پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۵۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
بررسی ها حکایت از آن دارد که تنها سه فروند از صد فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس با شرایطی خاص انتخاب شده و به کشورمان منتقل خواهند شد؛ یک فروند که به تازگی وارد شده و در زمان عقد قرارداد میان کشورمان با ایرباس، هنوز در خط تولید قرار داشت و دو فروند ایرباس A330 که در پروسه انجام برخی مراحل انتقال قرار دارند.

شعار سالپروسه کوتاه مدت خرید و انتقال ایرباس A321 به کشورمان و پیوستن آن به ناوگان حمل و نقل هوایی کشورمان، در کنار حاشیه‌هایی که داشت، این نگرانی را به وجود آورد که مبادا پرنده‌های تازه وارد و گران قیمتی که به کشورمان راه می‌یابند، نو نباشند؟ ابهامی که حالا با انتشار خبری به اوج رسیده و نگرانی هایی را موجب شده است.

پس از آنکه شرکت کلمبیایی Avianca از خرید ایرباس A321 سفارشی خود صرف نظر کرد و منتظر پایان یافتن فرایند تولید این محصول نشد، مسئولان ایران ایر که پیشتر قرارداد خرید یکصد هواپیما با ایرباس را به امضا رسانده بودند، خواستار به خدمت گرفتن این هواپیما شده و موفق شدند، پیش از زمانی که انتظار می‌رفت، نخستین هواپیمای نو را به کشورمان بیاورند.

شیوه‌ای نتیجه بخش برای تحویل گرفتن سفارشات، آن هم زودتر از موعد مقرر که تکرار آن در دستور کار مسئولان کشورمان قرار گرفته و بنابراین، به زودی دو فروند هواپیمای ایرباس A330 که پیشتر به سفارش شرکت کلمبیایی یاد شده جهت انجام خدمت در برزیل تولید شده (اما فرایند خرید و تحویلشان نهایی نشده) بود، راهی میهنمان خواهند شد.

ایرباس A330


هواپیماهایی با سن حدود دو سال که برنامه ریزی انتقالشان به ایران موجب شده برخی رسانه های داخلی با انتشار اخباری با مضمون «خرید هواپیماهای مرجوعی» به پیشواز این اتفاق رفته و این شائبه را به وجود آورند که به جای هواپیماهای نو، قرار است چندین فروند هواپیمای مرجوعی به کشورمان منتقل شود؛ موضوعی که احتمالا برای کمتر کسی خوشایند خواهد بود.

این در حالی است که بررسی ها حکایت از آن دارد که تنها سه فروند از صد فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس با شرایطی خاص انتخاب شده و به کشورمان منتقل خواهند شد؛ یک فروند که به تازگی وارد شده و در زمان عقد قرارداد میان کشورمان با ایرباس، هنوز در خط تولید قرار داشت و دو فروند ایرباس A330 که در پروسه انجام برخی مراحل انتقال قرار دارند.

با این ملاحظه که هر سه هواپیمای یاد شده به سفارش شرکت کلمبیایی آویانکا تولید شده اند و هیچ کدام جز برای «پروازهای آزمایشی» از زمین برنخاسته‌اند. به عبارت بهتر، هیچ یک مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و مشمول عبارت «نو» هستند، در حالی که برخی اخبار منتشره آنها را مرجوعی معرفی کرده است.

        
یکی از دو فروند ایرباس (ای 330) ساخته شده به سفارش شرکت کلمبیایی که در فرودگاه تروئل اسپانیا نگهداری می شد

نکته قابل تأمل اینکه حتی این هواپیماها را مرجوعی نیز نمی‌توان خواند، چراکه جز پرنده تحویل شده به کشورمان در روزهای گذشته، دو پرنده دیگر هرگز به سفارش دهنده اولیه تحویل داده نشدند بلکه به دلیل فسخ قرارداد شرکت کلمبیایی با ایرباس، راهی اسپانیا شده و در فرودگاه «تروئل» در این کشور، نگهداری شدند.

این را تصاویری که پیشتر از زمینگیر شدن این غول های نو در اسپانیا به ثبت رسیده نیز می‌توان دریافت. وضعیتی که با توجه به فرسودگی ناوگان هواپیمایی کشورمان و تمایل به در اختیار گرفتن هواپیماهای کارآمد در زمانی سریع تر، به آن پایان داده و این دو محصول ایرباس را به کارگاه رنگ آمیزی (جهت درج نام و نشان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) و سپس به مسیر انجام پروازهای آزمایش منتقل کرده است.

در تازه ترین اتفاق در این خصوص، چند روز پیش یکی از این دو ایرباس راهی فرانسه شده تا مراحل پیش از تحویل به کشورمان را طی نماید. هواپیمایی که با کد EP-IHA در ایکائو رجیستر شده و به زودی به کشورمان تحویل خواهد شد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد، هم مسئولان ایران ایر را خرسند خواهند کرد و هم مدیران ایرباس را.

هواپیمای جت توروبوپراب (ای تی آر) که در مهرماه برای نمایش و انجام برخی پروازهای آزمایشی در مهرآباد فرود آمد

این در حالی است که ایرباس های سفارشی آویانکا تنها هواپیمایی نیستند که تا پیش از فرارسیدن نوروز 96 به کشورمان منتقل خواهند شد، بلکه از جمله قراردادهای منعقد شده برای خرید هواپیماهای نو، خرید حداقل 20 فروند از خانواده هواپیماهای منطقه ای با گنجایش کم از کمپانی ATR بوده که پیش بینی می‌شود سه فروند از آنها پیش از نوروز تحویل کشورمان خواهند شد.

محصولات شرکتی ایتالیایی-فرانسوی که با توجه به لغو مجوز برخی پرنده های آهنین در کشورمان از جمله ایران 140، نیاز فراوانی به حضورشان احساس می‌شد و بر این اساس، مقدمات انعقاد قرارداد برای خریدشان از مدت ها پیش شکل گرفت. از جمله ورود یک فروند هواپیمای ATR-72-600 در روزهای ابتدایی مهرماه امسال به فرودگاه مهرآباد تهران، جهت نمایش به مسئولان ایران‌ایر و انجام تعدادی پرواز آزمایشی به برخی از شهرهای ایران.

اتفاقی که پیرو آن خرید 20 فروند به صورت قطعی و 20 فروند به صورت اولویت محقق شد و سه فروند از این پرنده در مسیر آماده سازی برای تحویل به کشورمان تا پایان سال 95 قرار گرفت. هواپیماهایی که به نام ایران ایر در ایکائو رجیستر شده و پروازهای آزمایشی خود را در فرانسه طی می‌کنند تا آماده حضور در کشورمان شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار 26 دی 1395، کد مطلب:657247 : tabnak.irwww.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
بعضی ها که عشق دارن می کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
چرا عشق نکنن بعد 40سال تونستیم هواپیما بخریم ما چی مون از امارات کمتره که نمی تونیم یه ایرلاین خوب داشته باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین