پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
عرصه‌های طبیعی میراثی هستند که ازگذشتگان به ما رسیده و به‌عنوان امانت در اختیار ما قرار دارند. حفاظت از این میراث تنها وظیفه یک دستگاه و ارگان نیست و همه مردم دراین خصوص وظیفه دارند.
شعارسال: متأسفانه طی چند دهه گذشته به‌واسطه رشد جمعیت و توسعه نامتوازن شهرها شاهد آسیب‌های زیادی به عرصه‌های ملی‌ بوده‌ایم. آسیب‌هایی‌که برخی از آن‌ها هرگز جبران نخواهند شد. چرای بی‌رویه دام‌ها، وقوع حریق براثر کاهش منابع آبی و بی‌توجهی مردم، تصرف عرصه‌ها و رشد قارچ گونه واحدهای مسکونی در فضاهایی‌که جزو انفال محسوب می‌شوند، زخم‌هایی هستند که سال‌هاست بر تن میراث طبیعی کشور جا خوش کرده و مرهمی ندارند.

* وقوع 28 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی البرز

فرمانده‌ یگان حفاظت منابع طبیعی البرز با اشاره به تعداد حریق‌های واقع شده در عرصه‌های طبیعی استان به خبرنگار ایسنا می‌گوید: طبق آمار به دست آمده تا پایان آبان ماه در مجموع 28 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان اتفاق افتاده است.

سرهنگ «اردشیر جابری» ادامه می‌دهد: آتش‌سوزی‌های به بیش از 30 هکتار از عرصه‌های طبیعی استان آسیب وارد کرده است.

* بیشترین حریق در طالقان

وی اضافه می‌کند: بیشترین آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در طالقان(15 فقره) و کمترین آن‌ها نیز در اشتهارد(دوفقره) بوده است.

فرمانده‌ یگان حفاظت منابع طبیعی البرز با اشاره به تعداد آتش‌سوزی‌های‌کرج توضیح می‌دهد: تا پایان آبان 11 فقره آتش‌سوزی نیز در کرج اتفاق افتاده است.

این مسئول با اشاره به زمان آخرین حریق واقع شده در عرصه‌های طبیعی استان ابراز می‌کند: معمولاً آتش سوزی‌ها تا پایان فصل گرم و اوایل پاییز اتفاق می‌افتند، اما به دلیل این‌که امسال بارندگی در البرز دیرتر از سال‌های گذشته آغاز شد، 28 آبان‌ماه شاهد وقوع حریق در بخشی از عرصه‌های طبیعی‌ کرج بودیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی البرز ادامه می‌دهد: خوشبختانه از پایان آبان تاکنون هیچ حریقی در عرصه‌های طبیعی استان گزارش نشده است.

* افزایش 50 درصدی‌آتش‌سوزی‌ها

وی با مقایسه تعداد حریق‌های امسال به نسبت سال گذشته می‌گوید: هرچند تعداد حریق‌های واقع شده درعرصه‌های طبیعی استان در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال‌ گذشته 50 درصد افزایش داشته، اما مساحت درگیر شده با آتش 44 درصد کاهش داشته است.

وی اضافه می‌کند: سال گذشته در مجموع 16 فقره حریق در استان اتفاق افتاد که بر اثر آن 47 هکتار از عرصه‌های طبیعی درگیر شدند.

* استفاده از تجهیزات پیشرفته برای مقابله با حریق

جابری در ادامه استفاده از تجهیزات به روز مقابله با حریق هم‌چنین استفاده از ظرفیت‌های جوامع محلی را عوامل اصلی کاهش مساحت آسیب‌دیده عنوان کرده و ادامه می‌دهد: امسال برای مقابله با آتش‌سوزی یگان حفاظت منابع طبیعی به شش دستگاه ریچ مجهز شده است.

این مسئول توضیح می‌دهد: علاوه‌بر این یگان ادوات و تجهیزات ساده مقابله با حریق را در اختیار جوامع محلی قرار داده تا در صورت مشاهده حریق، قبل از رسیدن نیروهای یگان حفاظت اقدامات اولیه اطفاء حریق را انجام دهند.

وی اظهار می‌کند: یگان حفاظت منابع طبیعی استان هم‌اکنون به سیستم پیشرفته مانیتورینگ(پایش آنی عرصه‌های طبیعی) مجهز است از همین‌رو در صورت مشاهده هرگونه حادثه مشکوک نیروها به سرعت به محل اعزام می‌شوند تا اقدامات لازم جهت رفع خطر را انجام دهند.

* اخراج بیش از 37 هزار دام از عرصه‌های طبیعی البرز

این مسئول در ادامه به اقدامات صورت‌گرفته برای مقابله با چرای غیر مجاز دام در مراتع استان اشاره کرده و می‌گوید: برای مقابله با چرای غیر مجاز دام دراستان 52 پرونده تشکیل شد و با رأی دادگاه 37 هزار و 996 رأس دام غیر مجاز از عرصه‌های طبیعی استان خارج شدند.

وی توضیح می‌دهد: خوشبختانه در فصول سرد خطر چرای بی‌رویه دام‌ها عرصه‌های طبیعی استان را تهدید نمی‌کند چون در شش ماه دوم سال وضعیت آب وهوایی عرصه‌ها برای نگهداری دام مناسب نیست.

جابری در ادامه به وضعیت رفع تصرف عرصه‌های طبیعی تا پایان آبان ماه اشاره کرده و می‌گوید: طی این مدت 42 عملیات رفع تصرف در استان انجام شد که طی آن‌ها بالغ بر 14 هکتار از اراضی ملی آزاد شد.

* خلع ید 44 هکتار از عرصه‌های طبیعی استان

وی اضافه می‌کند: هم‌چنین در زمینه اجرای احکام قضایی صادره مبنی بر خلع ید، 20 فقره پرونده به اجرای حکم منجر شد که طی آن 44 هکتار از اراضی طبیعی استان خلع ید شد.

وی ادامه می‌دهد: تا پایان آبان ماه به استناد ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری، 73 فقره پرونده مربوط به تصرف اراضی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی البرز اظهار می‌کند: بدون شک حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان بدون مشارکت مردم به‌ویژه جوامع محلی امکان‌پذیر نیست.

* سامانه 1504 فراموش نشود

این مسئول می‌گوید: بر این اساس از مردم درخواست می‌شود اخبار و گزارش‌های خود مبنی بر چرای بی‌رویه دام، آتش‌سوزی، تصرف عرصه‌های طبیعی و سایر تخلفات را با یگان حفاظت منابع طبیعی در میان بگذارند.

وی ادامه می‌دهد: مردم می‌توانند این گزارش‌ها را به‌صورت حضوری و غیرحضوری(تماس با 1504) به نیروهای یگان ارائه دهند تا در اسرع وقت اقدامات لازم جهت برخورد با متخلفان صورت بگیرد.

* عرصه‌های طبیعی امانت هستند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز اظهار می‌کند: عرصه‌های طبیعی میراث به جا مانده از گذشتگان ما هستند و به‌صورت امانت در اختیار نسل امروز قرار دارند.

وی اضافه می‌کند: اگر می‌خواهیم آیندگان به نیکی از ما یاد کنند باید قدر این داشته‌ها را بدانیم و از آن‌ها محافظت کرده و در نهایت به نسل‌های آینده بسپاریم.

جابری توضیح می‌دهد: همه ما در مقابل آنچه امروز در اختیار داریم مسئول هستیم و نباید از روی ناآگاهی یا خودخواهی عرصه‌های طبیعی و محیط زیست را نابود کنیم.

* ضرورت مشارکت جوامع محلی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی

مدیرکل محیط زیست البرز با تأکید بر ضرورت مشارکت جوامع محلی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: بدون شک محیط‌زیست و منابع طبیعی با وجود محدودیت‌های اعتباری، نیروی انسانی‌ و امکانات نمی‌تواند آن طور که باید و شاید در حفاظت از عرصه‌های طبیعی موفق عمل کند چون وسعت این عرصه‌ها بسیار زیاد است.

* ضرورت استفاده از توان بخش خصوصی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی

«حسین محمدی» توضیح می‌دهد: امروزه در کشورهای توسعه‌یافته، جوامع محلی و بخش خصوصی نقش پررنگی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی ایفا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بدون شک درطرحها و برنامه‌هایی‌که مردم مشارکت فعال دارند اهداف پیش‌بینی شده با دقت و سرعت بیشتری محقق می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست البرز توضیح داد: با واگذاری حفاظت از محیط زیست و عرصه‌های طبیعی به بخش خصوصی علاوه بر حفظ اکوسیستم، اشتغالزایی نیز صورت می‌گیرد.

محمدی یادآور می‌شود: علاوه براین، اگر حفاظت از این عرصه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود، شاهد رونق طبیعت‌گردی در استان خواهیم بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: 2 دی 1395 ، کدخبر: 95100100686، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین