پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشته است که راه آهن رشت -آستارا به طول ١۶٢ کیلومتر از طریق وام روسیه با سود ٣ درصد تامین مالی می‌شود، سود این وام ۶ درصد پیشنهاد داده شده بود اما با مذاکرات ایران در جلسات به ٣ درصد کاهش پیدا کرد . ورای توجه به ابعاد کلی این خبر، توجه سازمان بازرسی کل کشور را به چند نکته مهم بعنوان نظارت قبل از شروع، جلب می کنیم. اول اینکه این مبلغ همانگونه که بیان شده، وام است و باید پرداخت شود. لذا بسیار مهم خواهد بود که فرآیند و ساختار تعریف و شکست پروژه برای ممانعت از بیش اظهاری و کاهش پتانسیل های فساد احتمالی ،مورد توجه قرار گیرد. ثانیا ، وضعیت مدیریت پروژه و انتخاب پیمانکار از سه منظر طی فرآیندهای کاملا سالم در انتخاب پیمانکار ، اتمام به موقع کار و ممانعت از اعمال جرایم برای دیر پرداخت وام خارجی ، کیفیت اجرای پروژه ، باید مورد توجه باشد. مجددا هشدار می دهیم که چنین پروژه هایی،می توانند پتانسیل بالای فساد مالی داشته باشند. لذا باید روی آنها بنوعی خیمه نظارتی زد.

شعارسال: شهریار افندی‌زاده در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه در بحث نوسازی ناوگان در بخش‌های هوایی، جاده‌ای و ریلی نیاز به تحول در توسعه و نوسازی داریم و از این رو، کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است، اظهار داشت: این کمیته برای توسعه ناوگان برنامه زمانبندی برای امسال و سال آینده تنظیم شده است.

کاهش سود وام روسیه برای ساخت راه‌آهن آستارا به ٣ درصد ،مدیر پروژه کیست جناب افندی زاده + ضرورت هوشیاری سازمان بازرسی در شیوه برآورد قیمت و هزینه های اجرایی

وی ادامه داد: در بخش جاده‌ای اولویت با تولید داخل است و به تولیدات داخلی ورود کردیم، اما باید توجه داشت که در حال حاضر قیمت یک دستگاه اتوبوس تولید داخل به ١٧ میلیارد تومان رسیده است و در این شرایط توسعه و نوسازی ناوگان نیاز به مدل اقتصادی داریم.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی در داخل کشور سرمایه داریم و زمینه برای ورود سرمایه آماده است، اما در تامین منابع و واردات نیاز به تضمین داریم، گفت: از ۵ هزار اتوبوس که براساس مصوبه هیات وزیران امکان واردات آن وجود دارد ٣٣ دستگاه اتوبوس وارد شده و مسیر برای واردات اتوبوس باز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزش نهایی قرارداد با روس‌ها درباره راه آهن رشت- آستارا چقدر قیمت‌گذاری شده و سود وام روسی برای تامین مالی این پروژه چقدر است؟ برخی از منتقدان می‌گویند سود ۶ درصدی وام برای این پروژه بالا است و کشور پر ریسکی مانند روسیه نمی‌تواند به بهانه بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران نرخ سود را بالا ببرد چراکه روسیه هم شرایط ایران را دارد.

وی تاکید کرد: این پروژه به طول ١۶٢ کیلومتر از طریق وام روسیه با سود ٣ درصد تامین مالی می‌شود، سود این وام ۶ درصد پیشنهاد داده شده بود، اما با مذاکرات ایران در جلسات به ٣ درصد کاهش پیدا کرد.

افندی‌زاده درباره ارزش این قرارداد با روس‌ها گفت: درباره مبلغ در ابتدا باید طراحی‌های پروژه انجام شود و پس از اینکه طراحی‌ها به طور کامل انجام شد و قیمت نهایی استخراج می‌شود. از طرف ایران شرکت ساخت و از طرف روسیه شرکت کاسپین سرویس در حال کامل کردن طراحی‌ها هستند و قیمت گذاری در حال انجام است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مهم آن است که سقف قرارداد ١.۶ میلیارد یورو در نظر گرفته شده که این عدد وام نیست بلکه سقف عدد قرارداد است و پس از استخراج قیمت، مابه‌تفاوت آن عدد صرف خرید تجهیزات می‌شود.

افندی زاده افزود: ظرف مدت زمان کوتاه قیمت پروژه معلوم و فصل اول سال جدید میلادی عملیات این پروژه شروع می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 29آذر1402، کدخبر: 1429804، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین