پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۸۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار در سال 1392 با مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرستان سبزوار راه‌اندازی شد. به دلیل نبود فضای مناسب تحصیلی برای دانشجویان، مدیریت شهری شهرستان سبزوار تصمیم به اختصاص ساختمان‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت شمال شرق کشور به این دانشگاه گرفت.

شعارسال: دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار در سال 1392 با مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهرستان سبزوار راه‌اندازی شد. به دلیل نبود فضای مناسب تحصیلی برای دانشجویان، مدیریت شهری شهرستان سبزوار تصمیم به اختصاص ساختمان‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت شمال شرق کشور به این دانشگاه گرفت. با این تصمیم و پیگیری نمایندگان وقت مردم در مجلس شورای اسلامی دانشگاه فناوری‌های نوین در این محل ایجاد و زمینه برای تحصیل حدود 700 دانشجو در 6 رشته تحصیلی فراهم شد. براساس قرارداد امضا شده بین شرکت خط لوله و مخابرات نفت شمال شرق کشور و دانشگاه فناوری‌های نوین، محل ساختمان‌های این شرکت برای 2سال به صورت اجاره در اختیار دانشگاه قرار گرفت و حال که زمان این اجاره به پایان رسیده، شرکت خط لوله و مخابرات نفت شمال شرق درخواست تخلیه محل و بازگرداندن ساختمان‌ها را دارد. دانشگاه نیز مدعی است که در 2 سال حضور خود در این محل هزینه‌های زیادی را برای بهسازی شبکه آب وفاضلاب، شبکه برق، ساخت سالن چند منظوره و غیره آن متحمل شده است. از طرفی حضور 700 دانشجو و حدود 100 پرسنل در این دانشگاه سبب شده تا شهرستان ظرفیت دیگری برای جابه‌جایی دانشگاه نداشته باشد؛ موضوعی که اگر مسئولان به آن توجه نکنند منجر به معضلی برای شهرستان می‌شود .

مسئولان کاری کنند

رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین  گفت: صدور حکم تخلیه برای دانشگاه از طرف مجموعه خطوط لوله و مخابرات شرکت نفت شمال شرق براساس قرار داد بین این 2 نهاد صورت گرفته است. «حسین جلیلوند» با بیان این‌که دانشگاه بر اساس قانون در مدت مقرر نسبت به اخذ حکم تخلیه از سوی این شرکت پیگیری‌های قانونی را انجام می‌دهد، عنوان کرد: در شرایط فعلی تحصیلی وضع برای اخذ این حکم مناسب نبود و از شرکت خطوط لوله و مخابرات انتظار می‌رفت تا زمان مناسب‌تری را برای رسیدگی به این موضوع انتخاب کند.

وی افزود: شرایط فعلی شهرستان نیز به گونه‌ای است که نمی‌توان دانشگاه و دانشجویان را به سرعت به مکان دیگری منتقل کرد و انتظار می‌رود مسئولان شهرستان در این زمینه اقدام‌های موثری را انجام دهند.

جلیلوند با بیان این‌که دانشگاه فناوری‌های نوین از نوع دانشگاه‌های نسل سوم و کار آفرین است و اتفاقی که در زمینه اخذ حکم تخلیه برای دانشگاه رخ داده است در شان و منزلت شهرستان نیست، ادامه‌داد: حدود 700 دانشجو در 6 رشته مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی صنایع، مهندسی زیست محیطی، ریاضی مهندسی، فیزیك مهندسی و علوم محاسباتی در مقطع كارشناسی در حال تحصیل هستند.

وی اظهارکرد: در سال تحصیلی 95-96 نیز حدود 100 دانشجو در بخش تکمیل ظرفیت به تعداد دانشجویان این دانشگاه اضافه می‌شوند که با توجه به این موضوع مدیران شهرستان باید به دانشگاه در زمینه رفع مشکل ساختمان کمک کنند.

جلیلوند اضافه کرد: ایجاد این دانشگاه در محدوده محله صالح آباد سبزوار سبب ارتقای وضع فرهنگی و اجتماعی ساکنان این منطقه شد که این موضوع در کاهش آمار جرائم نیز موثر بود.

وی با تأکید به این‌که مکان فعلی دانشگاه حدود 30 سال گذشته متروکه بوده است، افزود: پس از این مدت و زمانی که در اختیار دانشگاه قرار گرفت به محلی برای تحصیل دانشجویان تبدیل شده و در مدت یکسال گذشته حدود 45 میلیارد ریال برای عمران و آبادی این محل هزینه شد که امروز این موضوع باید مورد توجه مسئولان و شرکت خطوط لوله و مخابرات باشد.

ساخت وسازهای غیر مجاز دانشگاه

در این حال مدیر روابط عمومی شرکت خط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق کشور گفت: براساس قرار داد منعقدشده دانشگاه فناوری‌های نوین برای 2 سال زمین شرکت خط لوله را اجاره کرده بود که اکنون مدت استفاده آنها به پایان رسیده و باید ساختمان شرکت را تخلیه کنند. «سید وحید موسوی» افزود: متاسفانه در این مدت دانشگاه فناوری‌های نوین مطابق با مفاد قرارداد عمل نکرد و در زمینی که اجاره بوده اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کرده‌اند. وی اظهارکرد: دانشگاه فقط 3ماه نخست اجاره بهای خود را پرداخت کرده و در این مدت هزینه‌های آب و برق و سایر هزینه‌های جاری را نیز پرداخت نکرده است.

این مسئول اضافه کرد: زمینی که در اختیار دانشگاه قرار گرفته بود موقت بوده است و سیستم آموزش عالی باید فکری برای شرایط کنونی می‌کردند.

موسوی با بیان این‌که قبلا از این مکان به عنوان مهمانسرا برای همکاران این شرکت استفاده می‌شد، ادامه داد: تمدید قرارداد با دانشگاه فناوری‌ها مبنی بر پایبندی به تعهدات مفاد قرارداد بود و با توجه به عدم پایبندی دانشگاه به مقررات، تمدید قرارداد ممکن نیست.

این مقام مسئول گفت: مالک شدن به شیوه ساخت و ساز در زمین اجاره ای و توسعه اماکن، قانونی و عقلانی نیست و اکنون حکم بدوی دادگاه برای تخلیه دانشگاه صادر شده است.

تغییر کاربری زمین شرکت خط لوله در دستور کار قرار دارد

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به قوانین و مقررات موجود، زمین‌های دولتی که بلا استفاده و کابری آنها نامناسب است را می‌توان تغییر کاربری داد و در حوزه‌ای که مناسب است استفاده کرد.

«رمضانعلی سبحانی‌فر» افزود: پیگیر هستیم که با استفاده از این ظرفیت قانونی، بخشی از زمین‌های 10 هکتاری شرکت خط لوله و مخابرات نفت را که قابل استفاده برای این شرکت نیست در اختیار دانشگاه فناوری‌های نوین قرار دهیم.

وی با تأکید بر انجام پیگیری‌های لازم اظهار کرد: کارهای کارشناسی در حال انجام است تا تغییرات بر اساس قوانین موجود در هیأت دولت مصوب شود و تغییر کاربری انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی سبزوار پیام، تاریخ انتشار: 28بهمن1395 ، کدخبر: 12171: www.sabzevarpayam.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین