پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
شهر کرج که زمانی به دلیل آب و هوای سالم و طبیعت کم نظیرش مقصد بسیاری از هموطنان به ویژه پایتخت نشینان برای گذراندن دوران فراغت و استراحت محسوب می شد، امروز به واسطه کاهش فضاهای سبزش، چهره ای خاکستری یافته است.
شعارسال: به گفته مسئولان استان البرز 50 درصد از سطوح سبز استان البرز و به وی‍ژه شهر کرج در 30 سال گذشته دستخوش تغییر کاربری شده و روند تخریب فضای سبز و منابع طبیعی با شدت ادامه دارد.

سرانه فضای سبز شهری در ایران نزدیک به 12 متر مربع است در حالیکه در وضعیت مطلوب این میزان باید 25 متر مربع باشد. این در حالی است که کرج در کشور وضعیت نامناسبی تری دارد و تنها از 3 متر مربع فضای سبز برخوردار است.

گسترش فضای سبز گرچه در دوران های مختلف دارای اهمیت حیاتی بوده اما در زمان حاضر به عنوان یک خدمت ماندگار برای نسل امروز و نسل های آینده در کرج محسوب می شود.

علاوه بر ضرورت جلوگیری از ادامه تخریب طبیعت در این کلانشهر، باید جبران مافات کرده و ضمن جبران تخریب های صورت گرفته در طبیعت این شهر زیبا برای افزایش فضاهای سبز در این شهر برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کرد.

انتظار نسل امروز و فردا این است که تمام تلاش خود را برای احیاء فضای سبز به عنوان یک ضرورت حیاتی به کار بگیریم و با هر اقدامی که روند تخریب طبیعت و منابع طبیعی را سرعت می بخشد، با جدیت مقابله کنیم.

در دولت تدبیر و امید برنامه پایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور به تصویب رسیده که حفظ و توسعه فضای سبز یکی از برنامه های این طرح می شود اما تحقق این امر مهم نیاز به عزم همگانی و ملی دارد و همه مردم و به ویژه دوستداران طبیعت و فضای سبز باید به منظور تحقق این برنامه وارد میدان شوند.

حسین محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه محیط زیست متعلق به تمام نسل ها است و باید جوابگوی نسل های آینده باشیم، گفت:

برای حفاظت حداکثری از محیط زیست نیازمند همکاری و مشارکت همه مردم هستیم چرا که در غیر این صورت از دستگاه های دولتی به تنهایی نمی توان انتظار پاک نگه داشتن محیط زیست و گسترش فضای سبز را داشت.

محمدی گفت:ورزشکاران و هنرمندان که در عرصه های ملی و بین المللی توانسته اند افتخار آفرینی کنند حرف هایشان بین مردم خریدار بیشتری دارد بنابراین می توان از این ظرفیت برای گسترش فرهنگ حفظ محیط زیست بهره برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهارداشت: ورزشکاران و هنرمندان ما می توانند با انتقال پیام های زیست محیطی مانند یک موج حرکت کرده و تقش بسزایی در این خصوص داشته باشند.

محمدی افزود:ما باید از آموزه های دینی و تاریخی کشورمان درس بگیریم و آنها را بازآموزی کنیم و به فرزندان خود یاد بدهیم که محیط زیست از هر چیزی مهم تر است.

وی تصریح کرد:باید به نسل های امروزی یاد بدهیم که یک محیط زیست سالم می تواند ما را به تکامل رسانده چرا که اعتقاد ما بر این است که طبیعت مکتب خدا است و هر کسی که به راز و رمزی که در طبیعت وجود دارد بپردازد به خداوند نزدیک تر می شود.

عضو شورای اسلامی کرج با بیان اینکه توزیع فضاهای سبز در مناطق مختلف این کلانشهر متوازن و عادلانه نیست، گفت: سرانه فضای سبز کرج پرجمعیت با استانداردها فاصله زیاد دارد.

مریم قهرمانی صارم در گفت وگو با ایرنا وی با اشاره به مشکلات آلودگی هوا و آسیب های طبیعی در کلانشهر کرج، افزود: توسعه فضاهای سبز در مناطق کم برخوردار از جمله حصارک و حاشیه های غربی و شرقی این کلانشهر ضروری است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: به منظور تزئین و کیفیت های محیطی از نظر بصری و زیست محیطی و ضرورت بهره گیری از تدابیر لازم برای ارتقا و رسیدن به استانداردهای فضای سبز باید موضوعات زیست محیطی و فضای سبز در کرج مدیریت شود.

وی ادامه داد: کاهش آثار غالب بادهایی که از غرب به شرق کرج می وزد نیازمند اجرای طرح های درختکاری و ایجاد فضای سبز در مناطق حاشیه ای غربی این کلانشهر است.

قهرمانی صارم با اشاره به اینکه کاشت درخت سنت حسنه و اسلامی است و همه باید در این عرصه وارد میدان شویم وسبزینگی را به کلانشهر کرج بازگردانیم.

وی اظهار داشت: براساس مطالعات و بررسی های وزارت مسکن و شهرسازی سرانه متعارف و قابل قبول فضای سبز شهری در شهرهای ایران بین 7 تا 12 متر مربع برای هر نفر است.

قهرمانی صارم گفت: این رقم در مقایسه با شاخص محیط زیست جهانی (20 تا 25 متر مربع برای هر نفر)رقم کمتری است.

این عضو شورا افزود: با وجود این در شهرهای مختلف کشور نیز این رقم با توجه به ویژگی های متفاوت جغرافیایی و اقلیمی آنها با اختلافاتی همراه است که میزان آن را طرح های مصوب هریک از شهرها تعیین می کنند.

وی بیان داشت: در مجموع آنچه از دیدگاه محیط اجتماعی در ارتباط با فضای سبز اهمیت دارد میزان فضای سبز عمومی است یعنی فضای سبز که رفت وآمد عموم مردم در آنها بدون مانع باشد یا به تعبیردیگر فضای سبز اجتماعی.

وی افزود: بنابراین مفهوم سرانه فضای سبزتنها می تواند برایآن نوع فضای سبزبه کاررود که برای گذراندن اوقات تفراغت ،بازی و تفریح مهیا شده است .

نکته ای که در خصوص فضای سبز از اهمیت بالایی برخوردار است، مکان یابی موضوع مهمی است تعدادی از بخش های شهری دارای چنین نقاط کانونی ارزشمندی از زندگی هستند که برای ایجاد پارک های محلی یا میادین عمومی مناسب به نظر می رسد.

وی ادامه داد: بر این اساس مکان یابی فضای سبز باید از اصولی چون سلسله مراتب و دسترسی ، تبعیت کند.

قهرمانی صارم اظهار داشت:مرکزیت فضای سبز به این مفهوم است ، فضای سبز حتی المقدور در مرکز محله ناحیه و یا منطقه شهری مکان یابی شود.

این عضو شورای شهر گفت: همچنین فضای سبز در مقیاس های متفاوت اعم از پارک محله ای، منطقه ای و امثال آنها باید ساختار کالبدی متناظر خود، انطباق داشته باشد، به عنوان مثال پارک منطقه ای در محدوده منطقه پیشنهاد شود.

وی ادامه داد: دسترسی به این مفهوم که پارک شهری باید از چهارجهت به شبکه ارتباطی دسترسی داشته باشد تا بدین طریق هم جمعیت بیشتری از آن استفاده کنند و هم امکان نظارت اجتماعی و امنیت پارک افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب امکان بهره برداری دیداری از جلوه های زیبای پارک برای رهگذران از چهار جهت فراهم شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش توسعه فضاهای سبز کرج گفت: سازمان پارک ها و فضای سبز این کلانشهر طرح های توسعه ای خوبی در دست اقدام دارد که از جمله آنها طرح فضای سبز 400 هکتاری در منطقه باغستان است.

این عضو شورا افزود: امسال 150 هکتار از این طرح به سرانجام رسیده و قرار است سال آینده 500 هکتار دیگر در محدوده غربی کرج به فضای سبز تبدیل شود.

قهرمانی صارم اظهار داشت: به تازگی پارک 4 هکتاری در ایستگاه کوهستان باغستان آماده بهره برداری شده است.

وی گفت: همچنین پارک 8 هکتاری نیز در کلانشهر کرج و در مسیر تخلیه نخاله ها احداث شده که اقدام خوبی برای کنترل سیلاب ها به شمار می رود.

وی اظهار داشت: در این پارک گونه های مقاوم کاشته شده که در پیشگیری از فرسایش خاک تاثیر گذار است.

عضو شورای شهر کرج یکی از طرح های تاثیر گذار در توسعه فضاهای سبز، ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب برای آبیاری این فضاها دانست و گفت: سازمان پارک ها باید در محدوده فضاهای سبز اقدام به ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب کند.

وی افزود:در بسیاری ازمناطق کرج مردم با کمبود فضای سبز مواجه هستند که ایجاد فضای سبز در این مناطق ضروری به نظر می رسد.

قهرمانی صارم بیان داشت: با اجرای طرح های فضای سبز باید چشم اندازهای بصری این کلانشهر را به بهترین شکل ممکن آراسته کرد.

مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت اگر به شهرسازی نگاهی عالمانه و عاقلانه داشته باشیم و از طرح‌های نوین جهانی استفاده کنیم می توانیم از این چالش عبور کنیم.

مهرور بر لزوم ایجاد فضای سبز در نقاط مرکزی شهرها تاکید کرد و گفت: ساخت یک فضای سبز 500 هکتاری در شمال غربی کرج به همت شهرداری از اقدامات خوبی است که در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان البرز ادامه داد: باید سعی شود تا اراضی در اختیار مدیریت شهری به فضای سبز تبدیل شود یا باغ های موجود حفظ شود.

پویا پارسا کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری کرج نیز در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه مکان یابی فضای سبز باید از چندین اصل که مهم ترین آن مرکزیت و دسترسی است تبعیت کند، بیان کرد: مکان یابی فضای سبز در شهر کرج رضایت بخش نیست و فضای سبز موجود بیشتر در مناطق دارای شهرت، توسعه یافته و در تلفظ عامیانه مناطق مرفه‌ تر شهر کرج ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه معضل اصلی شهر کرج آلودگی هواست و روزهای پاک در آن رو به کم شدن است، اظهار داشت: حفظ و توسعه علمی فضای سبز و در نظر گرفتن پیوست های زیست محیطی در اجرای طرح‌های شهری می تواند کمکی شایان در حل معضل آلودگی هوا کرج باشد.

پارسا گفت: پارک‌ها و فضای سبز عمومی علاوه بر پالایندگی هوا می تواند اوقات فراغت خانواده‌ها را فراهم آورد و تبدیل به فضایی شود که در آن ابعاد فرهنگی و فعالیت های اجتماعی شکل می گیرد.

این کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری در پایان با تاکید بر اینکه می توان اقشار مختلف مردم را در توسعه فضای سبز عمومی و کاهش آلودگی هوا مشارکت داد، یادآور شد: می توان از طراحی و ایده پردازی اولیه پارک ها تا انتخاب نوع پوشش گیاهی و حتی مشارکت در طرح های وسیع افزایش فضای سبز از ظرفیت مردم، نهادها و دانشگاه‌ها با هدف بهبود محیط زیست شهری استفاده حد اکثری صورت گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 82452535، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین