پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۴۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۴
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 18 سال خشکسالی سایه سنگینی بر استان انداخته بود، گفت: امروز برای مردم روز شکرگزاری است و هرچند بخش قابل توجهی از استان خسارت دیده اما با خسارت خشکسالی قابل مقایسه نیست.

شعار سال: علی اوسط هاشمی با بیان اینکه 18 سال خشکسالی سایه سنگینی بر استان انداخته بود به طوری که جابه‌جایی جمعیت و مهاجرت مردم شده بود، گفت: خشکسالی‌های اخیر حاشیه‌نشینی 520 هزار نفر را در 5 شهرستان در پی داشت.

وی افزود: اکثر منابع و سفره‌های آب زیرزمینی در حال خشک شدن بود. از 1900 غنات موجود، 400 مورد به طور مطلق خشک شده بودند و آب سدها نیز به حداقل خود رسیده بود. همچنین نخلستان‌ها که عمده فعالیت مردم بر محوریت آن استوار است، در مسیر سوختن بودند. همچنین 51 درصد مردم این استان برخلاف میانگین کشوری که 26 درصد است، روستا نشین هستند.

اوسط هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: حدود 10 روز پیش از بارندگی در شورای آب اعلام کردم که اگر این روال خشکسالی ادامه پیدا کند، به هیچ وجه نمی‌توانیم آب برای کشاورزی اختصاص دهیم و 110 میلیون متر مکعب در 17 سد تنها کفاف شرب مردم را می‌دهد و مجبور به اعمال جیره‌بندی هستیم. بسیاری از ائمه جمعه می‌گفتند ما از سوی مردم تحت فشار هستیم که نماز باران اقامه کنیم اما امروز برای مردم روز شکرگزاری است و هرچند بخش قابل توجهی از استان خسارت دیده اما با خسارت خشکسالی قابل مقایسه نیست.

به گفته استاندار سیستاو بلوچستان، بارندگی در استان 105 میلیمتر در سال بود که این میزان در بعضی مناطق در مدت سه روز به 150 میلیمتر رسید. بیش از 80 میلیون متر مکعب آب‌گیری کردیم و هنوز هم جریان آب‌گیری به سدها باقی است. بین 70 تا 150 متر مکعب در هر ثانیه آب وارد بعضی از سدها می‌شود که این برای ما نویدبخش و برای مردم پربرکت است.

وی ادامه داد: در سطح استان تلاش کردیم که آب در مسیر درستی هدایت شود. در حال حاضر بالغ بر 80 میلیون متر مکعب آب وارد سدها شده و هنوز نیز ادامه دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان در عین حال ضمن اشاره به اعزام دو گروه از وزارت راه و شهرسازی و هلال‌احمر در مورد برآورد خسارت‌های این سیل افزود: تاکنون 1675 واحد منزل مسکونی در 500 روستا از 70 درصد به پایین و گاهی صددرصد خسارت دیده است. همچنین غنات‌ها، ابنیه و راه‌ها، بخش کشاورزی و تاسیسات روستایی نیز دچار آسیب شده‌اند.

اوسط هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مسیر آسیب دیده‌ای در سیل بسته نیست، اظهار کرد: برق مناطق سیل دیده نیز برقرار شده و تا روز یکشنبه اکیپ‌هایی برآورد دقیقی از میزان خسارت انجام می‌دهند.

وی این خسارت‌ها را مقطعی دانست و گفت: در سرگان، کهیر و کنارک مردم شکرگزاری می‌کنند و خوشحال هستند.

اوسط هاشمی در پایان با اشاره به اینکه به فرمانداری ها اعلام کردیم که درب مساجد و اماکن عمومی را باز نگه دارند تا محدودیتی نباشند و سلامت کسی به خطر نیفتد، افزود: امکان پرداخت وام به روستاییان و افرادی که وضعیت مالی خوبی نداشتند با سود مشارکت 4 درصد وجود دارد، 3 میلیون تومان وام بلاعوض نیز به آنها پرداخت خواهد شد. همچنین از دولت نیز در این روزها تقاضاهایی داشتیم که بتوانیم مساعدت‌هایی دریافت کنیم تا مشکلاتی که مردم با آن روبرو هستند جبران شود. هرچند این آب و بارش‌ها مشکل سالیانه را از استان حل کرد و در مدت سه روز برابر یک سال بارندگی داشتیم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 8 بهمن 1395، کد مطلب: 95110805227:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
ببینید که محرومیت در استان در چه حدی شده که مردم با وقوع سیل شکرگزاری می کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین