پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
اندیشه و عمل باورمندان به مرام و مانیفست کارل مارکس هرگز در دشمنی با دنیای آزاد پایان ندارد. آنها شاید سال‌های سال پنهان‌کاری می‌کنند و در ناجوانمردانه‌ترین شرایط از مزیت‌های دنیای آزاد برای خود توشه راه نابودسازی دنیای آزاد را فراهم کنند و خود را همراه نشان دهند اما هدف استراتژیک آنها تغییرناپذیر است.
شعارسال: رهبران حزب کمونیست چین با وجودی که بیش از ۳ دهه از مزیت‌های دنیای آزاد استفاده کرده و اکنون به اقتصاد بزرگی تبدیل شده‌اند اما رویای آنها رهبری جهان است و در راه رسیدن به این رویا سدهایی که پیش رو دارند را در معرض تهدید قرار می‌دهند. به طور مثال چین در آسیا دو رقیب عمده اقتصادی دارد: ژاپن و کره جنوبی. از نظر رهبران حزب کمونیست چین این دو کشور که متحد استراتژیک امریکا نیز به حساب می‌آیند بهتر است هرگز طعم شیرین آسایش و آرامش کامل را نچشند و این هدف را چینی‌ها با حفظ و تقویت کره شمالی دنبال می‌کنند.

در نوشته‌های گوناگون کارشناسان و ناظران بین‌المللی به مرور این بحث باز می‌شود و حالا چینی‌ها به امریکا و کره جنوبی یادآور می‌شوند که می‌توانند به شرط اینکه آنها امتیاز بدهند رهبران کره شمالی را وادار به توقف موشک‌پراکنی کنند.

وزیر خارجه چین می‌گوید در شبه‌جزیره کره «بحران» پیش آمده و از پیونگ‌یانگ خواسته ‌است، برای حل آن، در گام نخست، اقدامات موشکی و اتمی خود را معلق کند. پکن در عین حال خواسته است تا در قبال اقدام پیونگ‌یانگ، رزمایش آمریکا و کره جنوبی نیز متوقف شود. وانگ یی، وزیر خارجه چین، ۱۸ اسفند ماه در بیانیه‌ای گفته است: «برای کاهش بحران فزاینده در شبه‌جزیره [کره]، چین پیشنهاد می‌کند که کره شمالی در اقدامی اولیه دست به تعلیق فعالیت‌های موشکی و اتمی خود بزند، تا در مقابل رزمایش گسترده نظامی آمریکا و کره جنوبی نیز متوقف شود».

به گفته آقای وانگ، این «تعلیق در برابر تعلیق» می‌تواند «به حل مشکل امنیتی پیش‌آمده کمک کرده و طرف‌ها را پای میز مذاکره بیاورد». واکنش تازه چین پس از آن است که کره شمالی دست به آزمایش چهار موشک بالستیک زد. آنچه با انتقادهای شدید کره جنوبی، ژاپن و آمریکا روبه‌رو شد و واشینگتن نیز تاریخی برای برپایی سامانه ضد موشکی «تاد» در کره جنوبی اعلام کرد. سامانه‌ای که خود با اعتراض‌های موکد پکن روبه‌رو است.

کره شمالی می‌گوید رزمایش آمریکا و کره جنوبی، شرق آسیا و شبه‌جزیره کره را به‌سوی «فاجعه اتمی» می‌برد. نیروهای نظامی ایالات متحده و متحدان آن در کره شمالی، در آغاز ماه مارس دست به برگزاری رزمایش معمول خود زدند که به گفته دو کشور با «اهداف دفاعی» انجام می‌شوند. اما کره شمالی موضع دیگری در قبال این رزمایش‌ها دارد و آن‌ها را «اقدامات تحریک‌آمیز جنگی» توصیف می‌کند. پیونگ‌یانگ تقریبا همیشه واکنش‌هایی به رزمایش‌ها نشان می‌دهد. وانگ‌یی در بیانیه خود پرسیده «آیا دو طرف آماده یک رودررویی می‌شوند؟» و افزوده «اولویت ما این است که چراغ قرمزی نشان داده و ترمز هر دو قطار را بکشیم». چین خود با انتقادهایی از سوی ایالات متحده و نیز متحدان واشینگتن در شرق آسیا روبه‌رو است که در قبال کره شمالی، که بیش از هر پایتخت دیگری از حمایت پکن برخوردار است، اقدامی جدی انجام نمی‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در چند مورد از سیاست‌های چین در قبال پیونگ‌یانگ و «همکاری نکردن» برای حل بحران انتقاد کرده ‌است.چین مهم‌ترین حامی سیاسی کره شمالی‌ست و بنا بر برآوردها، از خریداران اصلی محصولات خام آن کشور نیز به شمار می‌رود که خود از منابع مهم درآمدی پیونگ‌یانگ است.کره شمالی با تحریم‌های سازمان ملل در مورد آزمایش‌های اتمی و موشک‌های بالستیک روبه‌رو است و این آزمایش‌ها نیز بر خلاف قطعنامه‌ها و خواسته‌های ملل متحد صورت می‌گیرد. کره شمالی که عملا در انزوای سیاسی قرار دارد، می‌گوید اقدامات نظامی آن اهداف دفاعی دارند. هرچند رهبر فعلی آن کشور، کیم جونگ‌اون، کره جنوبی و آمریکا را تهدید به «حمله پیشگیرانه اتمی» نیز کرده‌ است.

از زمان پایان جنگ در شبه‌جزیره کره، نزدیک به ۶۵ سال پیش، دو کره در وضعیت جنگی به‌سر می‌برند. طی شش دهه گذشته، چین نیز به یک بازیگر نظامی عمده در اقیانوس آرام تبدیل شده و خود با برخی کشورهای منطقه، از ژاپن تا ویتنام، بر سر اراضی دریایی، اختلاف‌نظر جدی دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت 24، تاریخ انتشار: 18 اسفند 1395 ، کدخبر: 246446، www.saat24.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
0
0
چین کره شمالی رو بعنوان سوپاپ اطمینان خودش در برابر بلوک غرب حفظ می کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین