پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
معلولیت واژه آشنایی است که این روزها در جوامع، هر کس از زاویه دید خود به آن می‌اندیشد و تنها این معلولین هستند که وضعیت همدیگر را به خوبی درک می کنند.

شعارسال: موضوع مهمی که این روزها در سازمان ها، نهادها و همچنین در فضای شهری کمتر مورد عنایت و توجه قرار می‌گیرد مناسب‌سازی فیزیکی، مبلمان شهری و مناسب‌سازی فرهنگی است که باعث شده معلولیت برای معلولین به محدودیت تبدیل شود.

با این حال برخی از آنها با اشتغال، تحصیلات عالی، اختراعات و دیگر موارد ثابت کرده‌اند که معلولیت برایشان محدودیت نیست و می توانند با همتی که دارند به چیزهای زیادی دست پیدا کنند.

شهرستان خمین نیز از این امر مستثنی نیست و معلولینی در آن وجود دارد که توانسته‌اند با اشتغال و پیشرفت‌های علمی که دارند، ثابت کنند قادر به انجام کارهایی هستند که حتی انسان‌های سالم قادر به انجام آنها نیستند و یا اینکه انگیزه و همت آنها را ندارند.

در هفته گذشته معلولین خمین در حاشیه جشنی که با همت خودشان برای معلولین برگزار شد، برخی از توانمندی‌هایشان را به نمایش گذاشتند.

اما چیزی که آنها را بیشتر از همه محدود کرده است بحث مبلمان شهری است که از طرف مسئولین اقدام خاصی انجام نشده و معابر برای معلولین به خوبی مناسب سازی نشده است.

*با وجود ۱۰ سال پیگیری، اقدام خاصی از مسئولین ندیده ایم

محمدرضا خلج بازرس جامعه معلولین گفت: از ۲۷ سالگی دچار معلولیت شده‌ام و تنها آن موقع بود که فهمیدم معلولین با چه مشکلاتی روبرو هستند و از آن موقع هم بود که به فکر کمک به جامعه معلولین افتادم.

وی ادامه داد: متاسفانه مبلمان شهری در خمین به معضلی برای جامعه معلولین تبدیل شده است و برخی از آنها حتی به این دلیل دچار حادثه و آسیب دیدگی شده‌اند.

خلج افزود: حدود ۱۰ سال است که این مشکلات را پیگیری کردیم ولی تا کنون جواب و اقدام مناسبی از مسئولین ندیده‌ایم، در حال حاضر نیز از سوی شهرداری، شورای شهر و فرماندار خمین قول‌هایی برای پیگیری این مشکلات به معلولین داده شده است.

این معلول خمینی اشتغال را یکی دیگر از مشکلات این قشر از جامعه خواند و افزود: دولت برای اینکه یک شغل پایدار برای یکه فرد ایجاد کند باید هزینه زیادی را متقبل شود اما تسهیلاتی که در اختیار معلولین به منظور اشتغال قرار می‌گیرد ناچیز است و حتی معلولین در موقع پرداخت دچار مشکل می‌شوند.

وی گفت: در خمین برخی از معلولین با زدن کارگاههای کیف دوزی، خیاطی و غیره توانسته اند روی پای خود بایستند و به تولید کمک کنند پس دولت می تواند با تسهیلات بهتر از آنها حمایت کند.

خلج به مشکلات معلولین در تهیه مسکن نیز اشاره و بیان کرد: مسکن یکی دیگر از مشکلاتی است که معلولین با آن روبرو هستند و خانه هایی که بهزیستی در اختیار آنها قرار داده است جوابگوی تمام معلولین نیست و مسکن مهر معلولین، که پس از چندین سال تنها تعدادی از آنها واگذار شده است باز جوابگوی این قشر از جامعه در خمین نیست.

وی ادامه داد: عدم اشتغال، نبود مسکن مناسب، عدم درآمد کافی و خیلی از مشکلات دیگر باعث می‌شود که معلولین جوان از ازدواج سرباز زنند و زندگی مشترکی که حق آنها است، بر خود دریغ کنند.

*هزینه های درمانی به عهده خانواده ام بوده است

لیلا لطیفی یکی دیگر از معلولین شهرستان به خبرنگار ما گفت: از هشت ماهگی دچار معلولیت شدم و این خانواده بودند که هزینه درمانی من را تامین می‌کردند و تا زمانی که پدرم در قید حیات بود من را بیرون می برد اما اکنون مثل گذشته نمی توانم در شهر تردد کنم.

وی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که داشتم مدرک کارشناسی در رشته مدیریت را در یکی از دانشگاه‌های خمین بدست آوردم اما تا کنون نتوانستم از آن استفاده کنم.

لطیفی از عدم وجود معابر مناسب در شهر گله کرد و گفت: وضعیت معابر شهر به گونه‌ای است که مانع می شود در شهر تردد داشته باشم و حتی چندین بار دچار حادثه شده ام و با ویلچر روی زمین افتاده‌ام.

وی افزود: جایی که زندگی می کنیم نیز برایم مناسب نیست و با مشکل روبرو می شوم، البته این مشکلات را با مسئولین در میان گذاشته‌ایم و قرار شده است تا اقداماتی انجام دهند.

*برخورد مردم با معلولین خوب نیست

میثم رمضانی که از ناحیه چشم دچار معلولیت است، نیز به خبرنگار ما گفت: برخورد مردم در گذشته خوب نبود و اکنون نیز با وجود تبلیغات و فرهنگ سازی که شده است تنها کمی بهتر از گذشته با این قشر از جامعه برخورد می‌کنند.

وی نیز رفت و آمد را از مهمترین مشکلاتش عنوان کرد و افزود: از سه سالگی نابینا شده ام و هنگام تردد در شهر با مشکلات زیادی روبرو بودم این در حالی است که به دلیل اینکه با مادرم زندگی می‌کنم، کار بیرون از خانه به عهده من است.

رمضانی ادامه داد: تا کنون چندین بار زمین خوردم و داخل جوی نیز افتاده‌ام و حتی یکبار به دلیل عدم استفاده ساختمان‌سازان از وسائل هشدار دهنده، داخل گودالی بزرگی افتادم و از ناحیه کمر دچار آسیب دیدگی شدم که باعث شد حدود یک ماه خانه نشین شوم، با این حال هیچ یک از مسئولین به دیدار من نیامدند.

وی اشتغال را یکی دیگر از مشکلات پیش روی خود دانست و گفت: از سوی بهزیستی هزینه ناچیزی دریافت می‌کنم و به همین خاطر باید برای تامین هزینه‌های زندگی کاری داشته باشم، با وجود اینکه مدرک کامپیوتر دارم و از حافظه خوبی برای به خاطر سپردن شماره‌های تلفن برخوردار هستم اما بدلیل عدم همکاری مسئولین شهرستان نتوانسته‌ام در جایی مشغول کار شوم.

با وجود مشکلاتی که پیش روی معلولین است و همچنین اطلاع رسانی‌های زیادی که این رسانه و حتی سایر رسانه‌ها در مورد مشکلات معلولین، به مسئولین داشته‌اند اما اقدام خاصی انجام نگرفته است البته قول‌هایی از سوی شهرداری و شورای شهر به آنها داده شده است که امیدواریم عملی شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری خمین نیوز ، تاریخ انتشار خبر 21 آذر 1395، کدمطلب: ۸۰۴۱ ،www.khomeinnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین