پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۲۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳
از آخرين روز هفته گذشته توفان شن و ريزگردها ريگان، شهرستاني در 300 كيلومتري جنوب كرمان، را در برگرفته است. مدرسه‌ها تعطيل شدند و اداره‌ها پيش از پايان ساعت اداري فعاليت‌شان را متوقف كردند. اكنون فرماندار ريگان از نگراني‌هايش، از پي اين رويداد مي‌گويد؛ از بحران مهاجرت.

شعار سال:امين باقري، فرماندار ريگان، گفت: «دليل عمده اين توفان خشكسالي است. اين گردوغبارها بومي است. چون در منطقه هيچ پوشش گياهي‌اي وجود ندارد و وزش باد باعث جابه‌جايي خاك و شن‌ها مي‌شود و متاسفانه بعد از توفان تا 72 ساعت منطقه درگير ريزگردها است.» او افزود: «اكثر توفان‌هاي شن شهرستان ريگان از شمال شرق و جنوب غرب است كه با ايجاد درختكاري و مالچ‌پاشي در مسير شن‌هاي روان مي‌توان آنها را تثبيت كرد و تا گذشت 4 يا 5 سال آينده مي‌شود اين معضل را تا حدودي كنترل كرد.»


فرماندار ريگان گفت: «مشكل بخش گنبكي در نزديكي شهرستان ريگان كه در گذشته بسيار درگير توفان شن بود، در حدود 30 سال قبل با كاشت درخت در مسير شن‌هاي روان برطرف شد و مردم اين منطقه با وجود توفان شن و ريزگردها در كمال آرامش به زندگي و كشاورزي مشغول هستند.» او ادامه داد: «طرح درختكاري براي منطقه ريگان در اداره منابع طبيعي شهرستان آماده اجراست، اما هنوز هيچ قولي براي تامين اعتبار آن داده نشده است.» او افزود: «بيشتر شهرستان فهرج و بخش نگين‌كوير و روستاهاي بخش مركزي شهرستان ريگان درگير اين توفان شن هستند و متاسفانه جاده‌يي هم كه از اين منطقه مي‌گذرد ترانزيتي است. اما ريزگردها ديد رانندگان را كاهش مي‌دهد. بنابراين ما مجبور شديم با هماهنگي مقامات استاني در چند روز گذشته اين جاده را هر روز چند ساعت ببنديم.»

امين باقري گفت: «تمام نيروهاي امدادي به در راه‌ماندگان و مسافران كمك‌رساني‌هاي لازم را انجام داده‌اند.» او ادامه داد: «تنها استان ما درگير اين ريزگرها نيست و در سال‌هاي اخير استان‌هاي ديگري هم در كشور مانند خوزستان، ايلام، كرمانشاه و... درگير اين معضل هستند.» او افزود: «اگر روند ريزگردها همين گونه ادامه پيدا كند مردم شهرستان ريگان و روستاهاي تابعش مجبور به مهاجرت مي‌شوند. اين معضل بزرگي است؛ چون ادامه آن به بخش كشاورزي خسارت‌هاي زيادي وارد مي‌كند و مردم علاوه بر از دست دادن سرمايه‌شان، خودشان و فرزندان‌شان درمعرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي قرار مي‌گيرند.»


نفس اهواز هم سنگين است

سعيد متصدي، معاون محيط‌ زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست، در پنجمين همايش ملي مديريت آلودگي هوا و صدا، گفت: «بدون هيچ‌گونه تعارفي وضعيت هواي شهر اهواز نسبت به سال 92 بدتر شده است كه دو علت اساسي دارد. يكي بحث فعاليت‌هاي نفتي است كه در اين باره بسياري از واحدهاي نفتي پلمب شده است. در سال 93 و 94، روزانه 30 هزار بشكه نفت از ميدان نفتي آزادگان وارد مي‌شد كه ما در اين باره حتي بحث توقف توليد نفت را داشته‌ايم.» او ادامه داد: «مشكل ديگر ما در اهواز مربوط به آلاينده PM2.5 است و اين مربوط به گرد و غباري است كه از كشورهاي همسايه وارد مي‌شود و بخشي از آن نيز مربوط به كانون‌هاي داخلي است كه در اين باره نيز 60 تا 70 درصد تالاب هورالعظيم را آب‌گيري كرده‌ايم و براي بيان معضل ورود آلودگي هواي كشورهاي همسايه از طريق قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد به دنبال جهاني كردن اين مساله هستيم. اين مشكل پديده‌يي است كه به اين سادگي كاهش پيدا نمي‌كند. در خوزستان 3 تا 4 هزار مالچ‌پاشي انجام داده‌ايم و نهال‌كاري كرده‌ايم.» او افزود: «در اهواز توانسته‌ايم منشأ بيماري‌هاي تنفسي را كه بعد از نخستين باران اتفاق مي‌افتد، پيدا كنيم. در سال‌هاي گذشته 28هزار نفر به دليل مشكل تنفسي بعد از نخستين باران به بيمارستان‌ها و مراكز درماني مراجعه مي‌كردند كه 10 هزار تا 18 هزار نفر در يك روز بودند ولي امسال تعداد مراجعه‌كنندگان در يك روز به 1000نفر نرسيده است.»


فقط ريزگردها نيستند

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست با اشاره به اينكه هنگامي كه راهبردهاي كاهش آلودگي هوا تدوين شد، دولت عزم جدي براي كاهش آلودگي هوا پيدا كرد، گفت: «آلودگي هوا موضوعي است كه سال‌هاست با آن درگيريم، اما همچنان شاهد آلودگي هوا هستيم. هرچند در تهران و در مقايسه با سال 92 نزديك به 60 روز كيفيت هوا مطلوب‌تر شده است و اين اتفاق نه تنها در تهران بلكه در اصفهان و شيراز نيز افتاده است.» او ادامه داد: «از زماني كه آلودگي هوا شروع شده است، دو دوره بحث برنامه‌ريزي آلودگي هوا را داشته‌ايم. در ارتباط با آلودگي هوا در خيلي مواقع انفعالي برخورد كرده‌ايم و اين برخورد صحيح با آلودگي هوا نيست. در اين دوره سعي كرديم از حالت انفعالي در ارتباط با موضوع آلودگي هوا بيرون آييم و با تدوين و اجراي راهبردهاي مناسب، به كيفيت مطلوب هوا برسيم.»

متصدي گفت: «امروز در 8 كلان‌شهر كشور و برخي شهرها توزيع سوخت بنزين يورو 4 و گازوييل زير 50 پي‌پي‌ام داريم. از سال 82 كه ارتقاي استاندارد خودرو به سوخت يورو2 داشتيم، به مدت 8 سال سوخت ما يورو 2 بود، ولي امروز خودروها با تمام متعلقات يورو 4 توليد مي‌شوند و امروز خودرويي نداريم كه يورو4 نباشد.» او ادامه داد: «توليد 15 مدل خودرويي كه در ايران توليد مي‌شد، به دليل مشكلاتي كه براي آلودگي هوا داشت، ممنوع شده است. پلتفرم‌هاي جديدي كه امروز در كشور توليد مي‌شوند، بايد استاندارد يورو 5 را رعايت كنند، يعني اگر خودرويي با پلتفرم جديد توليد شود، بايد استاندارد يورو 5 داشته باشد.» او افزود: «بيش از 40 درصد سوخت نيروگاه‌ها در 8 سال اخير مازوت بوده است. در طول سه سال اخير 34 درصد افزايش مصرف گاز طبيعي در نيروگاه‌ها را داشته‌ايم و شير مازوت 4 نيروگاه كشور پلمب شده است و نيروگاه‌ها امسال فقط 8 تا 10درصد مازوت استفاده كرده‌اند، آن هم به اين دليل است كه اجبارا مازوت‌سوز هستند و در تلاشيم آنها را نيز تعطيل كنيم.»

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: «يكي از مشكلات عمده در آلودگي هوا اين بود كه كاتاليست‌ها در كشور كنترل نمي‌شدند. ما تغييري كه در حدود مجاز معاينه فني اعلام كرديم، اين امكان را در كشور فراهم كرديم و اكنون حدود مجاز معاينه فني اصلاح شده است.» او ادامه داد: «بعد از 20 سال حدود مجاز صنعتي اصلاح شده است. كاهش 20درصدي در انتشار آلاينده‌هاي صنعتي را داشته‌ايم و از اواسط امسال 441 مركز ايران تحت يك شبكه سيمفا و يكپارچه معاينه فني فعاليت مي‌كنند.» او افزود: «پايش مضاعف و آنلاين صنايع افزايش پيدا كرده است و توليد موتورسيكلت كاربراتوري از اول مهرماه سال 95 ممنوع شده است.» متصدي با اشاره به اينكه يكي از مباحثي كه پيگير آن بوديم، بحث ممنوعيت ساخت و سازها بود، گفت: «در حال حاضر در شهر تهران ساخت ساختمان بلندمرتبه ممنوع شده است و در ارتباط با منطقه 22 كه يكي از مناطق بسيار خطرناك است، ساخت‌وسازهاي بلندمرتبه در آن منطقه كنترل شده است.» او ادامه داد: «915 هزار خودروي فرسوده در سه سال اخير از رده خارج شده است و كل خودروهاي فرسوده كشور 2 ميليون و 150 هزار عدد است. همچنين سيستم ساخت و تكنولوژي موتور انژكتوري را ارتقا داده‌ايم كه به دنبال آن موتورسيكلت كاربراتوري خارج شده است.» او افزود: «اگر عامل آلودگي هوا را خودرو يا صنعت بدانيم، عامل اصلي آن در بارگذاري نادرست اينهاست. مشكلي كه ما در شهرها با آن روبه‌رو هستيم بارگذاري بيش از حد جمعيتي و صنعتي است. خوشبختانه در خصوص بارگذاري صنعتي محدوده 120 كيلومتري و 30كيلومتري شهرهاي بزرگ، همچنين 50كيلومتري شهر اصفهان رعايت مي‌شود. بايد فعاليت‌هاي صنعتي و جمعيتي را به‌خصوص در اطراف شهر تهران كاهش دهيم.»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1395، کدخبر: 205041، www.salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین