پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها، پاسخگوی پرسش‌های آن‌ها بود. مسائل مربوط به برجام، قانون تمدید تحریم‌های ایران، سفر نماینده ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تهران و... از جمله محورهای مهم پرسش‌های امروز رسانه‌ها به شمار می‌آمد.

شعارسال: بهرام قاسمی درباره شرایط دیدار علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و قول مونیز درباره اجرا نشدن بخش‌های مرتبط با برجام در قانون منع تحریم‌های ایران گفت: «از کشوری که به روش‌های خشن بدعهدی و روش‌های غیر منطقی به ویژه درباره ایران عادت داشته، رفتارهای این چنینی بعید نیست. اینکه در دولت آتی آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد، من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم و پیش‌بینی هم در سیاست اشتباه است.»

او افزود: «اتفاقات درون آمریکا رصد می‌شود و باید آن را دید و صحبت کرد. اینکه اوباما چه خواهد کرد تصور این بود که ایشان باید این مصوبه را وتو می کرد؛ اما اخبار حاکی از آن است که ایشان وتو نخواهد کرد»

وی در این باره که ایران با همراه کردن اتحادیه اروپا می‌تواند مانع نقض برجام شود که این موضوع نیز مورد تاکید رئیس جمهوری کشورمان قرار گرفته است، گفت: «اتفاقات در مجلس سنا و کنگره آمریکا یک خلاف روشن و بیّن است. برجام توافق دو جانبه نیست و توافقی بین تعدادی مشخص از کشورهاست. حمایت اتحادیه اروپا، شورای امنیت و دیگر کشورها از برجام یک پشتوانه بین‌المللی برای برجام است که نقض آن به سادگی امکان‌پذیر نیست.»

قاسمی افزود: «من خوش‌بین هستم که آمریکا در همین مسیر ادامه ندهد و مسیر خود را تغییر دهد. آمریکا چنین توانی ندارد که تعهد چندجانیه را مورد مخالفت قرار دهد. طبیعتا ما برای نقض برجام یا نادیده گرفتن تعهدات خود پیش قدم نخواهیم بود ولی اگر دیگران اعم از امریکا و هر کشوری در هر لحظه و شرایطی نقض برجام انجام دهند، دست ما باز است. هوشیاری و حساسیت در درون ایران وجود داشته که پیش‌بینی‌های لازم برای هر گونه نقض انجام شود و ما برای هرگونه شرایطی پیش‌بینی لازم را داریم و اجازه نخواهیم داد دیگران حق ملت ایران را ضایع کنند.»

به گفته او: «در مورد وضعیت موجود که کاری غیرعقلانی است یک بحث وجود دارد و از این مرحله به بعد که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند آن را امضا کند و یا اینکه بعد از امضا دستوراتی بدهد که تعهدات مربوط به برجام در ایسا لغو شود باید شرکای ١+٥ به آمریکا توصیه‌های لازم را بکنند.»

*سفر نماینده پوتین به تهران

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آقای ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اعلام کرده که لکساندر لاورنتیف، نماینده ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سفر به ایران حامل پیغام مهمی بوده است، این پیغام دقیقا چه محتوایی داشته است، گفت: «اقای لکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در سوریه و مشاور نزدیک آقای پوتین است که همکاری مشترکی با ایران و دولتمردان ایران در سطوح عالی دارد.»

او افزود: «ایشان در پاسخ به تماس تلفنی رئیس‌جمهوری با آقای پوتین سفری به تهران داشتند و حامل پیامی برای رهبران سیاسی ایران بودند. نماینده پوتین در دیدار با جناب ولایتی به عنوان مشاور رهبری و همچنین رئیس‌جمهوری ایران و دبیر شورای امنیت ملی در حوزه‌های مختلف موضوعاتی را مطرح و درباره آن رایزنی کردند. بحث سوریه یکی از موضوعات اصلی این گفت‌وگوها بوده که نماینده پوتین موضوعاتی را مطرح و پاسخ‌هایی دریافت کرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی رسانه ای کشورمان همچنین خبر داد: «معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز در تهران با یکی از معاونان وزیر امور خارجه ایران دیدار می‌کند که این امر نشان می‌دهد در برهه حساسی در منطقه و جهان قرار داریم و رایزنی‌های ما گویا است و امیدوارم رایزنی‌ها به همگرایی در موضوعات منطقه‌ای کمک کند. روابط دو جانبه هم همواره در دستور کار بوده و اکنون نیز در دستور کار قرار دارد و تلاش دو کشور این است که در ابعاد اقتصادی و سیاسی همکاری‌های خود را جلو ببریم

*همه توان خود را انجام می دهیم تا روندی که در آمریکا آغاز شده را متوقف کنیم

بهرام قاسمی در پاسخ به این سئوال که منتقدان برجام در داخل، تاکید وزارت امور خارجه بر چندجانبه بودن برجام و تکیه بر همراهی اروپا با ایران در خصوص اجرای آن را نادرست می‌دانند و به تجربه گذشته استناد می‌کنند که امریکا با همراهی اروپا توانست اجماعی علیه ایران ایجاد کند. تا چه اندازه با چنین تعابیری موافق هستید و پاسخ شما به این انتقادها چیست؟، گفت: «انتظار این است که اروپایی‌ها بر تعهدات خود باقی بمانند و این انتظار بیجا و بی‌ربط نیست، اما اگر تصور شود که در مورد هر کشوری تضمینی وجود داشته باشد که تا پایان با شما همراه خواهد بود یک اشتباه محض است به هرحال کشورها در مقاطع مختلف از مصالح خود و یا اصول دیگری تبعیت کنند که با ممکن است با مصالح و روابط شما متمایز باشد، اما انتظار طبیعی و واقعی این است که اروپا و آن سه کشور در برجام و توافقات صورت گرفته با ایران همراه هستند و تلاش می کنیم و امیدواریم اروپا نقش تاریخی خود را ایفا کند و نشان دهد منطقه ایست قابل اتکا و اعتماد.»

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر تلاش‌های وزارت امور خارجه و دولت گفت: «همه توان خود را انجام می دهیم تا روندی که در آمریکا آغاز شده را متوقف کنیم و وضعیت را به گذشته بازگردانیم به همین منظور نیز مذاکراتی را در دستور قرار دادیم و تماس‌های زیادی هم با همه طرف‌ها داشتیم و خواهیم داشت. دیروز هم مذاکرات مفصلی با چینی‌ها داشتیم که مواضع مثبت و قاطعی داشتند و فکر می‌کنم دیگران هم این فهم و درک را از برجام دارند و به این راحتی نمی‌توانند به سمت نقض برجام حرکت کنند

وی ابزار امیدواری کرد که دولت‌های اروپایی در مسیر منطقی و واقع‌بینانه حرکت کنند واجازه ندهند دیگران در تخریب تفاهمی که بوجود آمده جلو بروند و راه خود را ادامه دهند.

قاسمی گفت: «ما بر تعهدات خود استوار هستیم تا جایی که دیگران استوار باشند و احترام بگذارند. اگر دیگران متعهد باقی نمانند وضعیت ما، هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ غیرحقوقی روشن است ما همه ابزارهای لازم را در این راستا داریم.»

وی تصریح کرد: «طرف‌ها به خوبی آگاه هستند و نگرانی عمده‌ای نداریم. اما خلف وعده و این بدعهدی و کارشکنی‌ها ما را بدبین‌تر و مردم ما را دلسرد تر می‌کند و کشورهایی مانند آمریکا و اروپایی‌هایی که در این مسیر ممکن است قرار گیرند قابل اعتماد نخواهند بود ما در این راستا در مسیر دیگری در منطقه و جهان قرار می‌گیریم.»

*در انتظار تصمیم کمیسیون نظارت بر برجام درباره نقض برجام هستیم

قاسمی در پاسخ به این سئوال آیا درخواستی برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام از سوی ایران مطرح شده است،‌بیان کرد: «وضعیت را با دقت نظارت می‌کنیم، در روزهای آینده کمیته نظارت بر برجام در ایران قرار است تشکیل جلسه بدهند و منتظر نتیجه جلسه خواهیم بود که ببینیم چه تصمیماتی اتخاد خواهد شد. بعد از آن یکی از راهکارهایی که می تواند به عنوان راهکار ابتدایی مطرح شود موضوع کمیسیون حل اختلاف است که ابزار ساده ای است که در برجام پیش‌بینی شده است.»

وی ادامه داد:‌ «می‌توانیم از این کمیسیون استفاده کنیم اما هنوز تاریخ دقیقی مشخص نکرده‌ایم و در انتظارت تصمیم کمیته نظارت بر برجام در داخل ایران در روزهای آینده هستیم.»

قاسمی در خصوص آخرین اقدامات در رابطه با نازنین زاغری گفت: «از تحول جدیدی در رابطه با ایشان اطلاعی ندارم و باید در این رابطه از سیستم قضایی کشور سوال کنیم.»

*اقلامی را به آمریکا صادر می‌کنیم اما رقم آن قابل اعتنا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره لایحه‌ای که نمایندگان مجلس در واکنش به تمدید قانون تحریم‌های ایران ارائه شده مبنی بر این که واردات آمریکا کنار گذاشته شود گفت: «مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی در این زمینه دارند و این حق طبیعی آن‌هاست و براساس قانون اساسی هرگونه سوال و اقدامی که صلاح می‌دانند انجام دهند و وزارت امور خارجه نیز اگر سوالاتی وجود داشته باشد پاسخ می‌دهد. چنان چه این لایحه تصویب شود مسیر اجرایی خود را طی خواهد کرد. درباره تجارت با آمریکا در یک حد مشخص اما محدود این تجارت از گذشته تاکنون ادامه دارد و ما اقلامی را به آمریکا صادر می‌کنیم اما رقم آن قابل اعتنا نیست

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص توافق اوپک در هفته گذشته و پیروزی دیپلماتیک ایران در حوزه دیپلماسی انرژی گفت: «بحثی که در اوپک اتفاق افتاد را در وهله نخست نتیجه مقاومت ملت ایران و مقاومت همکاران در وزارت نفت و دولت می‌دانم که با استقامت و مواضع خود به جایی رسیدند که احقاق حق کنند. با درایت و مدیریتی که در بحث نفت انجام شد در وضعیتی هستیم که می‌توان تعابیر مختلفی اعم از پیروزی دیپلماسی انرژی و نقطه عطفی برای ایران در سال‌های متمادی دانست.»

قاسمی افزود: «اینکه دیپلماسی ایران، تلاش وزارت نفت و شخص وزیر در اجلاس اوپک کار را به جایی برد که اوپک پذیرفت یک میلیون و دویست هزار بشکه از تولید خود را برای مدت 6 ماه بکاهد و ایران سقف قبلی خود را حفظ کند. این کار، برد بزرگی است و نشان می‌دهد اگر از خردمندی و اتکا به خود و اعتماد به نفس استفاده کنیم، می‌توانیم موفقیت‌های شایسته برای کشور به دست بیاوریم. این موفقیت برای دولت و مسئولان وزارت نفت و حوزه دیپلماسی جای تبریک دارد.»

*اوپک دومین موضوع رایزنی با عربستان بود

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ممکن است همراهی ایران و عربستان به حوزه‌های دیگر سوق داده شود و تماس‌هایی با میانجیگری الجزایر وجود دارد یا خیر؟ گفت: «این یک اتفاق مثبت است و می‌توانیم در کنار خردمندی، توانمندی و مقاومتی که داریم و حضور در عرصه بین‌الملل و دیپلماتیک، الگوهایی را ایجاد کرده و می‌توان در مقاطع و موضوعات دیگر به آزمایش بگذاریم و نتایج خوبی بگیریم.»

قاسمی ادامه داد: «آنچه که در رسانه‌ها به بحث همکاری ایران و عربستان مطرح شده، می‌توان نفت و اوپک را دومین گام بدانیم. هر چند که من این موضوع را تأیید نمی کنم اما اگر قرار باشد از نگاه شما رسانه‌ای‌ها ‌بینیم، موضوع لبنان را هم می‌توانم اضافه و انتخاب رییس جمهوری لبنان را به عنوان همکاری و همراهی تلقی کنم. این همکاری در صحنه جهانی می‌تواند راهگشا باشد. منطقه با بحران‌های عدیده مواجه است، راهی به غیر از رایزنی وجود ندارد و امید است کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که جز این نیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما در گذشته نشان دادیم که دست گرم همسایگان و کشور های پیرامون خود را در صورتی که حسن نیت داشته باشند، می‌فشاریم.»

*امکان حذف ارز واسطه در تجارت با ترکیه

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهار تمایل ترکیه برای حذف واسطه‌های ارزی و تبادل مالی با پول های ملی دو کشور و رویکرد ایران در قبال این مساله گفت: «این که ما بتوانیم با پول ملی با کشورهایی که از قدرت اقتصادی کافی برخوردار هستند، معاملات و تجارت خود را انجام دهیم، نه امروز که از گذشته به آن علاقمند بودیم و با برخی کشورها این مباحث مطرح بود و شاید مطرح باشد.»

قاسمی افزود: «شاید هنوز چنین رویکردی در عمل اجرایی نشده باشد اما گفت‌وگوهایی وجود داشته و دارد و آنچه ترکیه مطرح می کند اگر جدی، دراز مدت، کلان نگر و با برنامه باشد، استقبال شدنی است و اگر جدی باشند همکاری ها را می توانیم آغاز کنیم. بسیاری از کشورهای قدرتمند اقتصادی در جهان بویژه قدرت‌های نوظهور در آسیا و آمریکای لاتین، می‌توانند با استفاده از پول ملی مکانیزم‌هایی را تعریف کنند که از استقلال عمل بیشتری برخوردار شوند و از عوارض جانبی که گاهی گریبانگیر ارزها می‌شود، ممانعت کرد. این معادلات می‌تواند به سود کشورهایی که حجم تجارت قابل توجهی دارند، باشد. »

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «چیزی که من شنیدم هدف دولت ترکیه، روس، چین و چند کشور دیگر است؛ اگر چنین حلقه‌ای بتواند توسعه یابد تحول جدی می‌توان تلقی کرد و البته کار ساده‌ای نیست. »

به گفته قاسمی موفقیت چنین اهدافی، جدیت و همکاری گسترده می‌خواهد. اگر بتوانیم این ایده را شدنی و آن را به بحث قابل انجام تبدیل کنیم،‌ مورد استقبال است و می توانیم به آن بپیوندیم، خصوصا در مورد ترکیه.

قاسمی درباره انتخاب سفیر ایران در سوریه بیان کرد: « اقدامات اولیه برای انتخاب سفیر در چند کشور انجام شده است، برای یک کشور قطعی شده و برای کشور دوم در حال قطعی شدن است، به ترتیب در اسرع وقت این موارد مشخص خواهد شد

او گفت که در روابط ایران و کانادا هنوز تحول قابل ذکری اتفاق نیافتاده است و تا الزامات بخش حقوقی انجام نشود اتفاقی پیش نیاید.

*با دولت ترامپ هیچ مذاکره‌ای درباره برجام نداشته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه آیا در این مدت پس از انتخابات آمریکا با هیچ یک از مشاوران ترامپ در آمریکا مذاکره ای درباره برجام داشته اید،‌اظهار داشت: «هیچ ارتباطی با دولت ترامپ درباره برجام نداشته‌ایم. دولت جدید آمریکا هنوز تشکیل نشده و طبیعی است که فردی که به عنوان رئیس‌جمهوری آتی انتخاب می‌شود، رایزنی‌های خود را داشته باشد. هیچ مذاکره‌‌ای غیر از موضوع هسته‌ای و برجام با آمریکا نخواهیم داشت و اگر امریکایی‌ها از ریل‌ فعلی خارج نشوند کار ما با دشوارتر خواهد شد.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 15 آذر 1395، کدمطلب: 164893 ،www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین