پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
معاون اول روحانی به جرم توهین و افترا به قالیباف در مناظرات انتخاباتی به ۱۲ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حبس با استناد به قانون و مسئولیت‌های جهانگیری به ۴۴ میلیون تومان جزای نقدی تخفیف داده شد.این شکایت پس از اظهارات جهانگیری در مناظرۀ انتخابات سال ۹۶ ثبت شد. بر اساس رای دادگاه، قاضی به رای قطعی پروندۀ موسوم به «املاک نجومی» و تبرئۀ شهردار اسبق تهران در این پرونده نیز اشاره کرده. سازمان بازرسی نیز تأکید کرده هیچ پروندۀ مفتوحی دربارۀ قالیباف وجود ندارد. برخی از تحلیل گران این حکم دادگاه را آتشی زیر خاکستر برای چهار سال بعد می دانند که دامن قالیباف را خواهد گرفت.

شعارسال: اردیبهشت سال جاری محمدسعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در توییتی به موضوع شکایت محمدباقر قالیباف از اسحاق جهانگیری اشاره کرد و توضیح داد که «قالیباف سال۹۶ به دلیل دروغ‌های آقای جهانگیری از او شکایت کرد، اگر قوه قضاییه وقت همان زمان به این شکایت رسیدگی می‌کرد باعث بازدارندگی از دروغ‌گویی در مناظرات می‌شد. در نهایت اسفند پارسال در دادسرا قرار مجرمیت صادر و سپس پیغام‌ها برای گرفتن رضایت شروع شد که تنها شرط آقای قالیباف پذیرش رسمی اشتباه بود در همین حال که آقایان پیگیر رضایت هستند، تیم رسانه‌ای‌شان شروع به عملیات روانی برای تأثیرگذاری بر رای دادگاه کرده است.»

جهانگیری در پرونده شکایت قالیباف محکوم شد + ایجاد اتشی زیر خاکستر برای چهار سال بعد

همان زمان برخی رسانه‌ها بیان کردند که علت شکایت قالیباف، رییس مجلس از جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی مربوط به مناظره‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ است.

اکنون حکم دادگاه صادر شده که براساس آن جهانگیری به دلیل افترا به ۴ ماه حبس تعزیری و به دلیل نشر اکاذیب به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده منتها با توجه به قانون و پست مسئولیتی جهانگیری، حکم حبس به ۴۴۰ میلیون ریال جزای نقدی تخفیف داده شده است؛ این حکم قابل تجدید نظرخواهی است.

در جریان بررسی این پرونده، قاضی به پرونده موسوم به املاک نجومی و تبرئه قالیباف در این پرونده اشاره کرده است. همچنین سازمان بازرسی بیان داشته که هیچ پرونده مفتوحی علیه قالیباف وجود ندارد.

***

واکنش وکیل جهانگیری به محکومیت در پرونده شکایت قالیباف: پرونده نقص دارد

وکیل اسحاق جهانگیری به محکومیت وی به یک سال حبس تعزیری واکنش نشان داد و گفت: اگرچه رای صادره بدوی بوده و ما در فرصت قانونی با مستندات کافی به آن اعتراض خواهیم نمود لکن متاسفانه برخلاف مر قانون و ممنوعیت صریح قانونی مفاد رای غیرقطعی از ناحیه برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

سرورالسادات مقیمی، وکیل اسحاق جهانگیری، با اشاره به جزئیات شکایت محمدباقر قالیباف از معاون رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گفت: آقای قالیباف بدلیل مطالب مطرح شده در مناظرات انتخاباتی سال ١٣٩٦ اقدام به شکایت از آقای جهانگیری معاون اول وقت رییس جمهور و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نموده است که در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در شعبه ۱۵ دادسرای رسیدگی به جرایم کارکنان دولت مطرح گردید، پرونده مطروحه متعاقبا به شعبه ۱۰۵۹ دادگاه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت ارجاع شد.

وی افزود: ریاست محترم شعبه رسیدگی کننده در اردیبهشت ماه سال جاری اقدام به برگزاری جلسه رسیدگی باحضور وکلای طرفین نمودند و بدلیل ابهامات متعدد موجود در پرونده، در راستای اخطار رفع نقص پرونده به دادسرا ارسال گردید.

وکیل اسحاق جهانگیری در ادامه بیان کرد: لکن بدلیل عدم رفع نقص پس از عودت پرونده به شعبه ۱۰۵۹ برای دومین بار اخطار رفع نقص صادر و پرونده به شعبه ۱۵ ارسال شد و پس از ارسال جوابیه از مرجع مورد استعلام به دلیل ابهامات موجود در جوابیه مورد اشاره، در انتظار تشکیل جلسه و ادامه روند رسیدگی به پرونده جهت شفافیت موضوعات مطروحه بودیم که بطور ناگهانی رای صادره از ناحیه دادرس و نه قاضی پرونده به بنده ابلاغ گردید.

وی در ادامه به محکومیت جهانگیری به یک سال حبس اشاره کرد و گفت: اگرچه رای صادره بدوی بوده و ما در فرصت قانونی با مستندات کافی به آن اعتراض خواهیم نمود لکن متاسفانه برخلاف مر قانون و ممنوعیت صریح قانونی مفاد رای غیرقطعی از ناحیه برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده است

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 27آبان1402، کدخبر: 1402082719593، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین