پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در زمینه توسعه این استان در دو سال گذشته بیش از 416 هکتار زمین برای اجرای طرح‌های صنعتی، کشاورزی و صنایع وابسته واگذار شده است.

شعار سال: به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، رضا افلاطونی به مناسبت سالروز تشکیل امور اراضی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گفت: این اراضی واگذار شده شامل 287 هکتار زمین برای توسعه صنعتی در اختیار متقاضیان قرار گرفت که 180 هکتار در شهرک صنعتی کاسپین، 80 هکتار در شهرک صنعتی کوهین و 27 هکتار برای افراد عادی بوده است.

وی اضافه کرد: برای فعالیت‌های کشاورزی در قالب تبصره چهار در بخش دامداری، گلخانه، صنایع وابسته هم امسال 238 فقره مجوز به مساحت 129 هکتار در استان صادر شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه با تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده در صیانت از اراضی ملی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های امور اراضی تهیه و تدوین مقدمات لازم برای ثبت حدود شرعی اراضی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی با رعایت حقوق مردم و دولت است.

افلاطونی افزود: مالکیت در اراضی بسیار مهم است و در این راستا ده‌ها پرونده حقوقی برای تعیین وضعیت ملکیت اراضی در دستگاه قضایی وجود دارد که حل و فصل آن‌ها از دغدغه‌های این اداره است.

این مسؤول تصریح کرد: با گذشت 80 سال از قانون ثبت همچنان در مسائل مربوط به مالکیت اراضی با مشکلاتی مواجه هستیمکه یکی از آن‌ها تثبیت مالکیت شرعی و قانونی مردم است که باید در کنار اجرای قوانین و مقررات که از وظایف امور اراضی بوده، آن را عملیاتی کنیم.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: حل اختلاف ناشی از واگذاری، مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به اراضی کشاورزی از دیگر اقداماتی است که باید به سرانجام برسانیم.

*نداشتن اطلاعات کافی در حوزه اراضی کشاورزی

افلاطونی یادآور شد: نداشتن اطلاعات کافی در حوزه اراضی کشاورزی از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم؛ برای نمونه گاهی مدعی هستیم که کاربری یک قطعه زمین، کشاورزی بوده اما صاحب آن مدعی صنعتی بودن آن است بنابراین باید اطلاعات لازم و کافی را داشته باشیم تا مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: کمک به توسعه سطح زیرکشت اراضی کشاورزی از طریق تملک و واگذاری می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی برای روستاییان هم کمک کند و ایجاد فرصت برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی و واگذاری زمین به افراد واجد شرایط از دیگر اهداف اداره امور اراضی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: از مجموع مساحت یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربعی کل کشور حدود 18 میلیون هکتار اراضی قابل کشت بوده که 12 درصد آن برای کشاورزی مساعد است و از مساحت استان که یک میلیون و 562 هزار هکتار، حدود 489 هزار هکتار از اراضی قابل کشت است.

افلاطونی بیان کرد: قزوین در ردیف 20 دشت کشور است که به عنوان قطب کشاورزی همانند دشت مغان، دشت جیرفت شناخته شده و قوانین خاصی دارد.

وی اضافه کرد: سرانه اراضی کشاورزی برای هر ایرانی دو دهم هکتار بوده و در کشورهای توسعه یافته شش دهم هکتار و سه برابر کشور است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوینتصریح کرد: از سال 72 تاکنون در استان قزوین بیش از هفت هزار و 402 هکتار اراضی کشاورزی برای اجرای طرح‌های مختلف واگذار شده که در این راستاپنج هزار و 209 هکتار برای طرح طوبی اختصاص یافته که منطقه طارم و بخشی از الموت زیر کشت محصولات زیتون، گردو و بادام رفته است.

افلاطونی گفت: 249 هکتار هم برای اجرای طرح‌های واسطه‌ای کشاورزی همانند دامداری، مرغداری، گلخانه و صنایع تبدیلی در استان قزوین واگذار شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: برای احداث طرح‌های غیرکشاورزی یک هزار و 942 هکتار زمین واگذار شده و شهرک صنعتی کاسپین و حکیمیه در این راستا فعال شده است.

افلاطونی اضافه کرد: سیاست در امور اراضی استان قزوین بر این است که با مطالعات انجام شده اراضی قابل کشت واگذار شود و در کنار آن اگر طرحی بر اساس تعهدات و توافق صورت گرفته منجر به کاری نشود، زمین آن مسترد شود.

*تثبیت مالکیت شرعی و قانونی در اراضی کشاورزی قزوین

وی گفت: در این راستا یک هیأت نظارتی فعال شده که ضمن بازدید مستمر از اراضی این موضوع را رصد می‌کند و در صورت لزوم برای فسخ قرارداد و استرداد زمین‌ها اقدام می‌شود.

مدیر امور اراضی استان قزوین مطرح کرد: تاکنون 16 فقره پرونده مربوط به زمین‌هایی که منجر به اجرای طرح نشده به مساحت 66 هکتار مسترد شده تا از بلوکه شدن منابع آب و خاک جلوگیری شود.

افلاطونی عنوان کرد: تثبیت مالکیت شرعی و قانونی و حل مسائل حقوقی اراضی کشاورزی از دیگر برنامه‌های این اداره است که شورای حل اختلاف اراضی و شورای هفت نفره در این راستا فعال شده است.

این مسؤول بیان کرد: در سال 93 تعداد 94 فقره پرونده منجر به صدور رأی در شورای اصلاحات اراضی شد که این آرا در سال گذشته به تعداد 60 فقره و امسال به 72 فقره رسیده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: از طریق شورای هفت نفره هم اراضی رها شده مورد بررسی قرار گرفت و اختلافات زارعان بررسی شد که در این بخش هم در سال 93 تعداد ۴چهار فقره و در سال گذشته هفت مورد و امسال 13 فقره پرونده رسیدگی شد.

افلاطونی در ادامه در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان مطرح کرد: دستگاه‌های مختلفی در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی مسؤول هستند از جمله شهرداری‌ها که با همکاری آن‌ها می‌توانیم از اراضی ملی صیانت کنیم.

وی افزود: از سال 74 تاکنون تعداد پنج هزار و 413 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در استان قزوین شناسایی شده که مساحت آن‌ها بالغ بر 929 هکتار است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: امسال تعداد احکامی که از دادگاه منجر به صدور رای شد 324 فقره قلع و قمع، جزای نقدی و برائت است که با همکاری صمیمانه دستگاه قضایی اجرایی شده است.

افلاطونی گفت: در سال جاری هم 131 فقره رای قلع و قمع صادر شده که با احتساب پرونده‌های گذشته توانستیم با همکاری دستگاه قضایی 137 فقره آن را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: در مجموع یک هزار و 800 هکتار مجوز تغییر کاربری در استان قزوین صادر شده که به طور میانگین روزانه یک هکتار از اراضی کشاورزی این استان تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز دارد.

*حفظ آب و خاک ارزشمند قزوین ضروری است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با رد موضوع مخالفت امور اراضی با توسعه استان اضافه کرد: دغدغه این سازمان حفظ آب و خاک ارزشمند استان است و هرگز مخالف توسعه صنعتی، کشاورزی، خدماتی، سرمایه گذاری و اشتغال در کشور نیستیم و معتقد هستیم باید به نیازهای مشروع و قانونی پاسخ منطقی داد.

افلاطونی ادامه داد: باید نیازهای منطقی مردم به خوبی مدیریت شود و به جای مخالفت با برخی نیازها همانند احداث اتاقک نگهبانی در باغات باید با برنامه‌ریزی اصولی بتوانیم در زمین‌های درجه دو و سه به این خواسته‌ها پاسخ دهیم.

این مسؤول گفت: در این راستا صدور مجوز احداث اتاقک نگهبانی در محدوده پشت دشت قزوین صادر شده تا ضمن تامین نیاز مردم از تخلف در این بخش جلوگیری کنیم.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه بیان کرد: شاید بتوان گفت سند آمایش سرزمین به معنای واقعی در این استان وجود ندارد تا محدودیت‌ها و نیازها به خوبی در آن مشاهده شده باشد به طوری که در دشت حاصلخیز قزوین 80 درصد استقرار صنایع در قالب آمایش سرزمین دیده شده در حالی که در حوزه کشاورزی با تغییر کاربری مواجه هستیم.

افلاطونی اضافه کرد: اگر سند آمایش درست تدوین شود دیگر مردم دچار سردرگمی و بوروکراسی اداری نیم شود.

وی افزود: در سال گذشته در توافقی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با صدور مجوز زمینه استقرار واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها فراهم شد که در این راستا در سال 93 تعداد 40 فقره و در سال گذشته 123 فقره و امسال 179 فقره مجوز تغییر کاربری صادر شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 07 بهمن 1395، کد مطلب:13951107000513 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین