پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه بدون برنامه و هدف برخی محصولات کشاورزی را صادر می‌کنیم، گفت، باید ابتدا آمار دقیقی از تولید و مصرف داخل داشته باشیم و سپس برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم. صادرات بی رویه نیست اما وقتی الگوی کشت نداریم، آمار دقیقی از تولید و تقاضای کشور وجود ندارد صادرات با بی برنامگی و بدون هدف انجام می‌شود. بر اساس توضیحات ، به راحتی مشخص می شود که وزارت جهادکشاورزی می بایست با قید فوریت درخصوص ارتباط چهارگانه الگوی کشت و ظرفیت تولید ، میزان نیاز داخلی ، میزان و زمان صادرات محصولات مازاد و در نهایت بحث وضعیت ذخیره سازی ها برای تنظیم بازار ، توضیح عمومی داده و از عملکرد خود دفاع کند.

شعارسال: سیدرضا نورانی، در پاسخ به اینکه آیا صادرات بی رویه پیاز صحت دارد یا خیر گفت: صادرات بی رویه نیست، اما وقتی الگوی کشت نداریم، آمار دقیقی از تولید و تقاضای کشور وجود ندارد صادرات با بی برنامگی و بدون هدف انجام می‌شود.

صادرات محصولات کشاورزی بی‌رویه نیست، بی‌برنامه است + لزوم شفاف سازی جدول نیاز داخلی- مازاد صادراتی و الکوی ذخیره سازی، توسط وزارت جهادکشاورزی

وی ادامه داد: وقتی صادرات پیاز و گوجه فرنگی آزاد است صادرکنندگان به دنبال بازار مناسب هستند تا محصولات خود را صادر کنند. در نتیجه بدون هدف و میزان دقیق با خریداران قرارداد‌هایی منعقد می‌کنند. بعد از آنکه در داخل با کمبود مواجه شویم و برای مصرف‌کننده گرانی پیش بیاید به یکباره تصمیمات شبانه و خلق الساعه گرفته می‌شود که یا صادرات به طور کل ممنوع یا عوارض ۱۰۰ درصدی برای آن وضع شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: وضع عوارض ۱۰۰ درصدی برای صادرات پیاز باعث تنظیم بازار داخل نمی‌شود، بلکه فقط منجر به کندی صادرات می‌شود، زیرا صادرکننده قرارداد خود را از قبل بسته و در نتیجه مجبور است در صورت فسخ قرارداد، خسارت دهد یا قیمت‌ها را تغییر دهد که در بازار‌های بین المللی امکان تغییر قیمت به یکباره وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تصمیمات خلق الساعه منجر به این خواهد شد که بازار‌های بین المللی از دست برود و در نهایت تولیدکننده و صادرکننده دچار ضرر و زیان شوند.

نورانی با بیان اینکه باید برای تولید و صادرات هدف‌گذاری کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم این موضوع را رفع کنیم باید ابتدا الگوی کشت را اجرا کنیم. همچنین بایستی آمار دقیقی از تولید و نیاز داخل جمع آوری و برای صادرات مازاد آن برنامه‌ریزی کنیم. این برنامه ریزی باعث خواهد شد که با کمبود یا بیش بود محصولی مواجه نشویم. همچنین وزارت جهاد کشاورزی نیز باید با تشکل‌های تولیدی و صادراتی در این خصوص وارد مذاکره شود و با آن‌ها تعامل کنند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 1دی1402، کدخبر: 1402100100020، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین