالا هیچ برنامه‌ای برای واگذاری این سهام به افراد حقیقی و بخش خصوصی در قالب اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ندارد!

نتیجه این‌که، مدیران بانک رفاه کارگران، با ایجاد موج رسانه‌ای قوی به پشتوانه منابع مالی سهامداران، توانستند به گونه حرفه‌ای عملکرد منفی خود را پشت نقابِ همراهی و همکاری با دولت تحت عنوان به اصطلاح بیش‌ترین میزان فروش اموال مازاد برای جبران کسری بودجه پنهان کنند.

به این ترتیب، ما هم مانند سهامداران باید منتظر انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه بانک رفاه کارگران باشیم و ببینیم در صورت‌های مالی جدید، چه شیوه‌هایی برای ترازِ ناترازیِ خود ارایه می‌دهند!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۴ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۴۰۷۸۰۹، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین