پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۶۱۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
میزان ذخایر موجود در معادن تازه کشف شده لیتیوم، آهن، مس، کوبالت و طلا در جنوب افغانستان به حدی است که می‌تواند این کشور فقیر را به یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان تبدیل کند.

شعار سال: شاید با شنیدن جمله افغانستان ثروتمندترین کشور دنیاست کمی متعجب شوید اما با نیم‌نگاهی به معادن و منابع سرشار غنی این کشور به این نکته پی می‌بریم که چندان هم دور از واقعیت نیست.

افغانستان معادن بی‌شماری دارد و برخی از معادن این کشور در جهان شهره آفاق است و از هزاران سال پیش مصری‌ها در چشمان مجسمه «آخناتون» و «ملکه نفرتی‌تی» از لاجورد این سرزمین استفاده کرده‌اند.

با آنکه برخی از معادن این کشور استخراج شده‌اند و از گذشته‌های بسیار دور لاجورد، طلا و نمک در «بدخشان»، مس و آهن در «قندهار» و «کابل» استخراج می‌گردید؛ ولی باز هم معادن بسیاری در افغانستان وجود دارد که تاکنون دست نخورده باقی مانده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در مورد معادن افغانستان نوشته که میزان ذخایر موجود در معادن تازه کشف شده لیتیوم، آهن، مس، کوبالت و طلا در جنوب افغانستان به حدی است که می‌تواند این کشور فقیر را به یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان تبدیل کند.
اندیشکده اقتصاد و سیاست با انتشار مطلبی به ثروت‌های نهفته کشور به اطصلاح فقیر و جنگ زده افغانستان پرداخته است.

لیتیوم: برابر با نفت عربستان.

تمام کمپانی های دنیا از جمله اپل، سامسونگ و حتی ناسا خواهان لیتیوم هستند. چون لیتیوم در ساخت باتری های موبایل و سایر فناوری نوین مورد استفاده قرار میگیرد.

آهن حاجی گگ: ذخایر به مقدار 2 میلیارد تن.

اورانیوم: هیچ کسی تا حال نتوانسته ارزش آن را اعلام کند و در ساخت فناوری هسته ی استفاده میشود. معادن آن در ولایات هلمند و کنر وجود دارد.

مس: ذخایر آن در افغانستان برابرست با بزرگترین و ارزشمندترین معدن مس جهان در کشور شیلی.

طلا: بزرگترین معادن دست نخورده طلای جهان همین اکنون در افغانستان موقعیت دارند و مقدار بسیار کمی آن از سوی دشمنان بشکل غیرفنی استخراج میشود.

گاز: مجموع ذخایر آن با ارزش بیش از یک تریلیون دلار یعنی نصف ارزش مجموعی گاز عراق

زمرد: با کیفیت تر از زمرد کشور کلمبیا و حتی در جهان است که ذخایر آن در پنجشیر و نورستان موقعیت دارد.

لاجورد: باکیفیت ترین، بزرگترین و قدیمی ترین معادن لاجورد جهان، حتی فرعون های مصر از لاجورد استخراج شده این معادن در قصرهای خود استفاده میکردند. این سنگ گران بها باعث بقای طولانی طالبان شده است.

آب: افغانستان همه ساله بیش از 50 میلیارد متر مکعب آب را به کشورهای همسایه بطور مجانی میدهد که ارزش حداقل آن به دالر میشود پنجاه بیلیون یا 50 میلیارد دالر!

الماس: الماس ناشفاف و برنگ های زرد، سبز و سرخی مایل در بعضی از نقاط کشور یافت شده که گفته میشود اگر معادن آن یافت و استخراج شود، حتی باکیفیت تر و با ارزش تر از الماس آفریقایی خواهند بود.

متاسفانه تاکنون از این دخایر بزرگ افغانستان که می‌تواند در رفاه و ثبات اقتصادی و توسعه اقتصادی دراز مدت این کشور نقش مهمی ایفا کند، بسیار کم بهره‌برداری شده است.
در حال حاضر نفت وگاز در شمال افغانستان توسط شرکت‌های کانادایی و چینی استخراج می‌شود و چند معدن کوچک ذغال سنگ و همچنین توسط مردم محل، سنگ‌های قیمتی مانند یاقوت و زمرد از سنگلاخ ها استخراج میشود.

فساد مالی، افزایش خطرات امنیتی، ضعف حکومتی و طمع‌ورزی طالبان و چشم دوختن شبه‌نظامیان به معادن غنی افغانستان از مهم‌ترین دلایل عدم‌بهره بردن مردم این مرز و بوم از ثروت‌های پنهان کشورشان است.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از این است که طالبان از استخراج غیرقانونی معادن سالانه ده‌ها میلیون دلار به دست می‌آورند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی الف، تاریخ انتشار 14 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 468620: www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین