پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۴۳۶۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
یک نماینده پیشین مجلس گفت: ۸۰ درصد اقتصاد ایران به ظرفیت‌ها و مناسبات داخلی وابسته است.

شعار سال: حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم طی سخنانی در دومین نشست هم اندیشی استادان دانشگاه پیام نور با موضوع "اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی ایرانی” اظهار کرد: در صورتی که ما اصول اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، میتوانیم ایران را به سطح ۱۰ کشور قدرتمند دنیا برسانیم.

وی مقاومت اقتصادی را متمایز از اقتصاد مقاومتی دانست و تأکید کرد: مقاومت اقتصادی تاب آوری در برابر شوک‌های اقتصادی است. اقتصاد مقاومتی علاوه بر لحاظ بحث مقاومت، حکایت از تدوین الگویی دارد که قدرت اقتصادی کشور را نیز به منصه ظهور میرساند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها و فشارهای قدرت های جهانی پیشرفتهایی را به دست آورده که حتی برخی از کشورهای مورد حمایت غرب از آن بیبهره بودند، ادامه داد: واقعیتهای تاریخی از جمله برجام به ما اثبات کرده که قدرتهای جهانی تنها زمانی با ما پای میز مذاکره مینشینند که احساس کنند توان ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را ندارند و از این طریق سعی در توقف پیشرفت کشور دارند.

وی مهمترین شاخص اقتصاد مقاومتی را درونزا بودن آن عنوان کرد و یادآور شد: ۸۰ درصد اقتصاد ایران به ظرفیت‌ها و مناسبات داخلی وابسته است و تنها ۲۰ درصد از نیاز اقتصاد کشور برای بالندگی و شکوفایی به روابط و مناسبات بین المللی بستگی دارد.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی که ما اصول اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و از ظرفیت‌های داخلی کشور به طور بهینه بهرهبرداری کنیم، میتوانیم طی دو تا سه دهه آینده نه تنها عقب ماندگی خود را جبران کنیم، بلکه ایران را به سطح ۱۰ کشور قدرتمند دنیا برسانیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی را نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و ظرفیت های گردشگری برشمرد و افزود: ضریب هوشی ایرانیان بالاتر از متوسط جهانی است و پیشرفت‌های کنونی ایران در زمینه انرژی هسته‌ای، نانو تکنولوژی، بایو تکنولوژی و فناوری هوا و فضا تنها بخشی از ظرفیت نخبگی کشور است.

وی با اشاره به بیانات رهبری، ایران را از منظر منابع توأمان نفت و گاز دارای جایگاه نخست در دانست و گفت: این نکته حکایت از این دارد که در صورتی که چاههای نفت دنیا به اتمام رسد، کشور میتواند حتی بدون نفت صدها سال از نعمت گاز بهرهمند باشد، اما نحوه استفاده و بهرهبرداری از آن نیز مهم است.

مصباحی مقدم با تأکید بر این که کشور در منطقه نیمه خشک واقع شده است، بهرهبرداری از منابع آبی را نادرست عنوان و تصریح کرد: حدود ۹۰-۹۲ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تنها ۳۰-۱۰ درصد بهرهوری دارد و در صورتی که بتوانیم این بهرهوری را به ۵۰ -۴۰ درصد رسانده و از روشهای آبیاری قطرهای و تحت فشار روی بیاوریم، رشد فزاینده اقتصادی را تجربه خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اصلاح الگوی مصرف نفت و گاز در حوزههای مصارف خانگی و صنعتی تأکید کرد و گفت:با فراهم کردن زیرساخت های مناسب می توان تا افق ۱۴۰۴ ظرفیت گردشگری کشور را به ۲۰ میلیون نفر افزایش داد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 9 دی 1395، کد مطلب: 95100905485:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
100 درصد اقتصاد ایران به نفت وابسته است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین