پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲
علی صالح آبادی مدیر مسئول ستاره صبح(صرفا تشابه اسمی با علی صالح آبادی رئیس کل سابق بانک مرکزی و سفیر ایران در قطر) در متنی با عنوان ریشه تاریخی اختلاف ایرانی‌ها با عرب‌ها و روس‌ها ، قصد ارایه تحلیل بر درگیری احتمالی ایران- اسرائیل در قالب درگیری عربی-عبری-غربی داشته و معتقد است که منتفع اصلی این درگیری دو کشور روسیه و چین هستند. بنظر می رسد که ادله یابی و بیان ده دلیل اختلاف ایرانی ها با روس ها و عرب ها ، صرفا مقدمه ای برای توجیه تحلیل پهنه درگیری فرضی ایران با رژیم غاصب صیهونیستی و نفع روسیه و چین بوده است.

شعارسال: ایران به دلیل وسعت و موقعیت ژئوپلیتیک همواره در طول تاریخ مورد طمع دیگر کشور‌ها بوده است. در این میان طمع روس‌ها به خاک ایران و منابع آن بیشتر از دیگر کشور‌ها بوده است. این نوشتار به ریشه اختلاف ایرانی‌ها با عرب‌ها و روس‌ها می‌پردازد.

ریشه تاریخی اختلاف ایرانی‌ها با عرب‌ها و روس‌ها + امکان سنجی ورود ایران به درگیری با اسرائیل


۱-عرب‌ها از زمان خلافت ابوبکر (۶۳۳ م.) حمله به ایران را آغاز کردند و در زمان عمر و عثمان جنگ بین اعراب و سلسله ساسانی ادامه داشت تا اینکه در نهایت یزدگرد سوم در نهاوند از سپاه عثمان شکست خورد و سلسله ساسانی متلاشی فروپاشید. (۶۵۱ م.) عرب‌ها در طول ۱۸ سال جنگ با ایرانی‌ها مرتکب جنایات بی‌شماری به‌ویژه در منطقه طبرستان (گلستان فعلی) شدند و عرب‌ها در آنجا به هیچ‌کس رحم نکردند. مرد، زن، کودک همه را کشتند و زنان را به کنیزی گرفتند و فروختند.

این موضوع با گذشت ۱۳۷۲ سال همچنان در حافظه تاریخی ایرانیان مانده است. به همین دلیل اختلاف بین عرب و عجم ریشه تاریخی دارد و در گذر زمان از بین نرفته است.

۲-اعراب و اتحاد جماهیر شوروی در جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران تمام‌قد از صدام حسین دفاع کردند و هزاران ایرانی را به شهادت رساندند و زیرساخت‌های کشور را نابود کردند.

۳-عرب‌ها شیعیان را «رافضی» می‌دانند و می‌گویند آن‌ها از سه خلیفه راشدی یعنی ابوبکر، عمر و عثمان اطاعت نکرده‌اند.

۴-عرب‌ها بار‌ها کوشیدند نام خلیج‌فارس را تغییر دهند که با هوشیاری ایرانی‌ها موفق نشدند.

۵-عربستان در حج خونین سال ۱۳۶۶ نزدیک به ۳۰۰ حجاج ایرانی را به شهادت رساند.

۶-جنبش حماس پیرو مکتب اخوان المسلمین است که رهبر آن سید قطب بود که به دست جمال عبدالناصر، رییس جمهور وقت مصر اعدام شد. این سازمان وقتی صدام حسین اعدام شد، او را شهید نامید و سه روز عزای عمومی اعلام کرد و یک مجسمه از قاتل ایرانی‌ها هم‌ساخت.

۷-روسیه در دو معاهده ننگین گلستان و ترکمانچای حدود ۲۵۰ هزار کیلومترمربع از سرزمین ما را بلعید.

۸-پطر کبیر امپراتور روسیه در زمان حیاتش و پس از مرگ وصیت کرده بود که برای رسیدن به آب‌های گرم (خلیج‌فارس) ایران باید به تصرف تزار‌ها درآید.

۹-روسیه دوران پوتین به شش قطعنامه شورای امنیت به‌ویژه قطعنامه ۱۹۲۹ که به لحاظ اقتصادی فلج‌کننده بود رأی موافق داد. این قطعنامه‌ها آثار مخرب و زیان‌باری بر اقتصاد و زندگی مردم ایران برجای گذاشته است.

۱۰-به گفته وزیر پیشین خارجه، روسیه هم از ایران پهباد خرید و هم خودش آن را لو داد تا برای ایران دردسر و هزینه ایجاد کند و موجب شد غرب ایران را در جنگ اوکراین متهم و سهیم بداند.

وقتی چنین پیشینه‌ای از اعراب و روس‌ها در ذهن ایرانی‌ها وجود دارد، مسئولان لازم است در سیاست‌ها به خواست و مطالبه اکثریت توجه کنند، نه به آمال و آرزو‌های ناشدنی اقلیت، مثل به راه انداختن پویش «حریفت منم» که ادعاشده شش میلیون نفر برای جنگ علیه اسرائیل در آن ثبت‌نام کرده‌اند، یا ثبت‌نام ۱۴۲ نماینده مجلس برای جنگ در غزه و یا این که گفته‌اند اگر اجازه بدهند آماده شلیک موشک به بندر «حیفا» و «تل‌آویو» ... هستیم.

این آقایان می‌دانند که این قبیل خط و نشان کشیدن‌ها باعث می‌شود تا از یک سو اسرائیل از آمریکا ۱۴ میلیارد دلار پول بگیرد و از سوی دیگر ایران هراسی تشدید می‌شود و آمریکا ناوهایش را به آب‌های خلیج‌فارس اعزام می‌کند و کاخ سفید به حسن نصرالله پیغام می‌دهد که ویو ـاگر حزب‌الله وارد جنگ تمام‌عیار با اسرائیل شود، ایران را بمباران می‌کند.

پرسش این است که این خط‌ونشان‌ها باعث شده اسرائیل جنگ را متوقف کند یا اینکه با استناد به همین حرف‌ها اسرائیل امتیاز بیشتری از غرب می‌گیرد؟ یا فردی در تلویزیون ظاهر می‌شود ضمن حمله به روحانی و ظریف می‌گوید ما باید آرایش جنگی به خود بگیریم یا یک واعظ مشهور می‌گوید اکنون وقت جنگ است. اگر عده‌ای می‌خواهند بجنگند راهش سر و صدا راه انداختن نیست. در حالی این‌ها چنین حرف‌هایی می‌زنند که مسئله فلسطین اکنون برخلاف گذشته اولویت مردمی که زیر فشار تورم و گرانی هستند، نیست. دلیلش این است که وجدان‌های بیدار در لندن، پاریس، نیویورک، واشنگتن، جاکارتا و ... به‌صورت خودجوش به خیابان می‌آیند؛ اما چرا چنین حرکتی به صورت خودجوش در ایران و پایتخت‌های عربی مشاهده نمی‌شود؟

نویسنده به خاطر دارد که ایرانی‌ها در جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائیل و نیز پیروزی تیم فوتبال ایران بر اسرائیل پیش از انقلاب به خیابان آمدند و علیه اسرائیل و به نفع فلسطین شعار دادند. چرا حالا اینگونه نیست؟ به عقیده نویسنده خواست اسرائیل این است که پای ایران به جنگی که عربی-عبری-غربی است کشیده شود. ما نباید در تله غرب و روسیه بیافتیم. چرا توده‌های عرب و دولت‌های عربی ساکت هستند و حاضر به شلیک یک گلوله به سمت اسرائیل نیستند؟

حمایت واقعی از مردم غزه جنگیدن نیست، زیرا امکانش برای ایرانی‌ها فراهم نیست. آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم حمایت معنوی، سیاسی و مالی از مردم مظلوم غزه است. اکنون فضای مناسب برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی در جهان فراهم شده و غرب و کشور‌های عربی نیز از آن حمایت می‌کنند. تشکیل دولت مستقل فلسطینی بزرگ‌ترین خدمت به فلسطینیان آواره و درگیر جنگ است. آنچه امروز در غزه در جریان است تله روسیه و اسرائیل است تا تمرکز جهان از جنگ اوکراین برداشته شود و با درگیر شدن ایران با اسرائیل و آمریکا سودش به جیب روسیه و چین برود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ستاره صبح، تاریخ انتشار: 27آبان1402، کدخبر: 105790، www.setaresobh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین