پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در حالی دیروز تغییر کرد که عمر مدیر سابق که با «تدبیر» دولت یازدهم منصوب شد، 20 ماه بیشتر به درازا نکشید و توضیحی هم درباره دلیل تغییرش به افکار عمومی داده نشد و اکنون این سؤال مطرح است که مسئولان چقدر دانستن را حق مردم کردستان می‌دانند.

شعار سال: تغییر مدیران یکی از مسائلی است که برای دولت‌های مختلفی که در کشور بر سر کار می‌آیند به عنوان یک حق، از جانب اکثریت افراد جامعه پذیرفته شده و حتی اگر این تغییر ایده‌آل هم نباشد نزد افکار عمومی بر اصل موضوع که دولت حق دارد مدیرانی را بر سر کار آورد که شرط حداقلی انگیزه برای همراهی قوه مجریه، در پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌هایش را داشته باشند، خدشه‌ای وارد نیست.

با سر کار آمدن دولت یازدهم هر چند اتوبوس تغییر، کمی دیرتر از سایر استان‌های کشور به کردستان رسید و تعیین نماینده عالی دولت اندکی بیشتر از زمان مورد انتظار نخبگان و عموم مردم به درازا انجامید، اما این اتوبوس در ایستگاه کردستان هم توقف کرد و بیشتر مدیران استان، توسط افرادی که مطلوب دولت «تدبیر و امید» بودند جایگزین شدند.

استاندار کردستان در ابتدای کار خود به صراحت عنوان کرد که تمایلی به تغییرات بدون ارزیابی ندارد و همین امر سبب شد که مدیران منصوب دولت سابق در استان، به تکاپو افتاده و تلاش کنند نظر مساعد نماینده عالی دولت در کردستان را برای ماندن در پست‌های خود جلب کنند.

گذشت زمان اما ثابت کرد که انتخاب برخی مدیران، تنها با نظر مثبت استاندار بر روی یک گزینه انجام نمی‌شود و ممکن است گزینه انتخابی در آخرین لحظات با فشارهایی که از خارج مجموعه دولت یا احیاناً مدیران رده بالای دولت وارد می‌شود نتواند به صندلی که برایش در نظر گرفته شده تکیه زند که نمونه این امر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان است.

ظهر روز دوشنبه، 7 بهمن ماه 92 خبری بر روی خروجی خبرگزاری دولت قرار گرفت و اعلام شد «مدیرکل جدید میراث فرهنگی کردستان فردا سه‌شنبه معرفی می‌شود» و برنامه اعلام شده برای انجام این کار حاکی از آن بود که این آیین ساعت 11روز سه شنبه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واقع در شهرک سعدی سنندج با حضور سمیع‌اله حسینی‌مکارم، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار می‌شود.

خبرگزاری دولت در ادامه خبر تصریح کرده بود که «در این آیین از زحمات فرهاد میمنت‌آبادی قدردانی می‌شود و نژاد جهانی به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان معرفی می‌شود».

فشار برای تغییر «میمنت‌آبادی» از همان روزهای آغاز به کار استاندار جدید کردستان متوجه دولت بود چرا که مخالفان انتصابش در این پست معتقد بودند که وی به واسطه نزدیکی به معاون اول دولت دهم برای این جایگاه انتخاب شده و صلاحیت بر عهده گرفتن این مسئولیت را ندارد و بالاخره این فشارها سبب شد که مدت زمان مدیریت میمنت‌آبادی در میراث فرهنگی کردستان چند صباحی بیشتر از 15 ماه طول نکشد.

اما از آنجایی که گفته می‌شد انتصاب «جهانی» برای سکانداری مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با فشار برخی نمایندگان استان، در تهران منتفی شده، انتخاب مدیر جدید یک ماه به تأخیر افتاد و سرانجام قرعه فال به نام «رسول اشتودان» افتاد و این مسئولیت در تاریخ 7 اسفند 92 به وی واگذار شد.

در این میان نباید فراموش کرد که «امیر الهی» هم که در تاریخ 29 مهر 91 جای خود را به «میمنت‌آبادی» داد نتوانسته بود بیش از 20 ماه در منصب خود دوام بیاورد که همه اینها نشان از عدم ثبات در مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانی است که کارشناسان معتقدند ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در این حوزه دارد.

آنچه مقصود اصلی این مقال است، نه دلیل عدم ثبات در مدیریت حوزه میراث فرهنگی کردستان بلکه ملزوماتی است که هر تغییر مدیریتی بدان نیازمند است و یکی از این ملزومات هم ارائه توضیح به افکار عمومی است، حال اگر تغییر یک مدیر به واسطه تغییر دولت نباشد و زمان منطقی برای دوره مدیریت فرد هم طی نشده باشد، توضیح مورد اشاره اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

مروری بر اخبار منتشره در همه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استان کردستان مخاطب را به یک نتیجه واحد می‌رساند و آن اینکه از طرف معاون سازمان، درباره علت تغییر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، توضیحی ارائه نشده و استاندار کردستان هم تنها به این جمله که «تغییر یک مدیر به معنی ناتوانی وی نیست بلکه گاهی شرایط زمینه تغییرات و تحولات را ایجاد می‌کند و گریزی از آن نیست» بسنده کرده است!

جالب آنکه در زمان معارفه «اشتودان» هم، «اسدالله درویش‌امیری» معاون امور مجلس و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کردستان آمد و در پایان سخنان مراسم معارفه هم به حاشیه‌های ایجاد شده درباره انتخاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی کردستان اشاره کرد و بدون پرداختن به اصل موضوع و شبه ایجاد شده در جامعه مبنی بر دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های مدیران، مدیر منصوب شده(اشتودان) را گزینه اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای تصدی این پست معرفی کرد.

مروری بر سخنان «درویش‌امیری» در مراسم تودیع «اشتودان» و معارفه «علوی» هم نشان می‌دهد که وی درباره بسیاری از مسائل کشور در حوزه‌های مختلف سخن به میان آورده و علاوه بر تکرار ترجیع بند دو سال اخیر شماری از مسئولان دولت یازدهم در تاختن به دولت سابق، چه به حق و چه ناحق و آوار کردن دلیل مشکلات فعلی کشور بر سر آن دولت، دلیل ظهور خاوری، امیرمنصور آریا و بابک زنجانی را هم برای جامعه روشن کرده ‌ولی به اصل موضوع و سؤال افکار عمومی درباره علت برگشتن دولت از تصمیمی که 20 ماه پیش برای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گرفت، توضیحی نداده است.

دلایل تصمیم دولت هرچه که باشد حق دانستن از مردم استان کردستان سلب نمی‌شود و دولتمردان باید خود را مکلف به پاسخگویی دانسته و درباره علت تغییر زودهنگام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به آنها توضیح شفاف،مبسوط و قانع کننده ارائه کنند.

فراتر از این، روشن است تغییر انجام شده به هر دلیل صورت گرفته باشد اثبات کننده این امر بدیهی است که در خوشبینانه‌ترین حالت این انتصاب مطلوب نبوده و نتوانسته نظر دولت را تأمین کند و در حالت بدبینانه هم، دولت یازدهم در انتخاب مدیر این حوزه در کردستان به هر دلیلی دچار اشتباه شده و باید این اشتباه خود را به طریق ممکن جبران کند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبري-تحليلي تابناك، تاریخ انتشار: 5 آذر 1394، کد مطلب: ۱۳۵۴۰۲:www. tabnak.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین