پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند. سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور گفت: مذاکرات و توافق این گام مهم مربوط به ۲۰ سال گذشته است ولی به‌دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می‌گرفت؛ امروز با اراده بین مسئولان عالی دو کشور شکل می‌گیرد و حتماً کمک بسزایی برای تجارت و اقتصاد در منطقه خواهد کرد.

شعار سال: ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری در مراسم امضای سند توافق نامه احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا گفت: بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.

وی خاطرنشان کرد، این خط ریلی برای همه کشور‌های منطقه مفید خواهد بود.

مراسم امضای توافق نامه احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا بین ایران و روسیه+ ویدیو
رئیسی گفت: راه‌اندازی مسیر رشت_آستارا جلوه‌ای از دوستی میان همه کشور‌ها ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: مذاکرات اولیه این توافق، به حدود ۲۰ سال پیش بر می‌گردد، اما اجرایش به تعویق افتاد. امروز با اراده مسئولان عالی دو کشور این کار بزرگ شکل می‌گیرد.

رییس جمهوری گفت: راه‌اندازی این مسیر کمک بزرگی به تجارت و ترانزیت منطقه خواهد کرد.

رئیسی هم‌چنین تصریح کرد: در دولت سیزدهم وظیفه خود می‌دانیم در جهت سیاست همسایگی و احیای ظرفیت‌های ایران حرکت کنیم. جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های متعددی است؛ ولو اینکه برخی از جمله نظام سلطه بخواهد ایران را دور بزند، ولی ما و همه می‌دانیم و آقای پوتین و کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشور‌های در مسیر می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کار تجاری و اقتصادی است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به‌نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های بسیارِ در شرق آسیا را به اروپا متصل کند.

وی بیان کرد: در این مسیر شمال ـ جنوب سه بخش مورد توجه است؛ اول بخش شرقی که روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران هستند و با تلاش‌های انجام‌شده مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. بخش مرکزی، دریای خزر است و ما در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کار‌های جدی انجام دهیم. بخش غربی که نقصان ریلی بین رشت و آستارا را داشتیم که با این توافق‌نامه برطرف می‌شود.

تعداد بازدید : 2

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امیدواریم با این توافق و کاری که امروز آغاز خواهد شد، همه کشور‌هایی که در این مسیر هستند از این توافق بهره‌مند شوند. جایگاه جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد منطقه و نظام بین‌الملل با اقداماتی که انجام گرفته، باید احیا شود. ما اقداماتِ از این‌دست برای مسیر‌های پاکستان و ایران و ترکیه، تقویت مسیر ریلی شلمچه به بصره، چابهار به زاهدان و ارتباط دریای عمان و خلیج فارس با اروپا را در دست اقدام داریم، این اقدامات بسته‌هایی است که در کشور ما با قوت دنبال می‌شود و امیدوارم سهم و جایگاه ایران در منطقه و اقتصاد دو و چند جانبه و نظام بین‌الملل احیا شود.

رئیسی با بیان اینکه "ایران و روسیه ظرفیت اقتصادی زیادی دارند و امروز اراده‌مان بر استفاده از این ظرفیت‌هاست"، ابراز کرد: امیدواریم با همکاری امروز و پیگیری‌های آقای پوتین و مسئولین مربوطه در دو کشور، زمان برای بهره‌برداری از کار بزرگ کوتاه شود.

مراسم امضای توافق نامه احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا بین ایران و روسیه+ ویدیو

پوتین: این کریدور به ما امتیاز رقابتی در ترانزیت کالا را می‌دهد

در ادامه این مراسم رئیس جمهور روسیه نیز طی سخنانی گفت: از مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری ایران بخاطر توجه دائمی به همکاری‌های فی مابین تشکر می‌کنم.

تعداد بازدید : 1

توافقنامه احداث راه‌آهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه امضا شد

ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به نمایندگی از فدراسیون روسیه این توافقنامه را به امضا رساندند.

گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیر‌های اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می‌رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش دستور کار بوده و در دولت سیزدهم، روسای جمهور ایران و روسیه در ماه‌های گذشته در تماس‌های تلفنی وگفت وگو‌های دوجانبه بر این موضوع تاکید کردند.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشور‌های روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس ارتباط ریلی برقرار می‌شود.

مراسم امضای توافق نامه احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا بین ایران و روسیه+ ویدیو

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه  العالم ، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۶۶۱۹۶۲۸،fa.alalam.ir/ و سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین