پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۷۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
یک مورخ روس در مقاله ای برای یک نشریه روسی دلایلی را مطرح کرده است که براساس آن نمی توان با وجود روی کار آمدن ترامپ به ظاهر متمایل به روسیه انتظار بهبود روابط دو کشور را داشت.

شعارسال: در مقاله ای به قلم واسیلی ژارکوف متخصص تاریخ می نویسد: دولت اوباما از بیم تحولات شدید در دوران ریاست جمهوری غیر قابل پیشبینی ترامپ مجازاتهای روسيه را شدیدتر کرد. ولی از قرار در واقع کسانی باید بیم داشته باشند که در رابطه با سر کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا برنامه‌های تحقق ناپذیری طراحی می‌کنند.

دونالد ترامپ از خودپرستی ملی آمریکایی‌ها حمایت می‌کند که منافع دیگران را نادیده می‌گیرند. او برغم این موضع توانست در روسيه کلی هوادار پیدا کند. مخصوصاً کسانی از او حمایت می‌کنند که از سیاست خارجی آمریکا بخاطر همین خودپرستی، اعمال فشار قهرآمیز و نادیده گرفتن موضع سازمانهای بین‌المللی انتقاد می‌کنند. معمای شماره یک رئیس‌جمهور جدید آمریکا (حداقل برای روسيه) همین است.

بسیاری از مفسران بر اساس "جنون عشق به ترامپ" در روسيه به تحولات شدید در روابط روسیه و آمریکا امید بسته (یا برعکس از آن احساس وحشت می‌کنند).

تنها امر معلوم در مورد آقای ترامپ این است که رفتار او، مخصوصاً در بخش سیاست خارجی، مطلقاً غیر قابل پیشبینی می‌باشد. این اوضاع غیر قابل پیشبینی باعث نگرانی و حتی وحشت کسانی مي‌شود که به سیاست بين‌المللي به عنوان سامانه شکل گرفته نگاه می‌کنند. اما کسانی که سامانه شکل گرفته را به مبارزه می‌طلبند امیدوارند به کمک ترامپ نظم کنونی جهانی را به نفع خود تغییر دهند.

استدلالهای مربوط به بهبود آتی روابط روسیه و آمریکا بر چند امر معلوم اتکا دارد. اولاً، ترامپ طی مبارزه انتخاباتی به کرات از سیاست خارجی دولت اوباما انتقاد و در مورد موجه بودن بهبود روابط با روسيه اظهار نظر کرده است. ثانیاً، رئیس‌جمهور جدید آمریکا به عنوان بازیگر خارج از سامانه به عنوان متحد بالقوه دیگر بازیگران ضد سامانه غربی ارزیابی مي‌شود. از قرار "شباهت بی‌نظیر پوتین و ترامپ" که طرف روس از آن صحبت می‌کند از اینجا ریشه گرفته است. بظاهر پوتین و ترامپ به شکل مشابه از نخبگان آمریکایی انتقاد می‌کنند.

در عین حال، مخالفان این دیدگاه هم استدلال‌های موثقی در حمایت از نقطه نظر خود مطرح می‌کنند. اولاً ترامپ و جمهوریخواهان از اوباما بخاطر ملایمت زیاده از حد در بخش سیاست خارجی و از جمله ناتوانی از "سرجا نشاندن روسيه" انتقاد می‌کنند.

می‌گویند اوباما نتوانست مجازاتهای مؤثری علیه روسيه بکار گیرد و بجای اقدام قطعی و واقعی "به وراجی پرداخته بود". البته نمی‌شود گفت که ترامپ بطور کامل از این خط ضد روسيه حمایت می‌کند ولی طرفداران این موضع حتماً بین اطرافیان ترامپ خواهند بود و او نخواهد توانست دیدگاه آنها را نادیده گیرد.

ثانیاً، رئیس‌جمهور ترامپ در هر حال در وهله اول به منافع آمریکا توجه می‌کند. بدشواری شعار "احیای عظمت آمریکا" به معنی پیشه کردن راه امتیاز دادن در سیاست خارجی باشد. پیدا کردن بهانه و "احیا کردن عظمت آمریکا" به کمک زخم زبان زدن در مورد ضعف دیگران کار خیلی ساده‌تری است. این رفتار با روحیه ترامپ هماهنگی دارد و روسيه با توان محدود آن بدشواری در مورد کاربرد این نوع سناریوهای غیر دوستانه مصونیت داشته باشد.

ترامپ تاجر زیرک آمریکایی است که حتی از احوال دوستانه شرکا فقط برای حقه زدن به آنها استفاده می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار خبر 5 دی 1395، کدمطلب: 615530 ،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
0
روابط آمریکا با روسیه روابطی متعادل ، حداقل تا دو سال آینده خواهد بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
امریکا غفط به فکر نفع خودشه نه بهبود روابط م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین