پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
بعد از گذشت یک سال نه زباله ها ی ساختمانی از جاده جوپار جمع شدند و نه منابع طبیعی مساحتی را برای جمع آوری نخاله های ساختمانی به عنوان مکان جایگزین پیشنهاد داده است ، مدیر کل ادراه ترابری استان هم ماشین های گشت زنی خود را برای حفظ حریم جاده با متخلفان به کار نگرفته است ، حال با نزدیک شدن به ایام نوروز ۹۶ محدوده ی جاده جوپار هر روز تنگ تر و تنگ تر می شود و چهره ورودی شهر از سال گذشته زشت تر شده است .

شعار سال: "سال گذشته درباره تخلیه نخاله های ساختمانی ، مدیران و مسئولان بعد از جنجال های فراوان رسانه ای وعده ها و وعید های بسیار را دادند اما بعد از گذشت یک سال نه زباله ها ی ساختمانی از جاده جوپار جمع شدند و نه منابع طبیعی مساحتی را برای جمع آوری نخاله های ساختمانی به عنوان مکان جایگزین پیشنهاد داده است ، مدیر کل ادراه ترابری استان هم ماشین های گشت زنی خود را برای حفظ حریم جاده با متخلفان به کار نگرفته است ، حال با نزدیک شدن به ایام نوروز ۹۶ محدوده ی جاده جوپار هر روز تنگ تر و تنگ تر می شود و چهره ورودی شهر از سال گذشته زشت تر شده است .

سال گذشته توحیدی خواستار همکاری شهروندان درخصوص معرفی متخلفانی که به صورت غیر قانونی اقدام به تخلیه زباله و نخاله های ساختمانی می کنند شده گفته بود : همکاری مردم، ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر بسیار یاری می دهد. اگر شخصی شماره پلاک خودروی متخلف را به ما بدهد یا از صحنه تخلیه عکس بگیرد با استناد به این مدارک می توان موضوع را تا رسیدن به نتیجه ، مورد پیگرد قانونی قرار داد.

معاون برنامه ریزی وعمرانی فرمانداری دراین رابطه نیز گفت: پیش ازاین نخاله های ساختمانی درمحور کرمان جوپار تخلیه می شد ودر حال حاضر ممنوع است.

باقری مدیر منابع طبیعی شهرستان کرمان هم ابراز کرده بود : سه مکان برای تخلیه نخاله های ساختمانی شهر کرمان مشخص شده ، یک مکان در محدوده اختیارآباد ، یکی هم در سرآسیاب فرسنگی و یکی ابتدای جاده کوهپایه ، که به جای سایت قبلی که در محور جوپاربود باید مورد استفاده قرار گیرد.

*سایت تخلیه بیش از ۱۰ هکتار وسعت پیدا کرده است/تاغ زارها در حال مدفون شدن

وی افزود : سایت تخلیه بیش از ۱۰ هکتار وسعت پیدا کرده بود و هر روز هم افزوده می شد به طوری که تاغ زارها در حال مدفون شدن بود.

باقری ادامه داد : تاغ زارها محل تخلیه زباله نیست وجود تاغ زارها در کاهش آلاینده های زیست محیطی و نیز تثبیت شن های روان و کاهش ریزگزدها برای شهر کرمان بسیار مهم است اگر نمی خواهیم مثل استانهای جنوبی درگیر ریزگردها شویم باید از مکانی که نمی توان ارزش ریالی برای آن در نظر گرفت حفاظت کرد ، هدف ما و اولویت و برنامه ریزی های ما حفاظت از تاق زارهاست.

*تولید ۱۶۰ کامیون زباله در روز

جهانشاهی در این خصوص نیز توضیح داده بود : به طور متوسط بین ۳ تا ۴ برابر زباله های خانگی ، نخاله های ساختمانی در شهر تولید می شود روزانه ۱۶۰۰ تن نخاله در شهر یعنی نزدیک ۱۶۰ کامیون در روز تولید می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به محل هایی که برای نخاله های ساختمانی در نظر گرفته شده گفت : تصمیم ها باید مبنای قانونی و حقوقی داشته باشد این تاغ زارها ارزش زیستی بالایی دارد این چاله هایی که جدیداً برای نخاله ها در نظر گرفته شده محل برداشت مواد معدنی است که اگر با این نخاله ها پر شود باید تدبیر شود که در آینده به راحتی به دیگران واگذار نشود چرا که ساختن سازه روی آن محکم نخواهد بود و با نشست زمین سازه فرو می ریزد.

کیان زاده مدیر راه و شهرسازی شهرستان نیز اذعان داشت: بنا بود شرکت هایی توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشخص شوندکه نخاله ها را جابجا و در مکان هایی که مشخص شده تخلیه کنند در محور ده بالا ، ماهان ، کوهپایه هم نخاله تخلیه می کنند حتی در دهانه پل ها هم نخاله ساختمانی ریخته اند.

نصب تابلوهای ممنوعیت تخلیه نخاله ساختمانی در مسیر جاده ها

سلاجقه معاون فرماندار در پایان گفت : شهرداری کرمان بایستی خودروهای حمل و تخلیه نخاله ها را ساماندهی و به محل های جدید هدایت و گزارش آن را به فرمانداری ارسال کند و با توجه به اینکه اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته شهرداری کرمان ، راه و شهرسازی و منابع طبیعی هم نسبت به نصب تابلوی ممنوعیتِ تخلیه نخاله ساختمانی در مسیر جاده جوپاری و سطح شهر اقدام کنند.

به دنبال پیگیری همین موضوع با محمد رضا خانی معاونت عمران و شهر سازی به گفتگو نشستیم که وی در پاسخ به سئوال خبر نگار "پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان"در رابطه با جمع آوری زباله ها بعد از گذشت یک سال گفت : حفظ حریم راه به عهده اداره راه و شهرسازی است نه شهرداری زیرا شهرداری در این زمینه نقشی ندارد تنها خدمتی که شهرداری می تواند انجام دهد این است که اگر ماشینی را که قصد تخلیه غیر مجاز زباله دارند را دیدند ، متوقف کنند و به دادسرا معرفی نمایند.

محمد رضا خانی ادامه داد : اینکه زباله ها به سمت جاده رانش کرده اند و مرتب با تخلیه های غیر مجاز حریم جاده محدود می شود بر عهده راه و شهرسازی است که باید برای این جاده محدوده مشخص نمایندو شهرداری گناهی ندارد در گذشته در منطقه جاده جوپاری منایع طبیعی یک محدوده را در اختیار شهرداری گذاشته بود که ماشین های نخاله زباله ها را انجا تخلیه می کردند لذا در حال حاضر منابع طبیعی آن منطقه را ممنوع کرده و از دادگاه حکم گرفته و اجازه نمی دهد .

وی با تاکید بر اینکه عدم اجازه منابع طبیعی مبنی بر تخلیه زباله های ساختمانی منطقی و صحیح است ، گفت : منابع طبیعی با این حرف که طاغ زارها خراب می شوند اجازه تخلیه زباله را نمی دهد اما این نکته شایان ذکر است گرچه ممنوع شده اما مکانی برای جایگزین مشخص ننموده است ، گرچه تخلیه زباله ها در سه محل دیگر ازجمله جاده سیدی ، جاده سراسیاب و کوه باداموئیه صورت می گیرد اما اینکه در این قسمت شهر و محل تردد این سمت (جوپار) مشخص نشده است و مردم شبانه می روند و تخلیه می کنند ، لذا شهرداری کار خاصی نمی تواند انجام دهد و خود شهر سازی باید مامور و نگهبان بگذارد که حریم راه محدود نشود .

گرچه توحیدی یکی از نگرانی های مهمی را که باعث رنجش هر انسانی می شود فضای نامناسب "تخلیه نخاله های ساختمانی” در جاده جوپار عنوان و اظهار کرده بود : شهرداری مقداری از محوطه را تسطیح کرده اما متخلفان فکر می کنند شهرداری این کار را برای سهولت کار آنها انجام داده است و هیچ فردی هم حاضر نیست در صورت دیدن صحنه تخلیه، شماره پلاک ماشین متخلف را گزارش کند!

فرماندار کرمان با اشاره به وجود ریزگردها در آسمان برخی از استان های کشور که باعث آلودگی شدید هوا و به خطر افتادن سلامت شهروندان آنها شده، طاقزارهای اطراف کرمان را از سرمایه های ملی برشمرد و اظهار کرد : گستاخی متخلفان به جایی رسیده که وارد طاغزارهایی می شوند که سال ها برای آنها زحمت کشیده شده و هزینه های فراوانی نیز برای دولت داشته است و به سهولت آنها را از بین می برند.

هر کس در هر زمانی این طاقزارها را کاشته باشد قابل تقدیر است اما اگر به همین روال پیش رود و اقدامی نشود در آینده ای نزدیک هوای کرمان شرایط بسیار نامناسبی را خواهد داشت .

با این تفاسیر به نظر می آید که از حرف تا عمل مسئولین راه درازی باقی مانده است و این نوع سخنوری و دلسوزی مسئولین برای حل مشکل نه تنها مفید نیست بلکه تنها وعده ای برای حل نشدن این امر است لذا تخلیه زباله ها در طاق زارها و محدود شدن جاده با زباله های ساختماتی با حرف و وعده حل شدنی نیست .

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی کرگران کرمان، تاریخ انتشار: - ، کد مطلب: :33286www. kargarankerman.ir:


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین