پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۵۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
رسانه‌های مختلف خارجی و مطبوعات بین‌المللی به بازتاب مناظره تلویزیونی اخیر میان نامزدهای انتخابات ریاست واشنگتن‌پست: رئیسی و قالیباف از سیاست‌های احمدی‌نژاد حمایت می‌کنندجمهوری پرداخته‌اند.
شعارسال: روزنامه امریکایی «واشنگتن‌پست» با اشاره به نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ابران در مناظره اخیر می‌نویسد: «انتخابات پیش‌رو در واقع همه‌پرسی‌ای درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است. منتقدان روحانی در مناظره اخیر مدعی شدند که دولت روحانی نتوانسته رونق اقتصادی که بدنبال توافق هسته‌ای وعده داده بود را به ارمغان آورد. روحانی اما گفت که به جای دو میلیون بشکه نفت در روز کنونی، این تعداد می‌توانست در صورت عدم انعقاد توافق هسته‌ای به ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. او رئیسی و قالیباف اصلی‌ترین رقبای اصولگرایش را به چالش کشید و گفت که آنان برنامه‌ای برای اداره امور ندارند. از دستاوردهای روحانی در چهار سال گذشته افزایش تولید نفت یا کاهش نرخ تورم به میزان تک‌رقمی بوده است اما نرخ بیکاری بالاست و رشد بخش غیرنفتی چشمگیر نبوده است».

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «نکته جالب آن است که هیچ یک از نامزدها علیرغم انتقاد از روحانی نگفتند که برجام را لغو می‌کنند. روحانی از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند در حالی که رئیسی و قالیباف از سیاست‌های پوپولیستی مشابه احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند».

روزنامه «گاردین» نیز با انتشار گزارشی با تمرکز بر مناظره اول نامزدها اشاره می‌کند که جهانگیری تا حدی توجه افکارعمومی را به سوی خود جلب کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «در مناظره نخست اسحاق جهانگیری جسورانه وارد عمل شد و برنده مناظره بود و جسورانه و صریح حرف‌های خود را زد. اسحاق جهانگیری به عنوان نامزد مکمل وارد عمل شده است او اما بیش از حد انتظار ظاهر شده است و هدفش دفاع از دستاوردهای دولت روحانی است. در مقابل قالیباف و رئیسی می‌گویند که توافق هسته‌ای مدنظر روحانی منافع اقتصادی ملموسی به ارمغان نیاورده است. جهانگیری نشان داد که قالیباف فردی شبیه به احمدی‌نژاد است. او می‌گوید که قالیباف تفکر نظامی دارد.»

این روزنامه می‌نویسد: «موضوع مهمی که وجود دارد اینکه جهانگیری در حمایت از روحانی آمده و هر آن‌چه در حمایت از دولت می‌گوید در نهایت به نفع روحانی تمام می‌شود و به سبد رای او می‌رود. نقش جهانگیری از آن‌رو مهم است که در میان اصلاح‌طلبان چهره‌ای با نفوذ است و از متحدان نزدیک به خاتمی است».

گاردین در ادامه اشاره می‌کند که پس از فوت آیت‌الله هاشمی این خاتمی است که نقش معنوی مهمی را در میان میانه‌روها پیدا کرده است. گاردین می‌نویسد: «علاوه بر خاتمی تعدادی از زندانیان سیاسی سابق نیز از روحانی حمایت کرده‌اند».

این روزنامه در پایان می نویسد: «به احتمال زیاد رقیب اصلی روحانی قالیباف و نه رئیسی خواهد بود. در سال ۲۰۱۳ میلادی در مقایسه با ۱۸.۶ میلیون رای روحانی قالیباف آن انتخابات ۶ میلیون رای آورد».

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی روز نو، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1396، کدخبر: ۲۶۳۷۹۵ ، www.roozno.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
0
0
این از اون حرف ها ست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین