پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
همایش شهرداران با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه شهری و شهرداران مراکز شهرستان های استان روز دوشنبه در سنندج برگزار شد.
شعارسال: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در این همایش گفت: علاوه بر اعتبارات بند واو تبصره ۲ ماده ۳۹ که با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است، دولت تا پایان بهمن ماه سال جاری علیرغم محدودیت های مالی ۴۵ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات ارزش افزوده استان به حساب شهرداری های استان واریز کرده که نسبت به سال گذشته از رشدی ۲۸ درصدی برخوردار بوده است.

امیر قادری اظهارداشت: علاوه بر اینها دولت تا امروز و با پیگیری هایی که در استان صورت گرفت ۲۴ میلیارد تومان از اعتبارات بند "و" تبصره ۶ قانون بودجه به حساب شهرداری های استان واریز کرده که اتفاق مبارکی است.

معاون استاندار کردستان افزود: البته این کمک های دولت به شهرداری ها استان تا پایان بهمن ماه بوده و تا پایان سال نیز کمک های دیگری تزریق خواهد شد.

قادری با بیان اینکه دولت پیگیر کمک های بیشتر به ۳ شهرداری شهرهای بالای صدهزار نفر استان یعنی سنندج، سقز و مریوان است، عنوان کرد: خود شهرداری های استان هم علیرغم رکود ساخت و ساز و معضل پرسنل مازاد در حوزه درآمدزایی مثبت عمل کرده اند.

معاون عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: همه شهرداری های استان که اعتبارات ارزش افزوده دریافت می کنند یکی از پروژه های شاخص خود را با نام مالیات نامگذاری کنند تا از این طریق بتوان از کمک های اداره مالیات برای تکمیل آن طرح استفاده کنند که در شهر سقز نمونه خوبی در این ارتباط اجرا شده است.

وی بیان کرد: دولت به دنبال آن است که اختیارات خود را به نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری ها واگذار کند و اگر این اتفاق رخ بدهد مشارکت مردم در ادراه امور شهر تقویت خواهد شد.

* شهرداران به بافت های فرسوده نگاه محله محور داشته باشند

وی با اشاره به اینکه بافت های فرسوده شامل سه نوع بافت تاریخی، حاشیه ای و میانی است، گفت: انتظار داریم شهرداران شهرهای استان در مورد بافت های فرسوده تفکر سیستمی و نگاه محله محور داشته باشند.

قادری بیان کرد: لازم است به حاشیه شهر و روستاهای واقع در حریم که نرخ رشد آنها با نرخ رشد شهر و روستا متفاوت است، نگاه ویژه ای داشته باشیم.

معاون استاندار کردستان اظهارداشت: از آنجا که شهرداری ها هم در حریم و هم در اسکان های غیررسمی و بافت های فرسوده و حاشیه ای می توانند راهکار ارائه بدهند، لذا نقش اصلی برنامه ریزی در این نقاط برعهده شهرداری ها است.

وی در تعریف از بازآفرینی محلات هدف در شهرهای استان گفت: آماده سازی شهر برای نسل فعلی و آینده و ارتقای کیفیت زندگی آنها اهداف نهایی این طرح است.

قادری با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای استان شاهد اسکان غیررسمی هستیم، بیان کرد: فرمانداران، اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستانی را همسو و همراه با سیاست ها و استراتژی ستاد بازآفرینی شهری در استان توزیع کنند.

معاون استاندار کردستان با تأکید بر اینکه شهرداری ها از ظرفیت تسهیلات بانک مسکن برای بافت های فرسوده نهایت استفاده را ببرند، گفت: در کمیسیون ماده ۵ ابزارهای تشویقی لحاظ می شود تا انگیزه اقتصادی برای مالکان در این بافت ها ایجاد شود.

* شهرداری ها برنامه ۵ ساله تدوین کنند

وی در ادامه با بیان اینکه طرح های جامع شهری به عنوان برنامه بلندمدت تدوین می شود، بیان کرد: در کنار این طرح، همه شهرداری های استان باید برنامه ۵ ساله نیز تدوین کنند تا به عنوان نقشه راه آنها در میان مدت باشد.

قادری تدوین برنامه ۵ ساله شهرداری ها را تکلیف قانونی و دارای توجیه علمی عنوان کرد و افزود: در این برنامه ها هم نیازهای آینده شهر و هم منابع تأمین اعتبار برنامه ها در نظر گرفته می شود تا در نهایت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را به دنبال داشته باشد.

معاون استاندار کردستان اضافه کرد: شهرداری ها نقش آفرین ترین دستگاه در ایام عید نوروز هستند و در آماده سازی شهر و معرفی و نشان دادن فرهنگ آن نقشی طلایی برعهده دارند.

قادری خواستار آماده سازی شهرهای استان از سوی شهرداران همراه با ابتکار و خلاقیت، ساماندهی تابلوهای ورودی به شهر، رنگ آمیزی معابر و توجه به سیما و منظر شهری و مسئله پسماند بویژه در ایام تعطیلات نوروز شد و گفت: شهرداران به جز کارهای عمرانی، ویکرد فرهنگی و اجتماعی نیز داشته باشند و لازم این در ایام تعطیلات زمینه برگزاری برنامه هایی شاد را برای مسافران و شهروندان فراهم آورند تا خاطره خوشی برای گردشگران ورودی به این استان به همراه داشته باشد.

وی تجدیدنظر در طرح های جامع و به روزآوری آنها و همچنین حرکت به سمت استفاده از انرژی های نو را از دیگر رسالت های شهرداری های شهرهای استان دانست.

معاون عمرانی استاندار کردستان در پایان با یادآوری حادثه تلخ ساختمان پلاسکو گفت: این اتفاق ناگوار نشان داد در خصوص تجهیزات و ساختار آتش نشانی های کشور باید تجدیدنظر شود.

در ادامه این همایش شهرداران شهرهای مراکز شهرستان های استان مشکلات و مسائل مرتبط با دستگاه های اجرایی را مطرح کردند و با حضور نمایندگان و رؤسای ادارات مرتبط به این موضوعات پرداخته شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 11 اسفند 1395، کدخبر: 3920558 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین