پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
بحران کم آبی ادامه حیات کشاورزی در خشک ترین شهر کشور را تهدید می کند که توسعه کشت گلخانه‌ای می‌تواند گره گشای مشکلات خشکسالی در بشرویه باشد.
شعار سال: استان خراسان جنوبی با پشت سر گذاشتن ۱۸ سال خشک‌سالی پیاپی، حالا پنجه در پنجه بحرانی خشک‌سالی انداخته است.

شهرستان بشرویه به‌عنوان خشک‌ترین شهر کشور اما با مشکلاتی دوچندان نسبت به سایر نقاط استان مواجه است به‌طوری که در سال زراعی گذشته در این شهرستان تنها ۱۹.۷ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

خشک‌سالی و کمی بارندگی موجب کاهش و افت آب چاه‌ها و حتی خشک شدن برخی از قنوات شده است.

باوجوداینکه اکثر مردم این شهرستان به شغل کشاورزی مشغول هستند و از این طریق امرار معاش دارند، این شرایط موجب ناامیدی کشاورزان منطقه شده است.

اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی در شرایطی که با منابع محدود رو برو هستیم برای شهرستان بسیار حائز اهمیت است زیرا حدود ۹۰ درصد از مصرف آبی استان مربوط به بخش کشاورزی است که باید مدیریت شود.

در حال حاضر برای حفظ کشاورزی در این شهرستان بایستی کشاورزان به احداث گلخانه روی‌آورند چرا که مصرف آب کمتری داشته و با شرایط کنونی سازگارتر است.

توسعه گلخانه‌ها نقش قابل‌توجهی در کاهش مصرف آب دارد به‌طوری که با انتقال محصول آببری مانند سبزی و صیفی به گلخانه تا ۱۲ برابر مصرف آنها از منابع آبی کاهش می‌یابد به‌طوری که بر اساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی تنها با انتقال سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌های نیمه‌صنعتی، سالانه سه میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی شده و مشکلات آبی کشور بر طرف می‌شود.


*درآمد خوب کشت گلخانه‌ای در بشرویه

علی عباس زاده، فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی و باغبانی در روستای نیگو حدود سه سال است که با راه‌اندازی یک گلخانه امرارمعاش می‌کند، وی می‌گوید: بعد از اتمام تحصیل منتظر کار نماندم بلکه تنها با هزینه اولیه ۲۰ میلیون تومانی در روستای خودمان گلخانه‌ای احداث کردم.

 وی افزود: در ابتدا با کاشت خیار فعالیت در گلخانه را آغاز کردم که بعد از حصول نتیجه مثبت کارم را با جدیت ادامه دادم و هم اکنون سبزیجات مختلفی را نیز در این گلخانه کاشت کرده‌ام.

وی اظهار داشت: خوشبختانه باوجود بازار فروش عالی محصولات گلخانه‌ای در شهرستان بشرویه، درآمد بسیار خوبی نیز عاید می‌شود.

عباس زاده از تصمیم خود برای توسعه و گسترش گلخانه خبر داد و گفت: تصمیم دارم تا ۲ هزار متر دیگر به گلخانه اضافه کنم و محصولات بیشتری را کشت نمایم.

*نیاز آبی کم مهم‌ترین ویژگی کشت گلخانه‌ای

ضیایی یکی از گلخانه داران شهر ارسک نیز گفت: مصرف آب گلخانه به نسبت کشت محصول در بیرون، تقریباً یک دهم است به‌طوری که یک استخر آب را برای آبیاری یک دوره ۱۵ تا ۲۰ روزه در گلخانه استفاده می‌کنم اما همین استخر در فضای باز تنها برای دو الی سه روز قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه از آبیاری تحت‌فشار به‌صورت قطره‌ای برای آبیاری گلخانه استفاده می‌کند، افزود: به دلیل پایین بودن میزان تبخیر در گلخانه آب مصرفی بسیار کم است و این میزان خصوصاً در فصل زمستان بیشتر کاهش می‌یابد.

ضیایی اظهار داشت: به‌طور کلی با توجه به خشک‌سالی‌ها بهترین کشت در حال حاضر، کشت گلخانه‌ای ست و اگر به دنبال سرمایه‌گذاری و سوددهی مناسب هستیم احداث گلخانه بهترین پیشنهاد است.


*تأمین میوه در هر فصل با کشت گلخانه‌ای

محمد آغاز یکی دیگر از گلخانه داران روستای اصفاک بیان کرد: از طریق کشت های گلخانه‌ای می‌توان هر میوه‌ای را حتی در فصل غیر رویش خودش تولید کرد.

وی افزود: در این گلخانه من و دو برادرم به همراه پدرمان مشغول به‌کار هستیم.

آغاز گفت: به دلیل کمبود آب و عدم رونق کشاورزی در این منطقه مانند سابق، برای جلوگیری از مهاجرت در همین روستا تصمیم به احداث گلخانه گرفتیم تا هم فعالیت در همان حرفه‌ای که بلد هستیم را داشته باشیم و هم محصولاتی در تمام فصول داشته باشیم.

وی از سرمازدگی محصول گوجه‌فرنگی گلخانه در آذرماه امسال خبر داد و افزود: متأسفانه سرما خسارت ۱۰۰درصدی به محصول گوجه‌فرنگی ما وارد کرد اما هم اکنون گلخانه را برای کشت بهاره آماده می‌کنیم.

آغاز همچنین گفت: باوجوداینکه تازه فعالیت خود را در این گلخانه شروع کرده‌ایم اما از ۵۰۰ متر گلخانه حدود پنج تن خیار در هر دوره برداشت می‌کنیم.

*اعطای تسهیلات برای احداث گلخانه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه از فعالیت سه گلخانه در شهرستان خبر داد و افزود: در حال حاضر مکان و اقدامات اولیه برای احداث مجتمع گلخانه‌ای در بشرویه در نظر گرفته شده است اما متأسفانه متقاضیان به دلیل عدم داشتن سرمایه اولیه رغبتی برای شروع کار ندارند.

حسین سرچاهی افزود: در بحث گلخانه دو نوع پرداخت تسهیلات داریم، یکی در بحث لوازم گلخانه از بخش اعتبارات توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی با نرخ تسهیلات ۱۵ درصد و بازپرداخت پنج ساله و دیگری از صندوق توسعه ملی با دو سال تنفس، پنج ساله و سود تسهیلات ۱۴ درصد است.

سرچاهی بیان کرد: با توجه به خشک‌سالی و کمی بارندگی، کشاورزان بایستی به سمت کشت های متراکم از جمله کشت های گلخانه‌ای بروند که البته ارزش‌افزوده بسیار بالایی نیز در این کشت‌ها وجود دارد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: در بعضی از مناطق با توجه به شوری منبع آب شاید تصور شود که این امکان وجود ندارد اما به دلیل اینکه گلخانه نیاز آبی کمی دارد می‌توان با دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن این کار را انجام داد که در این خصوص نیز تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون را پرداخت می‌کنیم.

سرچاهی اظهار داشت: با انجام کل گیری از این گلخانه‌ها متوسط تولید در هر مترمربع ۱۸ کیلوگرم خیار درختی است.

وی افزود: سال گذشته تولیدات گلخانه‌های شهرستان ۱۳ تن بوده اما امسال تاکنون ۱۷ تن تولیدات گلخانه‌ای در این شهرستان داشته‌ایم.

*تولید ۹ هزار تن محصول گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در خصوص کشت گلخانه‌ای در استان گفت: ۱۶۳ گلخانه در استان خراسان جنوبی فعال است.

هاشم ولی پور مطلق سطح زیر کاشت در گلخانه‌های استان ۵۵ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: فردوس بیشترین سطح زیر کشت و درمیان کمترین سطح زیر کشت را دارد.

وی از تولید نه هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان از ابتدای امسال خبر داد و افزود: این میزان تولیدات ۱۸ میلیارد تومان درامد برای گلخانه داران داشته است.

وی عنوان کرد: بیشتر ین محصولات گلخانه‌ای استان خیار با تولید هفت هزار تن و گوجه با تولید ۹۵۷ تن است.

به گفته وی در گلخانه‌های خراسان جنوبی علاوه بر خیار و گوجه‌فرنگی، محصولات دیگری همچون فلفل دلمه‌ای، گیاهان دارویی، آلوئه ورا، به‌لیمو و گیاهان زینتی نیز تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۸۰ درصد محصولات گلخانه‌ای در داخل استان مصرف و ۲۰ درصد در بازارهای استان های تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان عرضه می‌شود.

با توجه به شرایط موجود استان که با خشک‌سالی ۱۸ ساله دست‌وپنجه نرم کرده و هم اکنون با بحران کم آبی نیز مواجه است کشت گلخانه‌ای و حمایت از تولیدکننده‌ها باهدف بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی آب و افزایش محصولات باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 25دی 1395، کد مطلب:3876365 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین