پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
نشست رسانه ای مسئولان برگزاری جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی با انتقاد تند عضو هیات داوران این رویداد موسیقایی از سیاست های دولت در حمایت نکردن از موسیقی انقلابی همراه شد.

شعارسال: صادق آهنگران مداح پیشکسوت انقلاب و دبیر جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست رسانه ای که روز یکشنبه ۲۰ فروردین ماه در حسینیه هنر تهران برگزار شد با ذکر چند خاطره از دوران دفاع مقدس و نقش اشعار حماسی در دوران جنگ تحمیلی بیان کرد: امام راحل در دوران دفاع مقدس تاکید زیادی روی استفاده نوحه خوانان و مداحان جنگ از اشعار حماسی داشتند و خوشبختانه این روحیه ارزشمند هم اکنون در مقام معظم رهبری نیز وجود دارد و شما می بینید اگر چیزی از آن دوران موجب عزت بخشی بوده استفاده از اشعار و نغمه هایی بوده که محتوای انقلابی داشته است.


ما به جایی نمی رسیم اگر ...

وی ادامه داد: انقلاب ما نشات گرفته از فرهنگ عاشوراست بنابراین ما در زمان جنگ نیز تمام تلاش خود را انجام دادیم که طبق رهنمود حضرت امام خمینی (ره) اشعاری بخوانیم که روحیه حماسی داشته باشد. یادش بخیر که در دوران دفاع مقدس با یک میکروفن ساده، آمپلی فایر ضعیف و یک دفترچه نوحه ساده اشعار ملی وطنی را اجرا می کردیم که برگرفته از نهضت سیدالشهدا بود. جالب تر اینکه وقتی دوران دفاع مقدس به پایان رسید دیدیم که نمی شود فقط با همان اشعار دوران جنگ که عمدتا سینه زنی بودند اشعار حماسی را اجرا کرد و در اینجا بود که سعی کردیم از موسیقی برای بیان این اهداف ارزشمند استفاده کنیم که خوشبختانه این رویه نیز جواب خوبی داد.

توصیه من به تمامی هنرمندان فعال موسیقی انقلاب این است که فرمایشات مقام معظم رهبری را رعایت کنیم تا محتوای آثار از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد

این مداح پیشکسوت انقلاب با اشاره به فعالیت هایی که در دوران پس از جنگ تحمیلی پیرامون فعالیت های انقلابی داشت، گفت: در همان ابتدا که کار را شروع کردیم به دلیل ورود موسیقی با تنش های زیادی مواجه بودیم اما خوشبختانه کاری که آغاز شده بود ادامه پیدا کرد و ما دیدیم که مردم نیز از این جریان استقبال کردند. حالا هم توفیق برگزاری جشنواره ای را داریم که مردم خونگرم خوزستان با حال و هوای آن آشنا هستند و می دانند فضای مورد نظر با حال و هوای سبک هایی است که از دل فرهنگ ما اقتباس شده است. ما در این فضا تمام تلاش خود را انجام داده ایم تا فرمایشات مقام معظم رهبری در شعرهای مان استفاده شود تا به فرموده ایشان یک نکته ارزشمند به دست مستمع برسد.

آهنگران در این نشست خبری اظهار کرد: توصیه من به تمامی هنرمندان فعال موسیقی انقلاب این است که فرمایشات مقام معظم رهبری را رعایت کنیم تا محتوای آثار از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد و شاید مهم ترین نکته اجرای فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری باشد که در این مورد تذکرات و سفارشات زیادی داشته و دارند. ما قرار است به نام انقلاب اسلامی شعر بسراییم و موسیقی تولید کنیم بنابراین پیشنهادم به دوستان این است که وقتی از وطن می خوانند حتما از عاشورا نیز بگویند که اگر غیر از این باشد به جایی نمی رسیم.


یک هشدار جدی؛ آب از سرچشمه گل آلود است

محمد گلریز خواننده پیشکسوت موسیقی انقلاب و عضو هیات داوران جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان هم در این نشست بیان کرد: این جشنواره مختص استان عزیز خوزستان است که به صورت خودجوش انجام گرفته است و عزیزانی هم که نسبت به ارسال آثارشان به دبیرخانه جشنواره اقدام کردند با کمترین امکانات دست به این اقدام زدند که عمده سازشان سینتی سایزر بوده است. اما به هر حال با همین بضاعت کم برخی از آثار رسیده بسیار قابل تقدیر است و به ما نشان می دهد باید از نخبگان هنری فعال حوزه انقلاب اسلامی حمایت بیشتری کرد و با دادن امکانات بهتر شرایط تولید آثار بهتر را فراهم کرد.

عضو شورای سیاستگذاری چندین جشنواره مرتبط با موسیقی انقلاب در بخش دیگری از صحبت های خود درباره تعدد جشنواره های موسیقی مرتبط با موضوعات انقلابی و دفاع مقدس و ضرورت توجه علمی این قبیل رویدادها در یک جشنواره ملی یکپارچه توضیح داد: شما باید جواب این سوال را از مدیران سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهید. شما یقین داشته باشید که این جشنواره های متعددی که در حوزه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس برگزار می شود به جهت بی توجهی بانیان فرهنگی هنری از جمله صدا و سیما و وزارت ارشاد با کمترین هزینه برگزار می شود که اتفاقا دست اندرکاران برگزاری هر یک از این رویدادها ادعایی هم ندارند.

وی ادامه داد: این صحبت ها را من در حالی می گویم که بارها و بارها بهتر و مشروح تر آن را با مدیران مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما و نهادهای دولتی دیگر انجام دادم اما گویا کسی توجهی نمی کند. اتفاقا چندی پیش در خانه شهید مطهری و در حضور افرادی چون آقای نهاوندیان که هم اکنون رییس دفتر رییس جمهور است سرود شهید مطهری را خواندم و در همان جا بود که بار دیگر گله هایم را مطرح کرده و از ایشان خواستم که این انتقادها را به گوش آقای رییس جمهور و دیگر دولتمردان از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برساند که چرا ما در جشنواره موسیقی فجر که عنوان ارزشمند فجر انقلاب اسلامی را یدک می کشد حتی یک قطعه هم به نام حضرت امام یا شهید مطهری و دیگر یاران انقلاب نداریم؟ اصلا آیا دوستان قطعات در خور توجه و مستقلی دارند که بخواهند از طریق آن مخاطب را یاد انقلاب اسلامی بیندازند؟

گلریز تصریح کرد: اتفاقا ما چند سال پیش در برج میلاد با هزاران زحمت و تلاش شبانه روزی جشنواره موسیقی مقاومت را با حضور خوانندگان مطرح موسیقی پاپ راه اندازی کردیم و به آنها گفتیم در کنار تعدادی از آثار منتخبشان آثاری مرتبط با مضامین انقلابی و دفاع مقدس بخوانند که آنها نیز به خوبی و بدون توجه به حاشیه ها این کار را انجام دادند اما سرنوشت این جشنواره که وزارت ارشاد متولی آن بود چه شد؟ متاسفانه باید به تاسف فراوان گفت: «آب از سرچشمه گل آلود است» و اتفاقا یک دست هم صدا ندارد. به همین جهت است که مدام تاکید می کنم جواب این پرسش های ارزشمند و درست را باید صدا و سیما و وزارت ارشاد بدهند که فعلا به ما هم پاسخی نمی دهند.


پیوست سه گسست مهم موسیقی انقلاب از زبان یک روحانی

حجت الاسلام نامخواه رییس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان نیز در این نشست رسانه ای با اشاره به نقش موسیقی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی توضیح داد: اساسا ایده برگزاری جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی که در این دوره با عنوان «بانگ بیداری» اجرا می شود بر اساس بازتولید آثار مرتبط با مقوله انقلاب اسلامی، انقلابی گری و انقلابی بودن انجام می شود. به اعتقاد من حضور موسیقی در این مسیر یک ضرورت است که باید بیشتر از این ها به آن توجه کرد. به همین منظور ما در این جشنواره تلاش می کنیم تا به سهم خود ضمن تحلیلی بر وضعیت موسیقی انقلاب به آسیب شناسی و بررسی سه گسست مهم در این زمینه بپردازیم.

وی ادامه داد: ما در بررسی وضعیت موسیقی انقلاب اسلامی متوجه شدیم که شرایط موجود دارای سه گسست مهم است که اولی مرتبط با فعالان اول موسیقی انقلاب است. اینکه نسل جدید موسیقی انقلاب از نسل اول این دوره فاصله گرفته و لازم است این گسست تبدیل به پیوست شود. گسست دوم، گسست اجتماعی است. بدین منظور که ما نباید به مخاطبان موسیقی انقلابی بی تفاوت باشیم. متاسفانه باید بپذیریم که امروز یک گسست مخاطب در جریان فعالیت های مرتبط با موسیقی انقلاب اسلامی احساس می شود. بنابراین جشنواره بانگ بیداری در تدارک است که بتواند به استحکام این جریان کمکی داشته باشد.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان بیان کرد: گسست سوم هم گسست درونی بین عناصر اندیشه و آرمان انقلاب اسلامی و پیوند آن با شعر و ترانه و موسیقی است و ما سعی می کنیم در این جشنواره به پیوست این گسست نقشی را ایفا کنیم. به هر ترتیب جشنواره ما یک رویداد مردمی است که مصوبه ای در انتظارش نیست و قرار هم نیست که بیلان کاری هم به کسی ارائه دهد. ما فقط تصمیم داریم که این سه گسست به پیوست تبدیل شود و بسیار هم مفتخریم که در جشنواره بانگ بیداری در خدمت نسل های مختلف فکری نیز بوده ایم. ما یقین داریم که در جشنواره بانگ بیداری افق های خوبی پیش روی ماست.


گزارش دبیر اجرایی و معرفی موضوعات محوری

علیرضا عالی پور دبیر اجرایی جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان هم در این نشست رسانه ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره گفت: جشنواره بانگ بیداری با همت مرکز فرهنگی هنری «رسانه بیداری» به همت تعدادی از فعالان استان خوزستان راه اندازی شده است. به هر حال تولید آثار سرود مرتبط با موسیقی انقلاب اسلامی با رخوت همراه است. لذا این افراد با دبیری حاج صادق آهنگران دست به دست هم دادند که بعد از تشکیل دبیرخانه جشنواره فیلم عمار در استان خوزستان وارد عرصه موسیقی هم بشوند.

وی با اشاره به اینکه بخش نهایی جشنواره روز ۲۵ فروردین ماه سال جاری در تالار مهتاب شهر اهواز برگزار می شود، توضیح داد: بعد از اعلام فراخوان که در دی ماه سال گذشته انجام گرفت، نزدیک به ۸۵ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که همه آنها برای نخستین بار تولید شده و دارای کیفیت قابل توجهی هم بودند. به هر صورت نگاه ما به این جشنواره یک نگاه آماتور است و اتفاقا بر اساس همین نگاه هم بود که نسبت به داوری آثار در موضوعات محوری انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، استکبار ستیزی و مدافعان حرم اقدام کردیم. از بین آثار شرکت کننده هم ۱۶ اثر در بخش تک خوانی و ۱۵ اثر در بخش سرود به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کردند که بر اساس پارامترهای ده گانه جشنواره داوری شدند.

دبیر اجرایی جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان (بانگ بیداری) تصریح کرد: من بر این باورم داوران این دوره از جشنواره به مثابه یک پارلمان فرهنگی برای ایجاد پیوست و همبستگی میان عناصری که حجت الاسلام نامخواه در این نشست به آن اشاره کردند تلاش می کنند تا جشنواره موثری را در عرصه موسیقی انقلاب اسلامی پدید آورند. به هر روی ما تصمیم داریم بعد از برگزاری جشنواره دبیرخانه دائمی این رویداد را در اهواز راه اندازی کرده و در طول سال کارگاه ها و برنامه های مختلفی را در تبیین موسیقی انقلاب اسلامی برپا کنیم.

عالی پور در بخش پایانی صحبت های خود تاکید کرد: این جشنواره یک جشنواره کاملا خوزستانی است که ریشه در یک کار هیاتی دارد. ما قرار است به خلاءهای موجود در موسیقی انقلاب بپردازیم و در کنار برگزاری یک جشنواره موثر تاریخ شفاهی و هم تاریخ مستند موسیقی انقلاب اسلامی را نیز مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم در پیوست گسست های موجود در موسیقی انقلاب اسلامی فعالیت های ثمربخشی را انجام دهیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 21فروردین1396، کدخبر: 3949085: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین