پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۴۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
احمد حکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با تیترشهر بیان داشت:
شعارسال: شهرداری امپراطوری رسانه ای دارد که در این حوزه اعمال نفوذ می کند و از اعتباراتی که در اختیار است به بهانه کمک به رسانه ها؛ بعضی از رسانه های خاص را تامین می کنند. مثلا پروژه های مشترکی را با صدا و سیما تعریف می کند که اعداد و ارقام سنگینی دارد اما ما در جریان جزئیات این پروژه ها نیستیم. روابط عمومی شهرداری هم علی رغم درخواست های مکرر ما گزارشی ارائه نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها بیشتر حاشیه ها را پوشش می دهند تا اصل مسايل را یادآور شد: حاشیه ها درصد کوچکی از مسايلی است که در شورا اتفاق می افتد چرا در صدا و سیما این حاشیه ها پررنگ می شود؟ این کار افکار عمومی را تخریب می کند.

حکیمی پور از حاشیه های سیاسی ایجاد شده در فضای رسانه انتقاد کرد و گفت: ما وقتی از عملکرد شهرداری انتقاد می کنیم انگ سیاسی کاری می خوریم. من نمی دانم کجای انجام وظیفه قانونی سیاسی است؟ پس ما باید چه کاری انجام دهیم که نگویند کار سیاسی انجام می دهید؟

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: من به دنبال شفافیت و پاسخگویی شهرداری تهران هستم. چرا که ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر باید بتوانیم تکلیف نظارتی را که مردم بر اساس قانون بر عهده ما گذاشته اند به درستی انجام دهیم. اما متاسفانه علی رغم تلاش هایی که انجام دادیم بازهم نتیجه راضی کننده نیست. هرچند ما به تلاش مان ادامه می دهیم.

احمد حکیمی پور عدم موفقیت در شفافیت و پاسخگویی را ضعف شورا دانست و گفت: ما نتوانستیم نظارت فرآیندی را تعبیه کنیم. فلسفه تشکیل کمیسیون نظارت و حقوقی این بود که یک ساختار نظارتی فرآیندی تعبیه کند اما ما ابزاری برای نظارت بر شهرداری نداریم. دوستان تلاش هایی انجام می دهند اما همه اینها نظارت های موردی است.

وی افزود:‌ کمیسیون برنامه و بودجه در این دوره کارهایی انجام داده که کاملا ملموس است. گزارش های موردی؛ بررسی پروژه ها و تطبیق عملکرد شهردار با بودجه مصوب و برنامه اینها از اقدامات مثبت این دوره است اما این گزارش ها هم نظارت بعد از اقدام است در حالی که ما به دنبال نظارت قبل از اقدام هستیم.

حکیمی پور در پاسخ به این سوال که چرا شهردار پروژه هایی را بدون مصوبه شورا به اجرا در می آورد و بعد به دنبال گرفتن مصوبه شورا است؛ توضیح داد: مشکل در مدیریت ما در کشور است هر کس در هر جایی که مسئولیتی دارد فکر می کند مالک آنجا هم هست. این دید باید عوض شود. ما امانت دار هستیم و باید کارهایمان در چارچوب قانون باشد.

وی ادامه داد: درست است که شورا ابزار استیضاح و سوال کردن را دارد اما کار نباید به آنجا ختم شود. ما باید بتوانیم سیستم آنلاین نظارت بر پروژه های شهرداری را داشته باشیم. مثلا شهرداری سیستم آنلاین فاینانس دارد اما اعضای شورا به آن دسترسی ندارند. چرا؟ من بارها گفته ام به ماژوری که در سیستم فاینانس درباره هزینه های تمام شده پروژه ها است دسترسی بدهند اما این این کار را نمی کنند.

حکیمی پور تاکید کرد:‌ هزینه تمام شده عمده پروژه ها با برآورد اولیه شان همسان نیست. نباید این کار در سیستم عادی شود. ما در مطالعات و برآورد هزینه ها مشکل داریم. چرا که کار کارشناسی انجام نمی شود.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران طبقه دوم صدر یکی از مثال های انجام نشدن کار کارشناسی است. وی در این باره توضیح داد: ما از سال اول از شهرداری خواستیم درباره این پروژه به ما توضیح بدهند اما الان که در سال چهارم شورا هستیم هیچ گزارشی از شهرداری دریافت نکرده ایم. هزینه تمام شده پروژه را از هزار میلیارد تومان شنیده ایم تا هفت هزار میلیارد تومان. اما شورا هیچ سندی ندیده است. تونل توحید؛ برج میلاد؛ بزرگراه امام علی (ع)؛ تونل نیایش؛ شهرآفتاب و بسیاری از این پروژه ها یا مطالعات اولیه ندارند یا مطالعات فاز صفرشان انجام نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به اینکه دستاوردها با اهداف فاصله زیادی دارد؛ خاطر نشان کرد: ما باید بیشتر از اینها شهرداری را به سمت شفافیت و پاسخگویی می بردیم. من کماکان شیشه را کدر می بینم در حالی که قرار بود این شیشه بسیار شفاف تر از این باشد. از نظر من شهرداری پشت دیوار شیشه ای نیست من هر چه نگاه می کنم می بینم شهرداری پشت دیوار بتنی و آجری است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تیتر شهر، تاریخ انتشار: 24 آذر 1395، کدخبر: ۱۴۰۲۷، www.titreshahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین