پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
«چارلز کراتهامر» تحلیلگر ارشد نومحافظه‌کار آمریکایی درباره اظهارات دونالد ترامپ در خصوص ایجاد مناطق امن در سوریه، با توجه به حضور روسیه و ایران در این کشور، هشدار داد.

شعار سال: در ادامه تحلیل‌های آمریکایی‌ها درباره میراث هشت ساله باراک اوباما، تحلیلگر ارشد نومحافظه کاران، سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا به ویژه در قبال سوریه را «سست و بی اثر» خواند.

«چارلز کراتهامر» در یادداشتی با دلخوری شدید از پیروزی سوریه و حامیانش در شهر حلب، تحقق این موضوع پیش از پایان ریاست جمهوری اوباما را «نشانه‌ای آشکار» از عقبگرد و عقب نشینی سیاست خارجی او در خاورمیانه توصیف کرد.

حامی سرسخت جنگ‌های عراق و افغانستان در دولت جورج بوش پسر با انتقاد از اوباما نوشت که «5 سال قبل با خطر و هزینه کمی می‌توانست در سوریه یک منطقه پرواز ممنوع اعلام کند، همان کاری که پس از جنگ سال 1991 برای سال‌ها در کردستان عراق انجام شد».

وی ادامه داد: «آمریکا به راحتی می‌توانست هواپیماها و بالگردهای رژیم (سوریه) را نابود کند و در فرودگاه‌های آن حفره‌هایی ایجاد کند تا غیرقابل استفاده شوند، این کارها می‌توانست معادله استراتژیک جنگ را تغییر دهد».

کراتهامر تصریح کرد: «(ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه) مانع می‌شد که روسها نیروی هوایی خود را وارد بازی کنند چرا که مجبور می‌شدند با ما برای برتری هوایی به چالش بیافتند. روسیه که شاهد بازدارندگی آمریکا نبود، وارد معرکه شد و قاطعانه موازنه را تغییر داده، شورشیان در حلب را هدف قرار داد».

او بار دیگر با انتقاد شدید از اوباما تاکید کرد که رئیس جمهور کنونی آمریکا هرگز این مساله را درک نکرد که «نقش یک ابرقدرت در یک درگیری و نزاع محلی (در دیگر کشورها) لزوما مداخله در تحولات میدانی و روی زمین نیست بلکه نقشش ممانعت از ورود یک قدرت جهانی رقیب و تغییر مسیر جنگ است».

کراتهامر جنگ یوم کیپور یا جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 را مثال زد (جنگ 6 تا 25 اکتبر 1973 میان سوریه و مصر با اسرائیل) و نوشت: «این (ممانعت یک ابرقدرت از ورود قدرت رقیب در یک جنگ محلی در کشوری ثالث) کاری بود که ما پس از تهدید مسکو برای اعزام نظامیانش در حمایت از مصر، انجام دادیم».

تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «به این می‌گویند بازدارندگی. البته اوباما هرگز برای بازدارنگی کردن هیچ چیز در برابر هیچ کسی اعتباری نداشت. دست آخر، کار بزرگترین قدرت جهانی به سخنرانیهای تند ختم شد. سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل با عصبانیت (خطاب به روسها) درباره حلب گفت "آیا شما واقعا شرمسار نیستید". در واقع شرمسازی از آن ما است. این نهایت حماقت ماست که وزیر خارجه‌مان را به دنبال روسها می‌فرستیم تا یکی پس از دیگری با آنها بر سر آتش‌بس تحقیرآمیز مذاکره کند».

او با هشدار درباره مواضع دولت ترامپ درباره سوریه نوشت: «حتی همین حالا هم بحثها بر سر سوریه (در آمریکا) آنچنان دلگرم کننده نیستند. لحنی که وجود دارد احساسی و اضطراب آور است و بحثها فقط بر اساس مفاهیم اخلاقی ایراد می‌شود. آنچه که کمتر به آن توجه شده، هزینه استراتژیک این بحث‌ها است».

کراتهامر افزود: «(بشار) اسد هرگز دوست ما نبود اما امروز، او دیگر یک عامل کارگزار مستقل نیست. تخت ریاست او عملا احیا شده است البته به عنوان آلت دست ایران و روسیه. سوریه اکنون محل و جایگاهی برای این دو تجدیدنظرطلب جهت نمایش قدرت در منطقه شده است. ایران از سوریه برای ترویج و تقویت خواستش برای تسلط بر خاورمیانه عربی استفاده خواهد کرد و روسیه از پایگاه‌های هوایی و دریایی خود در سوریه برای قلدری کردن در برابر کشورهای سنی عربی و همچنین از بین بردن نفوذ آمریکا استفاده خواهد کرد».

تحلیلگر آمریکایی به نشست سه جانبه اخیر ایران، ترکیه و روسیه در مسکو درباره سوریه اشاره کرد و عدم حضور آمریکا در آنرا برجسته کرد.

او نوشت: «هفته گذشته وزرای خارجه و دفاع روسیه، ایران و ترکیه در مسکو دور هم نشستند تا شروع به توافق بر سر سرنوشت سوریه کنند. توجه کردید چه کسی در نشست غاب بود. برای اولین بار در چهار دهه گذشته، این موضوع به آمریکایی که زمانی قدرت غالب منطقه بود، دیگر ربطی ندارد».

کراتهامر بار دیگر با اشاره به سوریه تصریح کرد: «با توجه به اینکه حلب از دست رفت و شورشیان پخش و پلا شدند، ما برای بازسازی نفوذ بر باد رفته مان طی 8 سال اخیر، راه طولانی در پیش داریم».

وی ادامه داد: «دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب دارد از ایجاد مناطق امن (در سوریه) صحبت می‌کند. او باید به دقت گام بردارد. از دل آنچه که ما باید 5 سال قبل انجام می‌دادیم، چیز خوبی بیرون نمی‌آید. اکنون شرایط بسیار بدتر است. روسیه و ایران حاکم هستند. حفاظت از مناطق امن، پر هزینه و خطرناک خواهد بود. این کار به استقرار گسترده نیروی زمینی نیاز خواهد داشت و خطر تقابل نظامی با روسیه را به همراه دارد».

کراتهامر با تاکید بر اینکه در پیش گرفتن سیاست ایجاد مناطق امن توسط آمریکا در سوریه در شرایط کنونی به دلیل «احساس گناه، منطق و دلیل خوبی نیست»، افزود: «مداخلاتی که تنها به دلیل مسائل انسان دوستانه انجام بشوند به نحو بدی تمام می‌شود. ما شاید ادعای "مسئولیت حفاظت" (از غیرنظامیان) را مطرح کنیم اما وقتی پای منافع آمریکا در میان نباشد، تداوم این کار غیرممکن می‌شود و با اولین تلفات، ما به خانه برمی‌گردیم».

این تحلیلگر آمریکایی برای اثبات حرف خود به مواضع آمریکا در قبال کشورهایی چون سومالی و لیبی اشاره می‌کند.

کارشناس مطرح نومحافظه‌کار آمریکایی مطلب خود را با اشاره به حلب سوریه اینگونه پایان می‌دهد: «در حلب، خسارت و آسیب (به آمریکا) وارد شده و برای ما هیچ گزینه‌ای درباره آن وجود ندارد. اگر ما درصدد هستیم شان از دست رفته‌مان در حلب را بازبیابیم، باید این کار را در یک صحنه پیکار بسیار متفاوتی انجام دهیم».

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 6 دي 1395، کد مطلب: 13951006000876:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین