پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
قبل از هرچیز باید این سنت نامیمون مدیریتی در کشور را زیر سوال برد که با یک بازدید و یک جلسه مشترک با گروهی از افراد، نباید هیجانی شد و دهان باز نمود و تائید و تکذیب کرد. جناب حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، چقدر از اقتصاد و شرایط اسباب بازی در کشور می‌دانند که در طیفی از تجویز‌های موردی درست تا گل درشت و کلی گویی، به مسئله ورود می‌کنند؟ ما هم معتقدیم که باید جلوی تهاجم فرهنگی از راه واردات اسباب بازی را گرفت. ما هم مثل شما معتقدیم که با بومی سازی و تولید داخل، باید جلوی خروج ارز بشکلی نادرست را گرفت. اما ما مثل شما فکر نمی‌کنیم که پاره‌ای کاسب کار را اسباب بازی ساز بدانیم (تاکید می‌گردد پاره‌ای از تولید کنندگان). ما مثل شما فکر نمی‌کنیم که اسباب بازی‌های دهه شصت و هفتاد و هشتاد، در ۱۴۰۲ کاربرد داشته باشد. ما مثل شما بشکلی کلی و غیر تفکیکی فکر نمی‌کنیم و اسباب بازی‌ها در ذهن ما مخاطب سنی و حوزه کارکردی دارند. ما برخلاف شما معتقدیم که نتوانستیم صنعت و سبک زندگی را در قالب اسباب بازی به کودکانمان ارایه کنیم. ما مثل شما فکر نمی‌کنیم و معتقدیم که از صنعت جهانی اسباب بازی سازی بشدت عقب مانده ایم. یکی از علل این عقب ماندگی هم بخشی از کاسب کارانی هستند که امروز ادعای عدم حمایت دارند. آقای خسروپناه عزیز، از شما با این حد از درایت بعید است که به سادگی خام شوید. نمایشگاه کانون پرورش فکری را مشاهده کردید؟ نمایشگاه بود یا بازار سداسمال؟!

شعارسال: حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- در حاشیه بازدید از هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای رونق پویانمایی و صنعت اسباب‌بازی ایرانی، گفت: تاسیس بنیاد پویانمایی سه‌شنبه (سه بهمن‌ماه) در جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، در همین راستا و در زمینه صنعت اسباب‌بازی نیز به دنبال سند پشتیبان برای صنعت اسباب بازی، صنعت نوشت افزار و تمام صنایع مرتبط با حوزه کودک و نوجوان هستیم.

وزارت صمت باید از واردات اسباب‌ بازی‌های خارجی جلوگیری نموده و به جای آن از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند! + سیاستی برای اجرا یا گل درشت گویی برای رفع تکلیف؟

وی ادامه داد: از تولیدکنندگان اسباب‌بازی و کارگردانان پویانمایی که در تولیدات هر دو صنعت تلاش می‌کنند دعوت کردیم تا در تدوین سند تخصصی حضور داشته باشند که خوشبختانه این جلسات به صورت منظم در حال برگزاری است. در‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی روی هم تولیدکنندگان و طراحان باز است و می‌توانند ما را در تنظیم سند راهبردی و راهبری که به صنایع خلاق مربوط به حوزه کودک و نوجوان ختم می‌شود، کمک کنند. از این رو درخواست داریم کارشناسان این حوزه ما را همراهی کنند تا بتوانیم اسناد خوبی را تنظیم کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند در این حوزه موفق و خانواده‌ها نیز از مصرف کالای ایرانی بهره ببرند.

تدوین سند اسباب‌بازی تا پایان سال

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: برای صنعت اسباب‌بازی تدوین اولیه سند انجام شده و هفته آینده بررسی اولیه آغاز خواهد شد و انشاءالله تا پایان سال سند اسباب‌بازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و مصوب می‌شود.

حجت‌الاسلام خسروپناه درباره کیفیت هشتمین نمایشگاه ملی اسباب‌بازی نیز یادآور شد: به همه کسانی که در تولید و توزیع اسباب‌بازی ایرانی کار می‌کنند واقعا دست مریزاد می‌گویم، زیرا این میزان تنوع در بازار اسباب‌بازی آن هم تماما ایرانی واقعا جای شکرگذاری دارد، زیرا در گذشته بیشتر اسباب‌بازی کشور وارداتی بود، اما خوشبختانه امروز بیش از ۱۰۰ نمونه اسباب‌بازی در همین نمایشگاه وجود دارد که کاملا ایرانی و متناسب با ذائقه کودکان ما و فرهنگی بومی کشورمان است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر سازندگان و تولیدکنندگان از مواد اولیه داخلی در تولید محصولات استفاده کردند و ۱۰۰ درصد اسباب‌بازی با محصولات ایرانی تولید شده است و این جای تقدیر دارد، زیرا همین تولیدکنندگان می‌توانستند سرمایه خود را در واردات اسباب‌بازی خارجی بگذارند و دردسر کمتری را متحمل شوند، اما در جهاد خودکفایی و تولید شرکت و به توصیه رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: البته در این شرایط مردم هم باید به این نمایشگاه‌ها مراجعه کنند و کالا ایرانی بخرند تا تولیدکننده ایرانی هم حمایت شود، جالب است که بسیاری از این اسباب‌بازی‌ها در داخل منزل تولید می‌شود و مشاغل خانگی هم رونق پیدا کرده است و این جای خوشحالی دارد، ما در شورا هم با تدوین سند راهبردی و راهبری به این جریان کمک می‌کنیم. به دنبال حکمرانی صنعت اسباب‌بازی هستیم، وزارت صمت باید از واردات بی‌رویه اسباب‌بازی‌های خارجی جلوگیری کند و در مقابل از تولیدکنندگان اسباب‌بازی‌های داخلی که به دنبال بومی‌سازی این صنعت متناسب با فرهنگی ایرانی اسلامی هستند، حمایت کنند؛ اما اگر قرار باشد اجازه واردات بی‌رویه اسباب‌بازی با تعرفه کم را هم بدهند به تولیدکننده داخلی خیانت کرده‌اند.

به دنبال حکمرانی صنعت اسباب‌بازی هستیم

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه به دنبال حکمرانی صنعت اسباب‌بازی هستیم، تصریح کرد: این امر اگر محقق شود می‌توانیم تسهیل‌گری را در تولید داشته باشیم. در حوزه تولید داخلی اسباب‌بازی روند بسیار صعودی بوده و رشد خوبی را در این سال‌ها در حوزه تولید اسباب‌بازی داشته‌ایم، برای نمونه در همین هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی؛ اسباب‌بازی‌ها فکری که به صورت گروهی و خانوادگی می‌توان بازی کرد بسیار زیاد است، متاسفانه این روز‌ها استفاده از تلفن همراه که در دسترس کودکان است باعث شده آن‌ها از کار گروهی و توجه به خانواده فاصله بگیرند، اما اسباب‌بازی‌هایی که امروز در این جشنواره هم وجود دارد به خاطر شرایط بازی به پیوند و تحکیم خانواده هم کمک می‌کند و شاهد حکمرانی خانواده هستیم.

وی افزود: برای پیشرفت صنعت اسباب‌بازی شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر وزارت‌خانه‌ها باید پای کار بیایند، ما در شورا باید سیاست‌های راهبردی و کار‌های مربوط به تولید اسباب‌بازی را تدوین کنیم تا این صنعت بومی شود، اما وزارتخانه‌های دیگر همچون وزارت صمت باید از واردات اسباب‌بازی‌های خارجی جلوگیری کند و در مقابل از تولیدکنندگان اسباب‌بازی‌های داخلی که به دنبال بومی‌سازی این صنعت متناسب با فرهنگی ایرانی اسلامی هستند؛ حمایت کنند، اما اگر قرار باشد اجازه واردات اسباب‌بازی با تعرفه کم را هم بدهند به تولیدکننده داخلی خیانت و برخلاف سیاست رهبر معظم انقلاب حرکت کرده‌اند.

یکی از خلاء‌های در حوزه اسباب‌بازی یا نوشت افزار کمبود نماد‌ها است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه هویت‌سازی شخصیت‌های ایرانی در تمام زمینه‌ها برای کودکان اظهار کرد: یکی از خلاء‌های معرفتی چه در حوزه اسباب‌بازی یا نوشت‌افزار کمبود نماد‌ها است، برای جبران این امر در کنار تولید اسباب‌بازی و رشد صنعت نوشت افزار باید حتما پویانمایی و انیمیشن هم رشد کند و دائما نماد‌های جدید شکل گیرد، زیرا پس از یک پویانمایی یا انیمیشن جذاب شخصیت‌های آن را می‌توان به حوزه نوشت افزار و اسباب‌بازی و حتی سایر ملزومات مصرفی کودک و نوجوان سرازیر کرد و در این صورت هویت ایرانی ما یک مسیری از پویانمایی تا صنایع خلاق را طی می‌کند و باید در سیاست‌های خود به ویژه تنظیم سند‌های مرتبط به این موضوع توجه کرد.

به گفته حجت‌الاسلام خسروپناه، صدا و سیما هم باید در انیمیشن‌هایی که پخش می‌کند نماد‌ها و نشانه‌های ایرانی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و کمک کند تا از آن نماد‌ها استفاده شود تا فرهنگ بومی یا نماد‌های داخلی به صنعت اسباب بازی و لوازم کودک و حتی ملزومات آن هم وارد شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار: 7بهمن1402، کدخبر: 760353، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین