پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
رئیس قوه قضائیه در بيست و پنجمين اجلاس سراسری نماز با بیان اینکه بحث نماز در شرایط خاص کشور، منطقه و جهان بحث مهمی است، به تبیین آثار و مواهب نماز پرداخت و گفت: امروز دنیا تشنه معنویت است و این را کسانی که با اندیشه های مغرب زمین اشنا هستند، می دانند.

شعار سال:

آیت الله آملی لاریجانی در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که صبح امروز در موسسه عالی امام خمینی (ره) در استان البرز اغاز شد ضمن عرض تسلیت شهادت امام حسن عسکری (ع) و تبریک و تهنیت سالروز امامت حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق حضور در این مجلس گرامی و محفل نورانی را پیدا کردم و از نماینده محترم ولی فقیه در استان ، استاندار، نمایندگان گرامی و رئیس کل دادگستری تشکر می کنم.

وی ادامه داد: همچنین تشکر ویژه ای دارم از برادر مکرم و مجاهد گرامی جناب حجت الاسلام والمسلمین قرائتی که انصافا در همه زمینه هایی که ورود کرده اند، بدون خستگی و با پیگیری های مجدانه و بدون احتساب شئون خاص و به قصد قربت کارهایشان را انجام داده اند.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه بحث نماز در شرایط خاص کشور، منطقه و جهان بحث مهمی است، افزود: امروز دنیا تشنه معنویت است و این را کسانی که با اندیشه های مغرب زمین اشنا هستند، می دانند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: وضعیت معنویت و تشنگی برای تحصیل معنویت، امروز موضوعی آشکار است و دلیل آن به واکاوی زیادی نیاز دارد. فیلسوفان ، جامعه شناسان و روانشناسان بسیار در این زمینه کار کردند که چرا مسیر تمدنی غرب به این سو رفته است.

رئیس قوه قضائیه در تبیین علل این موضوع با بیان اینکه این مسئله علتهای مختلفی دارد تصریح کرد: شاید نهضت رنسانس که یک نوع رجوع به خود بود- به معنایی که غرب فهمیده است- سبب این سرگشتگی های مستمر و پیوسته شده است و امروز بعد از ایسم های بسیاری که در مغرب زمین پدید آمده، بشر هنوز می بیند که حیران است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: به ادعای آزادی مطالبی را مطرح کردند و شیوه هایی را بیان نمودند که امروز قله این شیوه ها ، شیوه حکومت در آمریکاست که شما کیفیت مناظره ها ، صحبت ها و نحوه برخوردها را دیدید که هیچ اخلاق و معنویتی در آن نبود.

وی گفت: این قله سیر و حرکت بشری است که با خدا قهر کرده؛ به سوی اومانیسم رفته و حالا مجبور است به طرف معنویت برگردد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: در کشوری زندگی می کنیم که تمدن اسلامی ، قرآن ، سنت پیامبر (ص) و روایت اهلبیت (ع) در پیش روی ماست و این خسارت بزرگی است اگر از تعالیم قرآن و روایات اهلبیت (ع) دور بیفتیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: این بزرگترین خسارت است که وقتی نسخه هدایت الهی در دست ماست و ابزار سعادت را در آیات قرآنی به ما معرفی کرده اند، از این مواهب محروم بمانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری نماز را مسلم ترین ابزار برای ترقی و سعادت انسان دانست و افزود: نماز ابزاری برای بهبود وضعیت جامعه است که در قرآن و روایات به آن تاکید شده است. چه مقدار در قرآن و آیات قرآنی یا روایات بر موضوع إقام الصلاة و یُقیمُونَ الصَّلاةَ اشاره شده است وبا وجود این همه تاکید باز هم در جامعه بحث اقامه نماز، برجسته کردن نماز، دعوت به نماز و اجرای نماز را می بینیم.

وی گفت: بحث های نظری خوبی راجع به اقامه نماز می کنیم؛ ولی مسئولین باید همتی برای اجرایی شدن این مسئله داشته باشند و هر کسی در هر موقعیت ، لباس و شانی برای اجرایی شدن نماز در جامعه تلاش کند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه نماز مسلم ترین و اثر گذارترین فرائض است، برای ورود به بحث نماز و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به بیان روایتی از پیامبراکرم(ص) پرداخت و گفت: در این روایت که در کتب روایی معروف مثل وسائل الشیعه آمده، نماز به نهر آبی که انسان روزی 5 بار خود را در آن شستشو می دهد، تشبیه شده است.

رئیس قوه قضائیه با طرح این سوال که اگر انسان 5 بار خود را در نهر آبی شستشو دهد، چیزی از آلودگی و چرک در او باقی می ماند، به بیان همین روایت رسول اکرم (ص) به نقل از امام باقر (ع) پرداخت و گفت: در این روایت تصریح شده اگر جلوی خانه کسی از شما یک نهر آبی باشد که 5 بار در روز خود را در آن شسشتو دهد، آیا از چرک و آلودگی در بدن او چیزی باقی خواهد ماند که راوی گفت: نه و امام(ع) در جواب افزود: پس مثال نماز مثل نهر جاری است؛ همین که آدم نماز خواند، ما بین دو نماز گناهانی که کرده، همه پاک می شود. پس آیا بشارتی بیشتر از این می خواهید؟

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما از کنار معارف الهی بی توجه رد می شویم و به همین دلیل است که در قرآن بارها عبارت "فذکر" اشاره شده است.

وی بیان داشت: پیامبر مثال زیبا و قابل فهمی را در رابطه با نماز برای ما آورده است. اگر با جان و دل به آن گوش کنیم و آن را -هم برای خودمان و هم برای مخاطبانمان- مرور کنیم و در مقام عمل نیز باورمان شود که نماز واقعا گناهان را می ریزد، در این صورت آیا ممکن است که در امر اقامه نماز کوتاهی کنیم؟

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به قرائت بخشهایی از خطبه 199 نهج البلاغه که روایت شده امام علی (ع) مکررا آن را مطرح می کردند، پرداخت و تصریح کرد: در این خطبه بر استمرار نماز ، محافظت از آن ، زیاد به جا آوردن آن و تقرب جویی بوسیله آن تصریح شده است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: همچنین در این خطبه به این روایت معروف که "آیا جواب اهل آتش را نشنیدید که در پاسخ ملائکه گفتند: ما از نمازگزاران نبوده ایم"، اشاره شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام علی (ع) می فرمایند: نماز مثل افتادن برگ از درخت، گناهان را می ریزد. پس این مطالب را، هم خودمان باور کنیم و هم برای اقامه نمازهای واجب و مستحبی تلاش کرده و هر وقت دیدیم جانمان کدورت پیدا کرده، به سمت نماز برویم.

وی با تاکید بر اقامه نماز شب بیان داشت : در روایات نقل شده است اگر دنیا و آخرت را می خواهی، نماز شب بخوان؛ چرا که هم گناهان را می برد و هم مثل کمربندی است که انسان آن را باز می کند و رها می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به بیان آیاتی از سوره مزمل و بقره در تفسیر اهمیت نماز پرداخت و گفت: در این آیات نماز مانند آن چیزی است که از پیش برای خود می فرستیم و آن را در پیش خداوند می یابیم. همچنین بر اساس این آیات، اگر عمل، عمل خیری باشد، در مسیر رفتن به طرف قیامت، این عمل صالح مدام عظیم تر می شود و کمال و توسعه پیدا می کند.

وی با تاکید دوباره بر این آیات قرآنی اشارات آن را یک باب عظیم دانست وتصریح کرد: با توجه به این آیه نماز را بهتر از آنچه که ما انجام می دهیم، به ما تحویل می دهند.

آیت الله آملی لاریجانی برای ورود به بحث آثار نماز به ذکر روایتی از امام رضا (ع) که در جواب محمد ابن سنان مطرح شده بود، پرداخت و گفت: در این روایت اشاره شده که نماز جهاتی دارد که یکی از آنها اقرار به ربوبیت و اینکه همه شریک ها را کنار بگذاریم است؛ چرا که به قصد قربت خوانده می شود. نماز در محضر حق است و یکی از بهترین راه ها برای حضور قلب بشمار می رود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به روایت فوق الذکر اظهار کرد انسانها در محضر سلطان حقیقی هستند که در همه جا، ازجمله در درون قلب ما حاضر است؛ اما حواسمان جمع نیست که چکار می کنیم و در نزد چه کسی هستیم. سلاطین دیگر تشریعی و اعتباری اند؛ اما ما در محضر سلطان حقیقی هستیم که همه عوالم بر او قائم است. یعنی هیچ چیز بدون نظر و قدرت و قصد و اراده او در عالم حرکت نمی کند. لا حول ولا قوه الی بالله. یا مَن کل شی قائم به. یا من کل شی کائن له. یا من کل شی موجود به. دو موجود مستقل در عالم نمی تواند باشد. بنده چون خودم را خود می بینم، اینطور از محبوب واقعی غریبم؛ اما این خودها که رفت کنار، انسان در نماز درمی یابد که در محضر خداوند است.

وی با اشاره به فرازِ یا مونس کل وحید تصریح کرد: هر انسان که تنهاترین شد و احساس تنهایی کرد، ذات حق متعال حاضر است؛ او سلطان حقیقی است. نماز قیام بین یدالله است؛ یعنی انسان حضور خداوند را احساس کند و در آن صورت قلب آرام می شود. افراد در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی تلاطم ها پیدا می کنند. آدمی اگر اهل اُنس با حق باشد، به این تلاطم ها توجهی نمی کند.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه در نماز ما طلب بخشش می کنیم و سجود در این میان داستانی دارد، تصریح کرد
هم در تعبیر قرآنی در سوره جن و هم در روایات به اثر سجود در نورانیت قلب و باطن انسان اشاره شده است. بزرگان نیز در این زمینه تجربه های شخصی دارند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اثر سجده بر نورانیت باطن انسان اشاره کرد و گفت انسان وقتی به سجده می رود، توجه کند که چطور در محضر بزرگی به خاک می افتد. وقتی انسان حاجتی از بزرگی دارد و او گوش نمی کند، انسان به پایش می افتد. سجود در محضر حق تعالی اینگونه است که به سجده می افتد و می گوید من حالا خاک هستم. بنابراین، این خضوع انسان را از چیزهای خیالی جدا می کند و در او نورانیت ایجاد می کند.

وی افزودسجود و نماز ما سجود نیست و نمازمان نیز نماز نیست. عارف معروف شیخ مرحوم شبستری شعر زیبایی در این زمینه داردتو تا خود را بکلی در نبازی/ نمازت کی شود هرگز نمازی/ چو ذاتت پاک گردد از همه شین/ نمازت گردد آنگه قره العین. اگر انسان خودش را کنار نگذارد، نماز او که عبارت است از انقطاع الی الله نماز نمی شود.

وی گفت
از پیامبر(ص) نقل شده است که روشنی چشم من در نماز است. آیا واقعا روشنی چشم ما در نماز است؟ می خواهیم نماز بخوانیم، اما با کسالت به سمتش می رویم و بعد هم در نماز هر چه یادمان رفته به یاد می آوریم. نمازی که هر چه که انسان فراموش کند، در آن موقع یادش بیاید و یا اینکه انسان همه کسب و کار و شغلش و گرفتاری های دستگاه قضایی در نماز به ذهنش بیاید، نماز نیست.

وی گفت
طبق روایت مذکور انسان در نماز از خداوند، مزید از دنیا و دین می خواهد. از طرفی ذکر خداوند نیز در نماز است؛ برای اینکه انسان مولا و خالق خود و مدبر خودش را فراموش نکند. نماز موجب ذکر پیوسته می شود. اگر انسان فراموشکار شد، اهل خوشگذرانی می شود و طغیان می کند. انسان دائما در اثر فراموشی، به طرف طغیان می رود.

رییس دستگاه قضا تصریح کرد
امام پس از اینکه مقدمات را در وجوه و خواص نماز فرمودند، فرمودندذکر خداوند و محضر حق تعالی، منع از معاصی می کند و مانع از انواع فساد است. از این تعبیر به نظرم زیباتر و تاثیرگذارتر نیست که این امر که نماز از انواع فساد منع می کند، در آیه قرآن نیز تصریح شده است. آیا نص قرآن و این روایت نورانی برای آسیب های اجتماعی بدرد نمی خورد؟

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: نتیجه ای که می خواهم آن راعرض کنم، این است که همه مسئولیم و همه ما در هر مقام و شأنی که داریم، از امروز بنا را بگذاریم که یک انگیزه قوی تری برای اجرا و اقامه نماز در محیط کار و خانه و در دعوت خویشاوندان و دیگران به نماز پیدا کنیم؛ چرا که این امر اثرگذار است.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: باید نورانیت قرآن و نماز و اثری که در اجتماع دارد را باور کنیم که اثر نماز چقدر از مفاسد را منع خواهد کرد. گاهی آماری را ذکر می کنند که آمار جالبی نیست مبنی بر اینکه فلان درصد از جوانان نماز نمی خوانند. ما هر چقدر هم بخواهیم منبر وعظ بگذاریم، یک بحث است؛ اما باید در این زمینه، تلاش اجرایی و عملی کنیم. پیشنهادهایی ارائه شده است و جناب آقای حجت الاسلام قرائتی طرح هایی دارند که انشاءالله برای همه مطرح می کنند که همه مسئولین و دیگران باید سعی کنند که آن را اجرایی کنند.

وی گفت: از حضور همه عزیزان در این جلسه و در اعزاز و بزرگداشت نماز و اهتمامی که ستاد اقامه نماز خصوصاَ برادرمان حجت الاسلام قرائتی کردند که در این زمینه وقت و نیرو گذاشتند و همه مسئولین و کسانی که به نحوی برای برگزاری این اجلاس تلاش کردند، تشکر می کنم.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: از خداوند متعال می خواهیم قلوب ما را به انوار معرفت و محبت خودش و اهلبیت (ع) هر روز بیش از پیش منور فرماید تا بتوانیم با خدمت به نماز و نورانیت نماز کسب معارف کنیم. همچنین از خداوند دوام عمر مقام معظم رهبری، سلامتی و توفیق ایشان و سلامتی شما را مسئلت دارم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 18 آذر 95 ، کد مطلب: 253258: www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین