پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۴۴۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
معاون فرماندارملاردگفت:تکمیل وتقویت داده های اطلاعاتی در دوعرصه پیشگیری ودرمان درقالب تفاهمنامه ای میان فرمانداری و شبکه بهداشت این شهرستان برای نخستین بار درکشور مدنظر قرار گرفته است.

شعارسال: مجتبی شاهقلیان با اشاره به لزوم تأمین و بهبود وضعیت سلامت، بهداشت و درمان به عنوان مولفه ای حائز اهمیت و ضرورتی برجسته در جامعه اظهار داشت:به طور طبیعی شهرستان ملارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر آنچه برای بهبود کمی و کیفی بهداشت و درمان تلاش شود، میزان هزینه ها و مخاطرات احتمالیِ مرتبط با این حوزه کاهش خواهد یافت.

معاون فرماندار ملارد عنوان کرد:برای حصول چنین امر خطیری، ایجاد و دسترسی آسان به داده های اطلاعاتی و آماری، ضرورتی است که با تأمین آن، روند رسیدگی به امور اشاره شده، پایش وتحقق اهداف از پیش تعیین شده به نحو مطلوب و شایسته تری تسهیل خواهد شد.

وی افزود:با عنایت به ضرورتی که برای تحقق این امر در این حوزه احساس می شد، تفاهمنامه ای میان فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملارد با هدف تأمین داده های اطلاعاتی وتسریع دسترسی به آن منعقد شد که ساز وکار مذکور برای نخستین بار در سطح کشور عملیاتی خواهد شد.

معاون فرماندار ملارد:استقبال و همکاری شایسته شبکه بهداشت و درمان از چنین طرحی در پیگیری و انعقاد تفاهمنامه اشاره شده بسیار تأثیر گزار و تعیین کننده بوده است.

شاهقلیان عنوان کرد:در چارچوب تفاهمنامه مذکور، تعهداتی میان فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان بصورت مشترک و مجزا تعریف شده که با تحقق آن، بستر و زمینه مناسبی برای استمرار همکاری ها و نائل شدن به توفیقات هر چه بیشتر فراهم خواهد شد.

معاون فرماندار ملارد در تشریح تعهدات فرمانداری ملارد گفت:تهیه نقشه پراکندگی مراکز بهداشتی، درمانی و تعیین لکه های آلوده و فراوانی و پراکندگی بیماری ها از تعهداتی است که این مجموعه(فرمانداری) مد نظر قرار داده است.

وی افزود:تهیه پایگاه داده های مکانی برای بیماری های واگیر و غیر واگیر، مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه های سلامت و بهداشت، مراکز اورژانس و خانه های بهداشت روستایی و برداشت موقعیت جغرافیایی مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان ملارد نیز از مواردی است که شبکه بهداشت و درمان، متعهد به تأمین آن شده است.

شاهقلیان گفت:تأمین نیروی انسانی متخصص، معرفی کارشناسان مطلع، نیازسنجی، برنامه ریزی، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت، تأمین فضای فیزیکی مورد نیاز و برگزاری نشست های تخصصی و همکاری در حوزه اجرای مشترک پروژه های تحقیقاتی و کاربردی مورد نیاز این شهرستان در حوزه بهداشت، درمان و سلامت از نمونه تعهدات مشترکی است که دو مجموعه اشاره شده(فرمانداری و شبکه بهداشت) در دستور کار قرار خواهند داد.

وی افزود:فرمانداری این شهرستان پیش از این نیز در حوزه های متعددی همچون آبفا و مقابله و مبارزه با قاچاق کالا چنین طرحی را پیگیری کرده است که خوشبختانه ارزیابی ها موید ثمربخشی سازوکار مذکور بوده و این آمادگی وجود دارد تا در صورت تمایل دیگر دستگاه ها، این طرح در بخش ها و عرصه های دیگر نیز عملیاتی و اجرایی شود.

*بهره گیری از نرم افزارها و فناوری های روز برای تکمیل و تأمین بانک اطلاعاتی

مصطفی فتاحی کارشناس طرح و برنامه فرمانداری ملارد با اشاره به نقش حائز اهمیت فناوری ها و نرم افزارهای روز در تسریع اهداف از پیش تعیین شده و حصول اشراف اطلاعاتی و قاعده مند در عرصه های گوناگون اظهار داشت: به طور طبیعی برای پایشی اصولی، نیازمند اطلاعاتی دقیق از لحاظ کثرت و کیفیت و میزان امکانات و ظرفیت های موجود هستیم.

وی افزود:این امر در عرصه بهداشت و درمان نیز صادق است و با چنین رویه و رویکردی قادر خواهیم بود با همیاری سازنده شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به توفیقات مطلوب اثری در این حوزه دست یابیم.

کارشناس طرح و برنامه فرمانداری ملارد عنوان کرد:در تفاهمنامه اشاره شده، تلاش می شود به واسطه بهره مندی از دستگاه موقعیت یاب جهانی(GPS)در دو سیستم مختصاتی جغرافیایی و قائم الزاویه ای، نقشه پراکندگی مراکز درمانی، بهداشتی شهرستان ملارد، گرد آوری و ترسیم شود.

فتاحی گفت:تهیه پایگاه داده های مکانی برای تمامی مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه های سلامت و بهداشت، خانه های بهداشت روستایی و ... با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر موقعیت مکانی همچون شهرستان، بخش، دهستان، شهر، روستا و مولفه ها و شاخص های دیگری همچون فاصله تا شبکه بهداشت و درمان، بُعد مسافت تا پایگاه های اورژانس، نوع جاده و... پیگیری و عملیاتی می شود.

وی افزود:ویژگی های کالبدی اعم از مساحت، مالکیت، تأسیسات، کیفیت بنا، نوع مصالح، استحکام بنا و خصوصیات جمعیتی همچون مجموعه پوشش بیمه های درمانی، جنسیت، تعداد پزشکان، کارشناسان بهداشت و محیط و بهداشت عمومی، ماماها، دندان پزشکان و...از دیگر داده های موثر در این ساز و کار محسوب می شود.

وی یادآور شد:مجموعه این عوامل، تصویر و زمینه ای مطلوب را برای پیش بینی و طراحی و برنامه ریزی مدون و اصولی در راستای حفظ بهداشت و سلامت و ارتقای آن و جلوگیری از شیوع احتمالی امراض فراهم می سازد که بدون تردید در آینده، دستاوردهای سازنده ای برای نائل شدن به اهداف تعریف و تعیین شده در پی خواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 7دی1395، کدخبر: 3860932: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین