پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۹۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۳
استاندار مرکزی با بیان اینکه قرارداد تغییر سهامدار شرکت هپکو در سازمان خصوصی سازی امضاء شده است گفت: مشکل بعضی از واحدهای بزرگ صنعتی استان با تزریق پول حل نمی شود و نیاز به تغییر مدیریت و سهامدار دارند.

شعار سال:


در هجدهمین جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که در بیت امام جمعه اراک برگزار شد محمود زمانی قمی استاندار مرکزی از برگزاری 25 جلسه کارگروه تسیهل و رفع مشکلات و موانع تولید صنایع از ابتدای سال تا کنون خبر داد و گفت: بررسی مسائل و مشکلات بخش صنعت بویژه کارگاه های بزرگ صنعتی استان که نقش مهمی در تکمیل زنجیره تولید و رونق صنایع کوچک دارند و افزایش بهره وری این واحدها رویکرد ستاد اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی ادامه داد: بررسی مسائل و مشکلات مالی بیمه ای و مالیاتی واحدهای تولیدی استان و بررسی نیازها و زیر ساخت های مورد نیاز مثل آب برق گاز و ... توجه به واحد های کوچک و متوسط استان در این ستاد مد نظر قرار داشته است.

استاندار مرکزی رسیدگی و رفع مشکلات بعضی از واحدهای صنعتی بزرگ همچون ماشین سازی و هپکو را خارج از توان امکانات و اختیارات استان اعلام و بیان کرد: مشکلات این واحدهای صنعتی در ستاد مرکزی تسهیل و رفع موانع تولید که به ریاست نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت برگزار می شود منعکس شده است.

وی افزود: تامین سرمایه در گردش، فشار به تامین احتماعی و سازمان امور مالیاتی به منظور تقسیط بدهی های این صنایع از جمله تصمیمات ستاد مرکزی تسهیل و رفع موانع تولید بوده است.

زمانی قمی با بیان اینکه از 72 مصوبه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی 45 مصوبه اجرا و 28 مصوبه در حال اجراست خاطر نشان کرد: قطعا اجرایی شدن همه مصوبات ستاد با توجه به مقررات قانونی در کشور و خارج بودن از اختیار استان عملی نیست.

رئیس ستاد راهبری اقنصاد مقاومتی استان مرکزی تهیه گزارش عارضه یابی از 1681 واحد صنعتی که شامل صنایع کوچک، متوسط و بزرگ استان می شود و بالای 10 نفر نیروی کار دارند را راه حلی برای پی بردن به وضعیت صنایع استان دانست و تاکید کرد: با رجوع به این گزارش می توان دریافت تمرکز و انرژی ستاد باید روی چه مسائلی متمرکز شود.

زمانی قمی با اشاره به اینکه اعضاء ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی تا کنون بازدید12 از واحدهای صنعتی بزرگ استان را انجام داده است به تشریح گزارش این بازدیدها پرداخت و بیان کرد: شرکت نورد پروفیل ساوه در حال حاضر فعال است و بخش عمده مشکلات این شرکت مرتفع شده است و به طور خوشبینانه این شرکت بالای 75 درصد فعالیت دارد.

استاندار مرکزی در خصوص شرکت هپکو گفت: 100 میلیون یورو که اجازه ورود آن به کشور از وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری گرفته شده است به یکی از حساب های بانک ملی در خارج از کشور واریز شده است و در عوض آن ریال در داخل کشور تحویل داده میشود.

وی افزود: قرارداد تغییر سهامدار شرکت هپکو در سازمان خصوص سازی امضاء شده است و امیدوارم این قرارداد نهایی شود و سهامدار جدید قول داده است ظرف 15 روز پول سازمان خصوص سازی را پرداخت کند.

زمانی قمی با شاره به اینکه مشکل بعضی از واحد های صنعتی بزرگ استان تنها با تغییر مدیریت و سهامدار و متمرکز کردن سهام حل می شود و تزریق پول مشکل آن را حل نمی کند خاطر نشان کرد: به سادگی از کنار موضوع تغییر مدیریت یا سهامدار عبور نمی کنیم چرا که این صنایع سرمایه های کشور هستند و امروز علاوه بر شرکت هپکو در راستای حل مشکل یک واحد صنعتی بزرگ دیگر استان نیز همین سیاست را دنبال می کنیم.

وی به رفع تمامی مشکلات شرکت ماشین سازی اراک اشاره کرد و گفت: مشکلات سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی همچنین مشکلات آب و فضای سبز این شرکت که ربطی به تحریم ها نداشته است به طور کامل رفع شده است.

استاندار مرکزی از پیگیری برای تخصیص 500 میلیارد ریال سرمایه در گردش برای شرکت صنایع آذرآب خبر داد و تصریح کرد: تقسط بدهی مالیاتی و تا و تعیین خط اعتباری باعث رفع بخشی از مشکلات شده است در خصوص سرمایه در گردش نیز وزیر صنعت به رئیس کل بانک مرکزی نامه نوشته است و قول های مساعدی داده شده است.

این مقام مسئول شرکت سیمان دلیجان را از کارخانه های موفق استان دانست که به چندین کشور صادرات دارد و در شرایط وانفسای اقتصادی نیز بدون تعدیل نیرو مشغول به کار بوده است و اظهار کرد: به منظور اینکه این کارخانه در لیست صنایعی قرار بگیرد که از وزارت صنعت و معدن مجوز صادرات داشته باشد مکاتباتی با وزیر صورت گرفته و مشکلات حل شده است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این واحد تولیدی برق مصرفی بوده است که 80 درصد برق را خریده بودند و 20 درصد باقی مانده را باید از برق آزاد استفاده میکردند که قطعا در شرایط اقتصاد کارخانه تاثیر گذار بود و خوشبختانه با پیگیری ها این مشکل نیز رفع شد و امروز این شرکت مصرف برق آزاد ندارد.

زمانی قمی با بیان اینکه شرکت واگن پارس 10 میلیارد تومان از خسارتی که مدعی است که در خصوص لغو قرارداد به شرکت وارد شده است را اواخر سال گذشته دریافت کرده است از تعیین تکلیف مبلغ مابقی خسارت از سوی سازمان برنامه بودجه خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیات وزیران در صورتی که تا پایان شهریور صنایعی که دارای بدهی مالیاتی هستند بخشی از بدهی های خود را پرداخت کنند مشمول بخشش مالیاتی می شوند و امروز تلاش مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی استان استفاده از بخشش مالیاتی است.

استاندار مرکزی از پرداخت 10 میلیارد تومان تسهیلات بدون سود از سوی بانک کشاورزی به شرکت کمباین سازی خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته شرکت کمباین سازی در مقاطعی به طور کامل تعطیل بود و در روزهایی شاهد اعتراضات کارگران این شرکت و تجمع در مقابل استانداری بودیم و امروز هر چند این شرکت با در صد مورد رضایت فعالیت نمی کند اما تعطیل نیست.

وی با اشاره به مشکلات مالی شرکت سرمایه گذاری سرزمین ایرانیان که باید نزدیک به 10 هزار نفر را مشغول به کار باید می کرد اما این امر اتفاق نیفتاد خاطر نشان کرد: مدیران این شرکت با توافق با بانک گردشگری تصمیم گرفتند بخشی از پروژه را در قبال دریافت وام 600 میلیارد تومانی به این بانک واگذار کنند تا بتوانند کار خود را انجام دهند.

زمانی قمی با بیان اینکه با سرمایه گذار و کار آفرین همراهی می کنیم اما در صورت خلف وعده و تخطی به هیچ وجه حق دولت و مردم را واگذار نمی کنیم و زمین تحویل داده شده را از این شرکت پس می گیریم گفت: در جلسه با مدیران بانک گردشگری مقرر شد 120 میلیارد تومان به حساب مدیران این پروژه برای خروج از وضعیت رکود فعلی واریز شود.

این مقام مسئول از توافق شرکت وارثان راه ملل که در شهرستان زرندیه در حوزه تجهیزات پزشکی مشغول به فعالیت هستند با یک شرکت کره ای برای احداث نخستین پالایشگاه پلاسمای خون خبر داد و خاطر نشان کرد: زمین این پروژه که با اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری قرار است آغاز به کار کند واگذار شده است و امروز آماده کلنگ زنی است.

وی ادامه داد: با احداث اولین پالایشگاه پلاسمای خون در زرندیه امنیت ژنتیکی ایرانیان به طور کامل تامین می شود و سالانه مبلغ 250 میلیون دلار هم صرفه جویی ارزی نصیب کشور می شود.

زمانی در بخشی دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر واحدهای صنعتی بزرگ استان برنامه توسعه ای دارند باید کار خود را به شرکت های درون استان که فعال هستند واگذار کنند گفت: انجمن های فلزی، نفت و گاز و پتروشیمی استان به مدد واحدهای تولیدی و مادرتخصصی استان باید وارد کار اجرایی شوند.

استاندار مرکزی به مشکلات شرکت ذوب آهن امیرکبیر که در سال های گذشته مجوز خود را از سازمان صنعت و معدن استان گرفته است اشاره کرد و گفت: در سال 1393 صندوق توسعه ملی در صورتی که بانک صنعت و معدن اقتصادی بودن فعالیتی را تایید میکرده است وام ارزی اختصاص می داده است و این شرکت از سوی بانک صنعت برای دریافت وام ارزی قریب به 100 میلیون دلار به صندوق توسعه ملی معرفی می شود اما به دلیل مشکلات بوجود آمده این شرکت به دلیل مشکلات غیر واقعی و ناحق در فهرست سیاه بررسی هاقرار می گیرد و روند دریافت وام متوقف می شود.

وی افزود: در اواخر سال 94 با پیگیری های صورت گرفته مشکلات این شرکت رفع شد اما به دلیل اینکه در این سال صندوق توسعه ملی تنها به شرکت هایی وام ارزی اختصاص می داد که صادرات و درآمد ارزی داشته باشند عملا این شرکت با خسارت هایی روبرو شد و نتوانست وام خود را دریافت کند و امروز خوشبختانه با پیگیری های دکتر کریمی و آقای مقدسی و مکاتبه با وزیر صنایع دریافت وام برای این شرکت تایید شده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در تلاش هستیم برای منطقه ای که شرکت برفره در آن حضور دارد مجوز انبارهای عمومی را اخذ کنیم گفت: در صورت اخذ مجوز این منطقه حکم بندر خشک را پیدا می کند و بخشی از کالاهایی که امروز در بندرعباس ذخیره می شوند می توانند به این نقطه که دارای خط راه آهن است منتقل شوند.

این مقام مسئول رشد بخش کشاورزی را عاملی در جهت رفع مشکلات اقتصادی دانست و گفت: مصرف گندم در استان مرکزی 150 هزار تن است در حالیکه در استان 400 هزار تن گندم تولید می شود و مقرر است در کشور 10 میلیون تن گندم امسال خریداری شود و تا الان 9.7 میلیون تن خریداری شده است و در استان 34 درصد افزایش داشته ایم.

وی اولویت های ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی را پروژه هایی دانست که کمک به افزایش اشتغال، توانایی تولید، توسعه گردشگری و حفظ میراث فرهنگی می کنند و بیان کرد: در چهار ماهه نخست سالجاری صادرات 21 درصد افزایش داشته است و به 190 میلیون دلار رسیده است همچنین میزان واردات که اکثرا مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین آلات بوده است 86 میلیون دلار بوده است که نشان می دهد میزان صادرات دو برابر واردات بوده است و این علامت خوبی است.

این مقام مسئول ادامه داد: کالاهای صادراتی ما در سه ماهه نخست سالجاری برخلاف گذشته که تنها محدود به 19 کشور بود در 34 کشور عرضه می شود.

زمانی قمی به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری شرکت استرالیایی و اسپانیایی در زمینه ساخت نیروگاه های بادی در پنج نقطه استان اشاره و بیان کرد: 40 هکتار زمین در زرندیه قرار است در اختیار شرکت انگلیسی قرار بگیرد که در حوزه استفاده انرژی خورشیدی به میزان 20 مگاوات فعالیت می کند.

وی ادامه داد: شرکت بلژیکی در پنج نقطه کشور قصد راه اندازی نیروگاه دارد که بزرگترین آن در ساوه احداث می شود و تنها استانی که مشکل زمین را حل کرده و آماده واگذاری است استان مرکزی است همچنین مجموعه ای افغانی در خصوص بازیافت فلزات در محدوده شهرک صنعتی خیرآباد فعال است.

رئیس ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی از بازخوانی و رفع مشکلات 195 کارخانه در 25 جلسه ستاد تسهیل رفع موانع تولید خبر داد و خاطر نشان کرد: حدود 400 پرونده صنایع کوچک و متوسط در خصوص سرمایه در گردش بررسی شده و در کارگروه تسهیل نهایی می شود و به انک ها اعلام میشود و از این تعداد 57 مورد به بانک ها اعلام معرفی شده است.

وی تصریح کرد: تنها 5 مورد وام از سوی بانک ها به صنایع اختصاص داده شده است که این تعداد بسیار کم است و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد و احساس کنم در دستگاهی کار پیش نمی رود تصمیمی در جهت منافع نظام و کشور می گیرم و از اختیارات خود استفاده می کنم.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار ۱۴ مرداد 1395، کد مطلب:272102 : www.tabnakmarkazi.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین