پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
گرمدره هر چند پیشانی کرج است، اما گویی سالها است هیچ چشمی او را نمی بیند، گذرگاهی با شاهراه های مواصلاتی که رونق گیری اش، بسترگاه توسعه استان البرز را مهیا خواهد کرد.
شعارسال: امروز همگان به پیشانی کرج آن را می شناسند. پیشانی که بر چهره البرز نشسته اما آنگونه که باید و شاید از سوی مسئولان امر دیده نمی شود این در حالی است که گرمدره در مسیر راه های منتهی به البز قرار دارد و به نوعی ورودی اصلی استان تلقی می شود.

گرمدره، منطقه ای است که در سال 83 با تصویب هیئت وزیران به شهر ارتقاء یافت تا از بابت ساختارهای شهری، نقش آفرین در توسعه استان باشد. پیشانی کرج امروزهم شانه با پایتخت، بخشی از تقسیمات سیاسی البرز بشمار می رود منطقه ای ویژه که با دسترسی به ایستگاه مترو و شاهراه های مواصلاتی به شهری ممتاز در میان ابرشهرها مبدل شده است.

اتصال بخشی از گرمدره به اتوبان ملی شهید همت؛ تکمیل کننده موقعیت استراتژیکی این منطقه در ورودی کرج شده است. اراضی منتهی به ارتفاعات البرز از یک سو و زمین هایی با کاربری صنعتی از سوی دیگر، زمینه ساز رشد و توسعه شهری شده است که امروز آن را گرمدره می نامیم. گرمدره هر چند با چنین شاخصه هایی در ورودی کرج و استان البرز واقع است و به رغم بسیاری، پیشانی این استان محسوب می شود اما سالها است از نگاه ها دور مانده است.

محمدقدس محلاتی شهردار گرمدره در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت های این منطقه، گرمدره را گذرگاهی برای توسعه استان می داند و می گوید: این منطقه از مترو و راه های مواصلاتی متعددی برخوردار است و در صورت نگاه ویژه، می تواند بستر توسعه استان نیز باشد.

* مستعد احداث مراکز توریستی و خدماتی

وی با بیان اینکه برنامه های جامعی در راستای آبادانی هر چه بیشتر این منطقه در دستور کار قرار دارد و طرح های متعددی نیز بصورت زیرساختی در این منطقه ایجاد شده است، در حال حاضر یکی از اولویت های اساسی این منطقه را احداث مراکز توریستی می داند و می گوید: پتانسیل های لازم برای ایجاد مراکز توریستی در گرمده که کنار پایخت کشور واقع است، وجود دارد.

شهردار گرمدره می گوید: بزرگراه شهید همت در گرمدره با اتصال به سه محور (جاده چالوس، کرج و مهرشهر) موقعیت منحصربفردی را برای توسعه این منطقه فراهم ساخته است و روزانه شاهد حجم قابل توجه ترددها از محورهای منتهی به این شهر هستیم. این میزان تردد ها، نیاز به ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی را در گرمدره گوشزد می سازد.

تمامی شایستگی های گرمدره به راه های آن ختم نمی شود؛ گرمدره ای که امروز به زعم خیلی ها در دره فراموشی ها بسر می برد به جهت ظرفیت هایی که بنا به دسترسی به دامنه های البرز شمالی دارد، روزی قرار بود مسیری گردشگری برای مسافران عبوری هم باشد.

* تورق و وارسی وعده های مسئولان ...

محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، در سال 91 طی مصاحبه ای با قدس آنلاین از احداث پارکی در محدوده گرمدره خبر می دهد و می گوید: بر اساس توافقات بعمل آمده با ورود سرمایه گذاران در صدد ایجاد پارک بزرگی در شاهراه مواصلاتی البرز "شهر گرمدره " هستیم. طرحی که در همان ابتدا روی زمین ماند و با وجود آنکه بارها توسط دیگر مسئولان شهری نیز در جلسات متعدد گزینه ها و امتیازاتش روی میز مذاکره قرار گرفت، اما مسئولان وقت محیط زیست با مخالفت، مانع از تحقق در اجرای این طرح شدند؛ اکنون با اینکه دو سال این وعده می گذرد هنوز عزمی در این رابطه جزم نشده است.

مشاور مدیر کل محیط زیست البرز اما سبقه این طرح را سال 84 ذکر کرده و می گوید: در این طرح که در قالب اکوپارک کرج مطرح شد قرار بود در اراضی 4 هزار هکتاری، شمال اتوبان کرج از گرمدره به تونل بیلقان وصل شود. با وجود اینکه 5 میلیارد تومان نیز جهت ایجاد زیرساخت های آن به تصویب رسید اما مسکوت باقی ماند. هر چند پرونده ها و مدارک اجرای آن موجود است و به معاونت برنامه ریزی استانداری جهت تصمیم گیری ارائه شده است.

وی می گوید: مهندس نوری که امروز طرح بزرگ گردشگری را در قالب دهکده حیوانات به استان همجوار، برده است، یکی از مبدعان اجرای این طرح بشمار می رود به جهت عدم همکاری مسئولان پیشین، معطل سنگ اندازی ها نبوده و ایده هایش را به شهری دیگر برای تحقق برده است.

* ضرورت استقرار پلیس راهور در گرمدره

شهردار گرمدره می گوید: سه جاده مهم و خط راه آهن از این شهر می گذرد اما گرمدره هنوز پلیس راهور ندارد و این درحالی است که بصورت مکرر با تردد کامیون های سنگین در این محدوده شهری مواجه هستیم.

* گرمدره، حلقه دره نیست..

قدس محلاتی در ادامه تخلیه نخاله های ساختمانی را یکی از دغدغه ها دانسته و عنوان می کند: به جهت گذر کانال انتقال آب سد کرج به تهران از گرمدره شاهد انباشت زباله، لاستیک کامیون، چوب و سنگ و ... هستیم و این درحالی است که شهرداری بصورت مستمر در حال پاکسازی منطقه است.

وی می افزاید: تخلیه زباله در حریم شهر موجب تخریب در جلوه بصری و زیست محیطی می شود.

* بیمارستان 1500 تختخوابی گرمدره معینی برای استان تهران

قدس محلاتی در ادامه به احداث بیمارستانی در محدوده گرمدره نیز اشاره می کند و اضافه می کند: گرمدره به جهت اتصال به اتوبان و بعضاً بروز حوادث جاده ای، با برخورداری از بیمارستان و مرکز فوریت های درمانی میتواند نقش ویژه ای را در این حوزه داشته و معین پایتخت باشد.

وی می گوید: سعی شده است بیمارستانی که دولت در نظر داشت در اطراف تهران به عنوان بیمارستان معین تهران احداث نماید را به گرمدره انتقال دهیم. در حال حاضر مکاتبه احداث این بیمارستان با دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است و کماکان در مرحله نامه نگاری های اولیه قرار داریم.

شهردار گرمدره دستیابی این منطقه به جایگاه واقعی اش را مستلزم همراهی و مساعدت کلیه مسئولان می داند و می گوید: به جهت موقعیت ویژه گرمدره هر میزان شاهد توسعه در این منطقه باشیم عواید آن شامل حال استان نیز خواهد شد.

به هر روی گرمدره با تمامی پتانسیل ها، ظرفیت ها و شایستگی هایش پیشانی نشین کلانشهری است که بیش از هر چیز نیازمند توسعه زیرساختی است و این توسعه فراهم نخواهد شد مگر با نگاه ویژه مسئولان امر به شهرهای اقماری. شاید در تمامی مراودات و رفت و آمدهای مسئولان شهری و ... تنها منطقه ای که از نگاه ها دور مانده و کمتر با حضور مسئولان شاهد افتتاح پروژه و کلنگ زنی های نمادین و غیرنمادین در آن هستیم شهر گرمدره باشد و همین امر مُهر متقنی بر این ادعا می زند که به واقع گرمدره در دره فراموشی ها بسر می برد. امروز مردم این منطقه از دورازه های شهر در انتظار ورود مسئولان شان هستند تا ضمن طرح دغدغه ها و مشکلات شان، نظاره گر رونق و توسعه و آبادانی باشند.

قطع به یقین تدوین طرحی جامع با در نظرگرفتن ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه (گردشگری خدماتی) باید در برنامه ریزی های استان دیده شود و گرمدره نیز بعنوان مهره ای اصلی، تکمیل کننده قطعات پازل سند آمایش سرزمینی البرز باشد. آری پیشانی کرج امروز بیش از هر زمانی، چشمانی بینا و عزمی راسخ میخواهد تا از فراز استان شاهد دمیدن طلوع امید باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رصدنیوز، تاریخ انتشار: دوشنبه 5 آبان 1393، کدخبر: - ، www.rasadnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین