پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
سجاد محمدیان خبرنگار محترم رسانه معظم ایکنا اقدام به تهیه گزارشی از هشتمین جشنواره ملی اسباب بازی نموده و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص نموده است. این در حالی است که با توجه به بازدید میدانی صورت گرفته توسط خبرنگاران پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، بخش زیادی از این مطالب ، شبیه تعارف و بدور از واقعیت است. بهتر است اسمش را هم نمایشگاه نگذاریم، مجموعه غرفه هایی برای فروش بهاره اسباب بازی ، اصطلاح بهتری است. هیچ سطح بندی از گروه های سنتی و چیدمان متناسب با آن صورت نگرفته، گروه بندی خاصی از اسباب بازی ها انجام نشده( مثلا فکری، الکترونیک و ...). گرایشات عمدتا بر عرضه محصولات قدیمی با کمترین نوآوری قرار دارد. بخش قابل توجهی از اسباب بازی ها ( نظیر لگوها) وارداتی هستند. متاسفیم برای این کشور و این سطح بی سلیقگی برای برپایی نمایشگاه برای خالی کردن جیب مردم. جای مجلس بودیم چند مدیرکل را تغییر می دادیم. راستی بچه های معلول چطور وارد نمایشگاه می شوند؟ آقای رئیس کانون پرورش فکری، منتظر توضیحات شما هم هستیم. البته اگر برای این افتضاح ، توضیحی هم مانده باشد؟

شعارسال: هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی در حال برگزاری است و تا ۷ بهمن ادامه دارد؛ برای اطلاع از جزئیات برگزاری و کیفیت نمایشگاه به صورت حضوری به این نمایشگاه رفتیم و با تعدادی از دست‌اندرکاران و بازدیدکنندگان گفتگو کردیم.

نقاط ضعف و قوت‌ هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی + واقعیت با این گزارش انطباق ندارد ، باور نکنید

در ابتدا به سراغ مُنا عمادی، مدیر اجرایی هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی رفتیم. وی در رابطه با جزئیات این جشنواره گفت: هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن اسباب‌بازی برگزار شده است. این نمایشگاه یک فروشگاه بزرگ است که ۷۰ درصد از تولیدکنندگان بزرگ و برتر ایرانی در آن حضور دارند. نمایشگاه از ۲۷ دی آغاز به کار کرد و تا ۷ بهمن در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایر است. علاقه‌مندان می‌توانند در این بازه زمانی از ساعت ۱۰ تا ۲۰ برای بازدید به نمایشگاه مراجعه کنند.

حضور محصولات ۱۲۰ تولید‌کننده در نمایشگاه

وی ادامه داد: ۱۲۰ تولید‌کننده محصولات خود را به هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی ارسال کردند. در این نمایشگاه برای تمام گروه‌های سنی از نوزاد تا بزرگسال، کالا و اسباب‌بازی وجود دارد و نیاز‌های تفریحی همه را برطرف می‌کند. در ابتدای نمایشگاه بخش ترویجی ایجاد شده و تولیدکنندگان محصولات خود را در اختیار کودکان گذاشته‌اند تا آن‌ها بتوانند بازی کنند.

مدیر اجرایی هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی در رابطه با قیمت محصولات ارائه شده در نمایشگاه گفت: بازه قیمتی محصولاتی که در نمایشگاه وجود دارد از ۱۴ هزار تومان تا کمتر یک میلیون تومان است؛ البته تعدادی از محصولات بالای یک میلیون تومان هم وجود دارد که به صورت محدود است.

عمادی در رابطه با استقبال از جشنواره ملی اسباب‌بازی بیان کرد: تاکنون استقبال خوبی از نمایشگاه شده است و روز‌های پنج‌شنبه و جمعه شاهد ازدحام جمعیت بودیم، اما طی روز‌های هفته صبح‌ها زمان خلوت نمایشگاه است و از غروب به بعد نمایشگاه شلوغ می‌شود.

وی با بیان اینکه همه محصولات نمایشگاه تولید ایران است ادامه داد: محصولات ارائه شده دارای نمره قابل قبولی از لحاظ کیفی هستند و طی سنجشی که قبل از آغاز جشنواره انجام شد، محصولات بی‌کیفیت مرجوع شدند. تولیدکنندگان در چند سال گذشته تمام تلاش خود را کرده‌اند تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و این اتفاق رخ داده است تا جایی که اگر در نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه اطراف کشور شرکت کنید، خواهید دید که محصولات ما از نظر کیفیت کاستی ندارند و توان رقابت با محصولات خارجی را داریم.

عمادی تصریح کرد: تبلیغات، مهم‌ترین موضوعی است که این جشنواره به آن احتیاج دارد، زیرا بسیاری از مردم از برگزاری این جشنواره اطلاعی ندارند. در این نمایشگاه با محدودیت فضا مواجه بودیم و همین موضوع سبب شد تا همه تولیدکنندگان حضور نیابند. امیدواریم در آینده این نمایشگاه در فضا‌های بزرگ‌تر برگزار شود.

وی در پایان با بیان اینکه هنوز در رابطه با تمدید نمایشگاه تصمیمی گرفته نشده است گفت: در حاشیه این نمایشگاه نشست‌های علمی در رابطه با اسباب‌بازی، طراحی، تولید و... برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند در این نشست‌ها حضور پیدا کنند. همچنین فرم‌های نظرسنجی در نمایشگاه وجود دارد تا نقاط ضعف و قوت از سوی بازدیدکنندگان بیان شود تا براساس آن بتوانیم در ادوار بعدی نمایشگاه به نکات بیان شده توجه کنیم.

نقاط ضعف و قوت‌ هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی + واقعیت با این گزارش انطباق ندارد ، باور نکنید

استقبال خوب بازدیدکنندگان از نمایشگاه

در ادامه به سراغ امیر بهادری‌فرد، تولید کنند اسباب‌بازی و عضو هیئت‌مدیره تولیدکنندگان اسباب‌بازی رفتیم تا نظر او را در رابطه با هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی جویا شویم؛ وی گفت: شاهد استقبال خوبی از این جشنواره هستیم و می‌توان وضعیت را رضایت‌بخش اعلام کرد. با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد و قیمت‌های محصولات، در مجموع شاهد فروش خوبی هستیم و استقبال مناسبی وجود دارد.

بهادری‌فرد در رابطه با چالش‌های حوزه تولید اسباب‌بازی بیان کرد: این حوزه تقریباً صنعت نوپایی است و به همین دلیل با مشکلاتی روبرو هستیم که می‌توان به مجوزها، استاندارد‌ها و... اشاره کرد. صنعت اسباب‌بازی در دنیا صنعت کوچک مقیاسی است و بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات خانگی دارند و به دلیل نوپا بودن، سیاست‌های دقیقی در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: در عین اینکه صنعت اسباب‌بازی داری مخاطب گسترده‌ای است، اما بازار کوچکی دارد، زیرا اسباب‌بازی برای خانواده‌ها کالای غیرضروری محسوب می‌شود و سبد مصرف خانوار به واسطه تورمی که این چند سال وجود داشته کوچک و به همین دلیل بازار مصرف با کاهش مواجه شده است. در چنین وضعیتی توجهات به سوی بازار جهانی صادراتی می‌رود که بسیاری از تولیدکنندگان در این حوزه فعالیت می‌کنند.

توان رقابت اسباب‌بازی‌های ایرانی با خارجی

این تولیدکننده در رابطه با کیفیت اسباب‌بازی ایرانی گفت: در بسیاری از زمینه‌ها امکان رقابت با نمونه‌های خارجی را داریم. زیرا صنعت اسباب‌بازی بسیار متنوع است و از گروه‌های سنی مختلف، دختر و پسر با مواد و مصالح متنوع تشکیل می‌شود و ما در بخش قابل توجهی از این تنوع در گروه‌های رقابتی می‌توانیم حضور داشته باشیم و رقابت کنیم. البته ناگفته نماند که هنوز در تولید محصولاتی که نیاز به تکنولوژی‌های برقی دارد ضعیف هستیم، اما در بازی‌های رومیزی و فکری به خوبی می‌توانیم با کشور‌های خارجی رقابت کنیم.

وی در رابطه با بازخورد مخاطبان نمایشگاه بیان کرد: میانگین رضایت‌ها نسبتاً خوب است، اما بعضی‌ها از قیمت‌ها رضایت ندارند، ولی با این شرایط باز هم قیمت‌ها با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است.

تنوع کم برای بازه سنین صفر تا سه سال

در ادامه این گزارش به سراغ بازدیدکنندگان رفتیم که نظر آن‌ها را در رابطه با این جشنواره جویا شویم؛ فاطمه نظری از بازدیدکنندگان نمایشگاه و مادر دو کودک ۶ ساله و دو ساله در رابطه با این نمایشگاه بیان کرد: علت اینکه ترغیب شدم به نمایشگاه بیایم حضور برند‌های داخلی در این نمایشگاه است و از تنوعی که وجود دارد بسیار راضی بودم، البته کاستی‌هایی وجود دارد؛ مثلاً بازی‌های خلاقی برای رده سنی‌های دو سال که برای آن‌ها جذاب باشد وجود ندارد، اما برای سنین پنج سال به بالا تنوع بسیار خوبی وجود دارد. محصولات ارائه شده از لحاظ قیمتی در مقایسه با مشابه خارجی مقرون به صرفه است.

این بازدیدکننده در رابطه با نحوه اطلاع از برگزاری نمایشگاه بیان کرد: من از طریق شبکه پویا از برگزاری این نمایشگاه آگاه شدم، اما به نظرم نسبت به سال‌های قبل اطلاع‌رسانی ضعیف بود. دوره قبلی این نمایشگاه برنامه‌های متنوع‌تری داشت و فضا گسترده‌تر بود، اما در این دوره اینگونه نیست.

وی افزود: کیفیت محصولات راضی کننده است و به نسبت، قیمت‌ها به صرفه است. در کل از نمایشگاه راضی هستم و از صد نمره، عدد ۷۰ را انتخاب می‌کنم.

هنوز برای رقابت با محصولات خارجی فاصله داریم

حامد قاسمی از بازدیدکنندگان نمایشگاه و پدر کودک ۶ ساله در رابطه با این نمایشگاه بیان کرد: در این نمایشگاه از آنچه که فکر می‌کردم جنس‌های بهتری را مشاهده کردم. کیفیت‌ها مناسب است و قیمت‌ها نیز نسبت به بیرون بهتر است. محصولات ارائه شده تنوع خوبی دارند و برای دختر و پسر محصولات مناسب وجود دارد. هنوز برای رقابت با محصولات خارجی فاصله داریم و باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم و قطعاً می‌توانیم کیفیت بهتری را تولید کنیم.

وی در رابطه با نحوه اطلاع از برگزاری نمایشگاه گفت: طی گزارشی که از طریق تلویزیون دیدم از برگزاری این نمایشگاه مطلع شدم. در کل نمایشگاه خوبی است و از صد نمره، عدد ۹۰ را می‌دهم.

کیفیت محصولات خوب، اما قیمت‌ها بالاست

فائز رضوانی از دیگر بازدیدکنندگان نمایشگاه و پدر سه کودک در رابطه با این نمایشگاه گفت: نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته تنوع کمتری دارد و با توجه به اینکه اجناس ایرانی هستند، قیمت‌ها بالاست، اما با این حال کیفیت محصولات خوب و راضی کننده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فرزندانم هر کدام در یک بازه سنی هستند برای هر یک محصول مناسب وجود دارد و البته برای کودکان سنین پایین، یک تا دو ساله، تنوع کمتر است. الگو‌ها و تنوع‌هایی که در محصولات ایرانی وجود دارد، مقداری محدود است و سالیان سال است که شرکت‌ها همان محصولات قبلی خود را تولید می‌کنند و شرکت‌ها نوآوری خاصی نکردند؛ این موضوع نقطه ضعفی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود که امکان رقابت با شرکت‌های خارجی را محدود می‌کند.

این بازدیدکننده در رابطه با نحوه اطلاع از برگزاری نمایشگاه بیان کرد: از طریق رسانه‌ها و تبلیغات تلویزیونی از برگزاری نمایشگاه اطلاع پیدا کردم. اگر بخواهم به این نمایشگاه از صد، نمره‌ای بدهم عدد ۷۵ را انتخاب می‌کنم.

نقاط ضعف و قوت‌ هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی + واقعیت با این گزارش انطباق ندارد ، باور نکنید

راضی‌کننده بودن سطح و تنوع اسباب‌بازی‌ها

نوید انوری از دیگر بازدیدکنندگان نمایشگاه و پدر کودک سه ساله در رابطه با این نمایشگاه گفت: به نمایشگاه آمدم تا برای فرزندم بازی فکری و کتاب تهیه کنم، اما کتاب برای کودکان در نمایشگاه وجود نداشت. سطح اسباب‌بازی‌ها و تنوع‌ها راضی کننده و قیمت‌ها نیز نسبت به بازار بیرون مناسب‌تر است.

وی ادامه داد: کیفیت اجناس متنوع است و از محصولات معمولی تا کیفیت‌های عالی وجود دارد. هنوز برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی فاصله زیادی داریم، زیرا بعضی از محصولات کیفیت مناسبی نداشتند. در مجموع از ۱۰۰ نمره، عدد ۸۰ را به این نمایشگاه می‌دهم.

میانگین رضایت‌بخش

در پایان می‌توان نتیجه گرفت با اینکه نمایشگاه ملی اسباب‌بازی می‌توانست مانند ادوار گذشته متنوع‌تر و گسترده‌تر برگزار شود، اما میانگین کلی آن در نظر بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان راضی کننده است. وجود چنین جشنواره‌هایی بسیار مغتنم است چراکه سبب رشد، توسعه و ارتقای این صنعت نوپا خواهد شد.

باید کوشید با برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه‌ها پای مردم را به این فضا‌ها باز کرد. جشنواره‌هایی از این دست سبب نشاط اجتماعی، رونق اقتصادی، توجه به تولید داخلی، ایجاد اشتغال و... می‌شود. باید کوشید که برگزاری این نمایشگاه‌ها صرفاً به پایتخت محدود نشود و در سایر شهر‌ها و استان‌های کشور نیز برگزار شود تا همه مردم بتوانند از این جشنواره‌ها بازدید و نیاز‌های خود را برطرف کنند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: 6بهمن1402، کدخبر: 4195864، iqna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین