پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۱۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
نماینده سابق تهران در مجلس با اشاره به وجود ۳۸۰ شرکت دولتی با اعتبار ۷۵۰ هزار میلیارد تومان گفت: اکنون ۱۳۴ شرکت در حال ورشکستگی است.

شعارسال: علیرضا زاکانی در همایش جبهه مردمی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی که در مسجد شهید مطهری بازار تبریز برگزار شد با اشاره به اینکه در آستانه دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، کشور به بلاهای مختلف از جمله رکود گرفتار است اظهار کرد: از سال 92 رکود فراگیری در کشور حاکم شده و علی رغم مهار تورم، یخ زدگی در تولید و کار، کشور را دچار اختلال کرده که نیازمند حرکت جدی در این رابطه هستیم.

وی افزود: در کشور دو نگاه متفاوت وجود دارد که یکی نگاه به خارج از کشور و توانمندی خارجی و نگاه دوم نگاه به توانمندی داخلی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بر این باور است که اقتصاددانان ابتدا باید تورم را کنترل کنند و سپس با ورود تکنولوژی خارجی رکود را بشکنند، تصریح کرد: چون در بخش اتکا به خارج از کشور، امکان استفاده از ظرفیت خارجی وجود ندارد، بی شک در آینده نیز این رکود ادامه پیدا خواهد کرد.

رکود در صورت اعتماد به دشمن ادامه خواهد داشت

وی افزود: رکود را می‌توانیم با استفاده از حوزه‌های مختلف و صنایع بشکنیم و اتکامان به تکنولوژی داخلی بوده و نیازمند بیگانگان نباشیم؛ از جمله این مسائل می‌توان به صنعت پتروشیمی اشاره کرد که کشورمان دارنده هفتمین سطح جهانی بوده که پتانسیل تولید 60 میلیون تن صنایع بالادستی دارد و همچنین در صنایع میان دستی نیز به صورت گسترده کارگاه‌های مختلفی داریم.

زاکانی با بیان اینکه ظرفیت ارزش افزوده 60 درصدی تبدیل گاز به فرآورده های بالادستی وجود دارد، ادامه داد: می‌توانیم صادرات را به 50 میلیارد دلار افزایش دهیم و در بخش کشاورزی نیز با سرمایه‌گذاری 2 تا 18 برابری می‌توانیم تولید و اشتغال را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه اگر تولید را در کشور فعال کنیم و اشتغال ایجاد شود، شاهد رکود مرگ‌آور نخواهیم بود، تصریح کرد: مدنظر داشته باشید که رکود در صورت اعتماد به دشمن ادامه خواهد داشت و با این حال در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیریم چرا که اکنون 6 میلیون نفر بیکار با تعریف 44 ساعت کار در هفته وجود دارد که با تعریف دولت سه و نیم میلیون نفر با کمتر از یک ساعت کار در هفته بیکار داریم.

بیکاری در بین جوانان 15 تا 29 سال بیش از 30 درصد است

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نهم با بیان اینکه در بین افراد 15 تا 29 ساله بیکاری بیش از 30 درصد است، ادامه داد: با حرف درمانی و حرف‌های امیدبخش نمی‌توان کاری انجام داد اما باید آستین‌ها را بالا بزنیم و ظرفیت را بالا ببریم.

زاکانی با بیان اینکه ژاپن با 4 صنعت خودرو، فلزات، پتروشیمی و تکنولوژی توانست از بحران رکود بگذرد، ادامه داد: ما نیز باید ظرفیت‌های خود را شناسایی کرده و این گونه بتوانیم از سد بحران بگذریم.

وی با بیان اینکه امروز در بانک یک رسوب سرمایه‌گذاری و نقدینگی وجود دارد، ادامه داد: یک میلیون و 300 هزار میلیارد تومان پول در بانک‌ها رسوب کرده که باید در خدمت تولید قرار گیرد. عملا دولت به رقیب تولید کننده تبدیل شده و تحقق شعار سال تولید و اشتغال جز در صورت کنار رفتن دولت از مقابل تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.

نماینده سابق تهران در مجلس با اشاره به وجود 380 شرکت دولتی با اعتبار 750 هزار میلیارد تومان اذعان داشت: 98 درصد اعتبار این شرکت‌ها درآمد هزینه است و به صورتی مدیریت شده که اکنون 134 شرکت در حال ورشکستگی است و دولت باید بر اساس اصل 44 این شرکت‌ها را واگذار کند تا کارآیی این شرکت‌ها بالا برود.

وی همچنین ادامه داد: شرکت‌های دولتی به حیات خلوت‌ دولت تبدیل شده تا با دادن حقوق‌های نجومی به افرادی که 40 سال مدیریت ناکارآمد داشتند، 400 سال هم آنها را حفظ کند که متاسفانه اغلب شرکت‌ها را زیان ده کرده‌اند. رویکرد این دولت در توجه به خارج از کشور خلاصه شده، علاقه شدیدی به محرمانگی وجود دارد که باید دولت از رقابت با مردم کنار رود.

عدم شفافیت خیلی‌ها را یک شبه صاحب میلیاردها پول کرده است

این نماینده سابق مجلس بر ایجاد شفافیت در دولت تاکید کرد و گفت: شفافیت نعمت بزرگی است چرا که عدم شفافیت خیلی‌ها را یک شبه صاحب میلیاردها پول کرده و محرمانگی را در کشور یک اصل کرده و همچنین این دولت زمینه شفافیت را از بین برده است.

وی همچنین ادامه داد: این دولت اصلاً علاقه‌ای به شفاف‌سازی ندارد و با از بین بردن طرح هایی از جمله طرح شبنم، ایران کد و کارت سوخت و... کسی اجازه این را ندارد که از دولت در این زمینه سوال کند.

بانک‌ها بزرگترین مانع در مقابل تولید و تجارت هستند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بانک را بزرگترین مانع در مقابل تولید و تجارت دانست و گفت: در تحقیقی که در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود، 89 درصد عدم رشد اقتصادی ایران بانک‌ها هستند که باید این روند اصلاح شود.

زاکانی ابراز داشت: بانک‌هاوام‌هایی را می‌دهند که به جای تولید در دلالی و یا خارج از کشور هزینه می‌شود ولی برای بانک مهم نیست این پول کجا هزینه می‌کند بنابراین این بانک در کنار ربوی بودن اقدامات، با ادامه این روند، کشور را غرق می‌کنند چراکه بانک باید موجودیتش با بازار سرمایه پیوند بخورد و در تولید و تجارت درست هزینه شود.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق و واردات بی رویه کمر کشور را شکسته است، خاطرنشان کرد: به ادعای دولتی‌ها 15 میلیارد و در واقع 25 میلیارد دلار قاچاق داریم که اکثراً از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود که هر میلیارد دلار قاچاق بیش از 100 هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد. در قاچاق بانک و گمرک به دلیل عدم شفافیت مقصر هستند و باید این سیستم بیمار و معیوب اصلاح شود.

عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه اساس قوانین و چارچوب‌های کشور ضد تولید است ادامه داد: ترامپ در بدو ریاست جمهوری‌اش 35 مقررات زدایی ضد تولید را انجام داد ولی در ایران دست و پای تولید کننده را می‌گیرند.

وی به موضوع بیمه و مالیات در کشور اشاره کرد و گفت: 13 میلیون در تأمین اجتماعی بیمه هستند که با بازنشستگان و خانواده‌های بیمه شدگان، بیش از 41 میلیون نفر هستند.

رویکرد قوانین دولت به سمت شکسستن کمر تولید است

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه بهره‌وری شاخص جدی و اساسی است که 70 درصد آن مربوط به آموزش نیروی انسانی است که مورد غفلت جدی قرار گرفته است، اظهار کرد: اگر همه اینها را در کنار هم قرار دهید همه دولت به سمت شکسستن کمر تولید است.

وی با اشاره به اینکه می‌گویند «نمی‌توانیم شغل ایجاد کنیم» به دلیل این است که به ظرفیت‌های داخلی توجهی نمی‌شود، گفت: حلقه مفقوده تولید مؤثر است تا اشتغال مولد داشته باشیم و اینکه کاندیداهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می‌گویند که بیش از 5 میلیون شغل ایجاد می‌کنیم، این شدنی است.

باید با حرکتی اساسی به ویژه‌خواران "نه" بگوییم

وی با تاکید بر اینکه در این دولت افرادی پول‌های باد آورده به دست آوردند که همه از اعضای ستاد آقایان بودند، ادامه داد: این‌ها ملت را چه تصور کرده‌اند و این ملت زحمت کش را زیر فشار قرار می‌دهند و بر گرده مردم سوار می‌شوند. این جماعت نه انصاف دارند و نه شناخت از محیط که هر اتفاقی می افتد برایشان مهم نیست.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نهم افزود: فلان دختر وزیر با کارت بازرگانی غیر قانونی تجارت می‌کند، مظلوم‌نمایی می‌کنند. ما مواجه با این هستیم که این دولت اهل شکستن رکود نیست. داشته‌های ملی و قدرت موشکی و... را می‌خواهند واگذار کنند تا کشور را دو دستی تقدیم دشمن کنند. باید یک حرکت اساسی برای «نه» گفتن به ویژه‌خواران انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دو نامزد ما در میدان انتخابات نسبت به بقیه سرآمد هستند ابراز داشت: روحانی و جهانگیری در مناظرات دستشان خالی بود و می‌خواهند مثل 4 سال پیش وعده دهند تا سرِ ما را گرم کنند.

زاکانی با بیان اینکه باید سایه این دولت از سر کشور برداشته شود خاطرنشان کرد: این افراد باید بروند در خانه بنشینند و خاطرات خود را بنویسند و به امید خدا این دوره از انتخابات به عنوان نخستین دوره ریاست جمهوری تک دوره‌ای کشور در تاریخ ثبت می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 18اردیبهشت1396، کدخبر: 1401057: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
0
شرکت های دولتی باید هم ورشکست شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین