پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۲۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: آمارهای ارائه شده در خصوص میزان رشد پایه پولی و حجم نقدینگی نشان می‌دهد تورم بالا در سال آینده نیز مهمان اقتصاد ایران خواهد بود.​

شعارسال: اقتصاد ایران سال‌هاست با تورم‌های بالا خو گرفته است، اما حالا تورم در محدوده‌ی بالاتر از چهل درصد، جان این اقتصاد بیمار را تحلیل برده و بحران را دوچندان کرده است.

مراقب شوک ارزی جدید باشید + داستان ادامه دار تورم بالا در کشور

هر چند برنامه‌های دولت سیزدهم بر کاهش نرخ تورم استوار است و اعلام شده اولویت اصلی دولت نیز مهار تورم است، اما در دو سال گذشته هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و حالا آمار‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی نیز نشان از آن دارد که رشد پایه پولی همچنان در محدوده ۴۲ درصد است.

عبدالناصر همتی اخیرا در سخنانی این آمار را مورد تحلیل قرار داده و با استناد به آمار‌های منتشر شده تا پایان مرداد ماه گفته است:طبق آمار‌های ارائه شده رشد پایه پولی منتهی به مرداد ماه برابر با ۴۱ درصد بوده است این بدان معناست که ماهی ۲۳ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است. مگر ممکن است با این حجم چاپ پول تورم را مهار کرد؟ به گفته وی در یک سال ٢٨٠ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است.

او گفت: با این آمار حالا هی شعار بدهید که قصد مهار تورم را دارید؛ مگر می‌توانید تورم را کنترل کنید؟

نگاهی به آمار‌های رشد پایه پولی نشان می‌دهد ایران در حال تجربه‌ی یکی از بالاترین رشد‌ها طی دوزاده سال اخیر است. جدول منتشر شده در متن دربردارنده میزان رشد پایه پولی در دوازده سال اخیر است و نگاهی به میزان رشد پایه پولی خود گواه ان است که با رشد پایه‌ی پولی، نرخ تورم نیز در میات مدت یک تا دو ساله متاثر شده است. البته رشد پایه پولی تنها مولفه‌ی اثرگذار بر تورم نیست، اما بنا بر نظر اقتصاددانان این مولفه ظرف یک تا دو سال بر تورم اثر خود را آشکار می‌کند.

مراقب شوک ارزی جدید باشید + داستان ادامه دار تورم بالا در کشور


نگرانی‌ها بی‌مبنا نیست

کامران ندری، کارشناس اقتصادی اقتصاد و استاد دانشگاه امام صادق در خصوص تاثیر رشد پایه پولی بر نرخ تورم گفت: به نظر نگرانی‌ها در خصوص تاثیرات تورمی افزایش پایه پولی و همچنین افزایش سهم پول از نقدینگی واقعی است و باید سیاستگذار به این موضوع توجه جدی نشان دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در غرب که تورم تحت کنترل است، اقتصاددانان معتقدند که افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی تاثیر مستقیم و کوتاه‌مدت ندارد، اما بی‌تردید افزایش پایه‌ی پولی و حجم نقدینگی در بلندمدت بر رشد تورم اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه تورم کنونی نیز محصول رشد پایه‌ی پولی و افزایش سهم پول از نقدینگی و همچنین رشد نقدینگی است، تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی، در کوتاه‌مدت دولت تلاش می‌کند با مهار نرخ ارز، تورم را مهار کند البته تورم در ایران همچنان بالاتر از چهل درصد است و این وضعیت رشد مولفه‌های پولی نیز نشان می‌دهد در سال آینده نیز تورم در این محدوده مهمان ناخوانده آزاردهنده‌ی اقتصاد ایران خواهد بود.

خطر وقوع شوک ارزی

وی گفت: از این روست که بانک مرکزی در تلاش است که فعالانه در بازار ارز حضور داشته باشد و روند قیمت‌ها را مهار کند، اما نکته اینجاست که این شکل مهار نرخ ارز خود عواقب سختی را می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال به دلیل شکننده بودن شرایط اقتصادی و احتمال بازگشت تحریم حداکثری آمریکا، این خطر وجود دارد که شوک ارزی در اثر کوچکترین تکانه رخ دهد و در نتیجه با روند فزاینده تورم مواجه شویم.

ندری گفت: تغییرات کمیت‌های پولی نشان می‌دهد تورم در سال اینده نیز دوام خواهد داشت و در نتیجه مولفه‌ی ارز در اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در شرایط فعلی مهار تورم تنها با مهار قیمت ارز اثرگذار است و با شرایط فعلی تحریم نیز این امکان دور از دسترس است که بتوان نرخ ارز را در همین محدوده نگه داشت یا حتی پایین آورد.

وی به مقامات بانک مرکزی توصیه کرد که برای پیشگیری از بروز بحران احتمالی و وقوع شوک ارزی باید قیمت ارز در دوره‌های کوتاه مدت مورد ارزیابی قرار گرفته و به تدریج تعدیل اتفاق بیفتد تا احتمال وقوع شوک ارزی به حداقل برسد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صدای بورس، تاریخ انتشار: 9آبان 1402، کدخبر: 481856، www.sedayebourse.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین