پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، با اشاره به اینکه آرشیو ملی در دولت یازدهم به بهترین شرایط خود رسید، گفت: این آرشیو ارزشمندترین اسناد تاریخی را در بین کشورهای همسایه در اختیار دارد.

شعار سال : شهرام یوسفی فر، پنجشنبه در همایش مدیریت اسناد و گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، در شیراز افزود: از کشورهای منطقه برای قرائت اسناد به آرشیو ملی ایران مراجعه می کنند و در ارتباط با چگونگی نگهداری اسناد و امور مربوط به آنها نیز آموزش می بینند.
وی، تشکیل اسناد ملی را نشانه خرد دانست و گفت: این اسناد نشان دهنده چگونه زیستن پیشینیان است از این رو برای تبیین و استمرار هویت فرهنگی و تمدنی ما ارزش دارند.
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در بخش دیگری از مطالب خود به پاره ای از فعالیت ها و برنامه های در دست اقدام این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدام های انجام شده در سال 95 رفع مشکلات ناشی از تفسیر قانون توسط برخی دستگاه‌ها بود.
یوسفی فر گفت: پیشتر بعضی از دستگاه‌ها خود را از شمول این قانون مستثنی کرده بودند اما با پیگیری‌های فراوان و با همکاری اعضای شورای مرکز اسناد، این مشکل رفع شده است،
وی ادامه داد: بر اساس قانون هیچ اسنادی نباید بیش از 30 سال در هیچ دستگاهی بماند، و چنانچه سندی بعد از مهلت قانونی در دستگاهی بماند و آسیبی به این اسناد وارد شود، مسببان آن مشمول مجازات خواهد بود.
این مقام مسئول بیان کرد: آرشیو ملی تنها دستگاهی است که می تواند در اسناد دولتی دخل و تصرف داشته باشد و برای اسناد نهادهای نظامی هم کمیته ای مشترک با آرشیو ملی برای تعیین تکلیف اسناد اینگونه نهادها، تشکیل می شود.
وی گفت: تاریخچه اداره ها باید تدوین شود و در تهران این موضوع از وزارتخانه ها شروع شده است.
یوسفی فر، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس را یک مرکز پیشرو در کشور ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم این استان در تدوین تاریخچه اداره ها پیشگام باشد.

**
قوانین اسناد ملی نیازمند بازنگری است 

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز در این همایش گفت: پیشینه آرشیو و نگهداری اسناد به دوره هخامنشیان باز می گردد
(550
تا 330 پیش از میلاد) اما موضوع نگهداری اسناد دولتی از زمانی که صنعت چاپ ظهور یافت و کاغذ بازی اداری حاکم شد، دارای اهمیت شد.
کوروش کمالی سروستانی افزود: آرشیو اسناد ملی از سال 1347 در ایران فعال است اما متاسفانه قوانین مربوط به این حوزه از آن زمان تاکنون تغییر نکرده و با در نظر گرفتن اینکه این قوانین بر اساس وضع موجود و شرایط آن زمان تدوین شده، همین امر موجب شده تا فرآیند یکسان سازی اسناد در اداره ها شکل نگیرد از این رو بازنگری این قوانین ضروری است.
وی با اشاره به اینکه هم اینک به شکل سلیقه ای با اسناد اداری برخورد می شود، بیان داشت: تاریخ مستندسازی اداره های فارس اگر به نتیجه برسد می تواند به عنوان الگو معرفی شود از این رو طرح مستندسازی این اسناد را که شامل نمایه سازی، عکس، سند و تاریخ شفاهی است، آغاز کرده ایم.
نوزدهم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی یکی از مشهورترین فقها و محدثان شیعه در نیمه اول قرن چهارم هجری قمری
و صاحب کتاب 'الکافی'، به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، کد خبر: 82525692 ، تاریخ انتشار 20 اردیبهشت 1396 ، www.irna.ir/fars

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
مطمئنا که همینطوره و این یک برگ برنده ی بسیار مهم برای ماست
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین