پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
يكي از ناهنجاري هاي اجتماعي كه نمايي از بحران در ساختار جامعه است مساله تكدي گري است که افزايش و كاهش اين پديده ي اجتماعي به معناي وضعيت پايدار و ناپايدار جامعه از نظر فرهنگي و اجتماعي می باشد.

شعار سال:آن سوی چهار راه زنی کودکی را به آغوش گرفته و هر بار که چراغ قرمز می شود بر خلاف همه، او چراغ سبزی را می بیند برای رفتن به سوی اتومبیل ها.
با یک دست کودکش را در آغوش فشرده و با دست دیگرش به شیشه ی اتومبیل می کوبد، سرش را با نگرانی جلو می کشد فرصتی نیست، تنها به اندازه ی ثانیه های چراغ قرمز، پر شتاب واژه ها را بیان می کند.
زن دستش را دراز می کند،با لباس هایی مندرس و کودکی که صورتش فریاد می زد " آبی برای شستن نیست " واژها به هم فشرده، شلخته و با اظهار عجز و ناتوانی شنیده می شود " به من کمک کنید ".
کلماتی که از شیشه ی اتومبیل ها سرک می کشیدند و با اندک پولی میهمان دیگری می شدند.
زن، مضطرب همان طور که کلمات را به هر سویی روانه می کند، چشم از چراغ قرمز بر نمی دارد و ملتمسانه ثانیه ها را طولانی تر می طلبد. در این کشمکش چراغ قرمز بود که با رفتنش پیروزی را از آن خود کرد و جانی به چراغ سبز بخشید .
زن در هیاهوی گذر اتومبیل ها گم شد اما کم کم خود را به گوشه ای کشید و این بار او بود که به انتظار می نشست.
...
آری ، بارها شاهد این جنس از زن ها مردان، پسران و دختران در شهر بوده ایم که هریک به شیوه ای بر این کار همت می گمارند.
در این شهر گدایانی از جنس های مختلف دیده می شود که هر یک کریم بودن مردم شهر اصفهان را به نشانه گرفته اند ؛ گدایانی که به فرمان کسی و یا به دلیل تن پروری در خیابانها به دنبال روزی می گردند.
نه هشدارهای ماموران رفع تخلفات شهری و نه رسانه ها می تواند آن ها را سرو سامان دهد و نه پول های مردمانی که مثلاً به قصد خیر خواهی به آن ها کمک می کنند، غافل از اینکه با کمک های نابجای خود روز به روز به آمارمتکدیان می افزایند.
آنچه پر واضح است اینکه یکی از مظاهر ناهنجاری های اجتماعی وجود متکدیان در سطح معابر شهر است.وجود این افراد در جامعه ضمن اینکه ظاهر شهر را مخدوش می کند،موجب بروز برخی آسیب های اجتماعی شده و امنیت روانی شهروندان را مختل می نماید.

معمولاً کلان شهر ها به لحاظ وضعیت استراتژیک خود پایگاه عمده مهاجرت پذیری به حساب می آید و بدیهی است که ساختار فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی آن گنجایش حجم بالای ورود این افراد را نخواهد داشت.
با این تفاسیر عوارضی از جمله تکدی گری و سایر آسیب های اجتماعی با شدت بیشتری در این شهر نمود و بروز یایند.
فردی که در حال تکدی گری است و امکان درآمدزایی از این طریق برای او فراهم شده است، دیگر حاضر نیست دست از این کار بکشد و معمولا باندهایی در مجاورت آنها وجود دارند که کار را مشکلتر می سازد.
اما نکته اینجاست که طبق ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی، "هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی کند به حبس از یک تا سه‌ماه‌ محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد.”
علاوه بر قانون مجازات اسلامی، 13 سازمان و ارگان از جمله فنی و حرفه ای ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، صداو سیما و... متولی ممانعت از افزایش متکدیان و مبارزه با این پدیده هستند، اما تا قانون به کمک مدیران برای کاهش این معضل اجتماعی نیاید، نمی‌توان انتظار داشت معضلی که از آبشخور مافیای قدرتمند «تکدیگری» آب میخورد، از چهره‌ شهرها زدوده شود.
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه حضور متکدیان و کودکان خیابانی در سطح شهر علاوه بر اینکه چهره شهر را آلوده و مخدوش می سازد ، بستر ارتکاب جرم و جنایت را نیز مهیا می کند، اظهار داشت: این متکدیان که غالباً از اتباع بیگانه هستند با سوء استفاده از احساسات دینی و عواطف مذهبی شهروندان مبادرت به تکدی گری نموده و روزانه از این راه درآمدهای زیادی را عاید خود می کنند.
مجتبی کاظمی افزود: اصفهان یکی از شهرهای پاک در زمینه متکدیان به شمار می رود اما گاهی مشاهده می شود که متکدیان با ترفندهای خاص و با تغییر مکان، از میادین و چهارراهها وارد مکان های پرترددی همچون مطب پزشکان شده و اقدام به تکدی گری می کنند.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون طی چند مرحله طرح نامحسوس برخورد و جمع آوری متکدیان شهر اصفهان اجرا شده است که در 8 ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد جمع آوری متکدیان را در کارنامه عملکرد این مدیریت ثبت کردیم.
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تکدی گری بر اساس قانون جرم محسوب می شود، ادامه داد: اگر شهروندان به جای کمک به اینگونه اشخاص کمک های خود را به نهادهای خیریه و حمایتی معتبر در سطح شهر ارائه دهند قطعا بدست نیازمندان واقعی خواهد رسید، ولی با کمک به متکدیان زمینه سوء استفاده و فعالیت بیشتر آنها را فراهم نموده و گدا پروری در شهر رواج خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در موضوع «مبارزه با تکدی‌گری» نیازمند همکاری مردم در پیشگیری و جلوگیری از مشکلات این پدیده هستیم، تاکید کرد: ما از شهروندان انتظار داریم که به این افراد کمک نکنند و چنانچه قصد کمک به نیازمندان واقعی را دارند، کمک های خود را به مراکز خیریه و یا کمیته امداد ارایه کنند.

کاظمی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای عالی اداری، آئین نامه ای به منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاههای اجرایی در خصوص مبارزه با تکدی گری، جمع آوری، شناسایی و تعیین وضعیت این افراد تعیین و تصویب گردیده و 13 دستگاه موظف به انجام آن هستند، اما متاسفانه به دلیل اینکه بعضی از ارگانهای مربوطه وظایف پیش بینی شده در قانون را انجام نمی دهند روند جمع آوری، ساماندهی و تعیین تکلیف متکدیان دچار مشکلات زیادی بوده و به سرانجام مطلوب نمی رسد.
وی با تاکید بر اینکه اگر سایر دستگاهها به وظایف خود در این خصوص عمل می‌کردند، بسیاری از این متکدیان ساماندهی می شوند، گفت: متاسفانه غالب متکدیان جمع آوری شده تکراری هستند و تاکنون به دفعات توسط ماموران رفع تخلفات شهری جمع آوری شده اند.
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر یکی از معضلات اصلی این مدیریت چرخه تکراری جمع آوری و رهایی متکدیان در سطح شهر است؛شهرداری فقط در امر جمع‌آوری و تحویل متکدیان اقدام و سپس این افراد تحویل مرکز «فضیلت» بهزیستی می‌شوند.
وی با بیان اینکه در 8 ماهه سالجاری یک هزار و 99 متکدی توسط ماموران این مدیریت از سطح شهر اصفهان جمع آوری و به مرکز فضیلت هدایت شده اند، گفت: علیرغم همکاری های بهزیستی با این مدیریت، متاسفانه 908 متکدی بلافاصله و بدون هیچ اقدامی دوباره به سطح شهر بازگشتند .
کاظمی یادآور شد:شاید باور این موضوع سخت باشد که اعلام کنم بارها اتفاق افتاده هنگامی که مامور این مدیریت متکدی را جمع آوری و تحویل داده ، قبل از رسیدن به ستاد باخبر شده که متکدی به محل تکدی گری خود ، بازگشته است چرا کهاقدامات بازتوانی و حل ریشه ای این معضل به نحو شایستهانجام نمی شود.
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان بیان داشت: اگر بانک اطلاعاتی از متکدیان تشکیل شود و پرونده مجرمان به مراجع قضایی تحویل گردد، به راحتی می توان با متکدیان حرفه ای برخورد کرد.

وی اظهار داشت: اصفهان نسبت به سایر کلانشهرها در رابطه با جمع آوری متکدیان و کودکان خیابانی بسیار موفق عمل کرده است به طوری که اکنون اصفهان یکی از شهرهای ناامن برای فعالیت متکدیان به شمار می رود.
متکدیان در هر چهارراه سرقفلی دارند
حضور متکدیان که اکثرشان هم خارجی هستند، روزبه‌روز در کوچه و خیابان‌های اصفهان آن هم فقط به دلیل کمک هایی که مردم به این افراد می کنند، افزایش می‌یابد و این امر مردم را نگران کرده است.
احمد صالحی یکی از شهروندان اصفهانی می‌گوید: برخی از این متکدیان به صورت دسته‌جمعی و گاهی خانوادگی در یک محله آغاز به گدایی می‌کنند به طوری که هر روز در یک محله گدایی می‌کنند و این امر چهره شهر را به ویژه در نزد مسافران مخدوش کرده است.
یک راننده تاکسی نیز در زمینه وجود کودکان افاغنه و متکدیان در برخی از چهارراه‌های اصفهان و ایجاد مزاحمت از سوی این کودکان برای مردم خاطرنشان کرد: وقتی پشت چراغ قرمز یک چهارراه در اصفهان توقف می‌کنیم، چندین کودک افغانی برای پاک کردن شیشه ماشین و یا فروش وسایل مختلف به سمت ماشین هجوم می‌آورند واین مسئله هم سبب ایجاد ترافیک می‌شود و هم اینکه چهره شهر را زشت می‌کند.
اکبر زارعیعنوان کرد: اگر یکی از این کودکان با یک خودرو تصادف کنند سبب وجود مشکلات زیادی می‌شود، اما با وجود اینکه بارها این متکدیان جمع آوری شده اند ، بازهم شاهد حضور آنها در شهر هستیم .
علیرضا مطهری یکی دیگر از شهروندان اصفهانی در زمینه وجود متکدیان در این شهر عنوان کرد: طی چند سال اخیر شاهدم که تعداد متکدیان نه تنها رو به افزایش رفته بلکه روشهای متعددی برای این کار قبیح پیش گرفته اند.
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در بخش دیگری از گفتگوی خود گفت: متاسفانه بعضی از متکدیان اقدام به کرایه بچه و کم کم بچه دزدی می کنند تا از احساسات مردم سوء استفاده کنند و پس از گذشت چند سال این کودکان را به چرخه تکدی گری و یا حتی فروش مواد وارد می کنند.
کاظمی با تاکید بر اینکه شهر اصفهان بالاترین سرانه خیریه را دارد ، اضافه کرد: شهروندان اگر به دنبال ثواب و کارهای خیرخواهانه هستند می توانند به این خیریه ها کمک کنند تا کمک های آنها به دست نیازمندان واقعی برسد.
وی تصریح کرد: این راحت ترین راه برای از بین بردن چرخه ی باندهای متکدیان از شهر است.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان یادآورشد: متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی از افرادی که از خارج این استان به اصفهان مهاجرت می کنند در حاشیه شهر اصفهان منزل کرایه نموده و به صورت قومی ، ایلی و فامیلی در یک خانه 70 متری ساکن می شوند و باندهای تکدی گری، توزیع مواد مخدر و حتی خلاف های گسترده تر را تشکیل می دهند.
وی اظهارداشت: اخیراً ماموران رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان 150 خانوار که از شهرستان های شرقی کشور در مناطق قهجاورستان و زینبیه اصفهان اقدام به اجاره منزل کرده و باند تکدی گری به راه انداخته بودند ، شناسایی کرده اند.
کاظمی این را هم گفت که ماموران این مدیریت در شهر اصفهان متکدیان با سابقه را هم شناسایی و بارها و بارها تحویل مراکز مختلف داده اند، اما متاسفانه باز هم پس از خارج شدن از این مرکز به خاطر تن پروری و کمک های نا به جای شهروندان به چرخه ی تکدی گری بازگشته است.
نظارت اجتماعی لازمه پاکسازی استان اصفهان از متکدیان
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان «تکدی گری» را می‌توان بستر آسیب‌های اجتماعی دانست و این در حالی است که این پدیده اجتماعی در بسیاری از کلانشهرهای کشور و به ویژه اصفهان افزایش رو به رشدی را داشته است.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان که ساماندهی متکدیان را در راستای توجه به دو مقوله کودکان خیابانی و متکدیان می‌داند، در این باره به خبرنگار خبرگزاری ایمنا، گفت: در واقع در شورای ساماندهی متکدیان استان اصفهان ۱3 دستگاه شامل نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، شهرداری، فنی و حرفه ای، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اداره کار، سازمان بیمه‌ خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال ‌احمر، وزارت آموزش و پرورش و کمیته‌ امداد امام خمینی )ره)مسئول هستند که در این میان تنها شهرداری و بهزیستی به تعهدات خود جامه عمل می پوشانند.
سعید صادقی که تکدی گری را یک پدیده و آسیب اجتماعی توصیف می‌کند ادامه داد: در سال گذشته یک هزار 347 نفر تحت عنوان متکدی به مرکز فضیلت ارجاع شدند که از این تعداد حدود 400 نفر راهی مراکز بهزیستی، اردوگاه اتباع بیگانه، خانواده و بیمارستان شده اند.
وی با اشاره به اینکه در 8 ماهه سال جاری یک هزار و 99متکدی به مرکز فضیلت ارجاع شدند که 40 درصد آنها از اتباع بیگانه بودند، اظهارداشت: 746 نفر از این متکدیان که برای اولین بار دستگیر شده بودند، با اخذ تعهد آزاد شدند و 172 مورد نیز تحویل خانواده ها، 19 مورد در بیمارستان مدرس بستری، 6 نفر در مراکز بهزیستی اصفهان به صورت مادام العمر پذیرش و 4 متکدی حرفه ای نیز تحویل مراجع قضایی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تشکر از معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان و مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به خاطر همکاری در خصوص جمع آوری متکدیان، گفت: اصفهان تنها کلانشهری است که شهروندان به محض مشاهده ی متکدی و تماس با 137 شهرداری اصفهان، تیم های جمع آوری متکدیان به محل اعزام و نسبت به انتقال آنها به مرکز فضیلت اقدام می کنند و همین تعامل های خوب میان شهرداری و بهزیستی عاملی بر کمرنگ شدن تعداد متکدیان در شهر زیبای اصفهان شده است.
وی نظارت اجتماعی را لازمه پاکسازی اصفهان از متکدیان می‌داند و می‌گوید: اگر همه ی دستگاههای مسؤول به وظایف خود عمل می کردند دیگر حتی یک مورد متکدی هم در شهر شاهد نبودیم.
صادقی از ۱3 دستگاه مسؤول درآیین نامه ی شورایعالی خواست به مسؤولیت اجتماعی خود در خصوص متکدیان عمل کنند و رسانه ها نیز در جهت فرهنگسازی بیشتر اقدام کنند تا مردم آگاه شوند به متکدیان کمک نکنند زیرا کمک های آنها دامنه فعالیت متکدیان را گسترده تر می کند.
وی با تاکید بر اینکه محل نگهدای متکدیان باید به صورت اردوگاهی و بیرون از منطقه مسکونی باشد ، گفت: این در حالی است که مرکز فضیلت در دل بافت مسکونی قرار دارد و مشکلاتی را برای ساکنان آنجا به وجود آورده است، ضمن اینکه اعتبارات برای نگهدای متکدیان نیز بسیار اندک است.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بار دیگر از تعامل بسیار خوب شهرداری اصفهان در امر جمع آوری متکدیان تقدیر کرد و افزود:در حال حاضر جلسات ساماندهی متکدیان در استانداری اصفهان تشکیل می شود تا شهری بدون متکدی و آسیب های اجتماعی داشته باشیم.
محض رضای خدا کمک نکنید!
به هرحال نمی توان منکر این مسئله شد که نوع دوستی شهروندان و پرداخت پول به متکدیان، باعث جذابیت این فعالیت برای آنها شده است و قطعاً موثرترین شیوه ممکن برای کاهش حضور آنها، عدم کمک مردم به این افراد است تا فعالیت متکدیان خارجی برای گروههایی که آنها را جابه جا و هدایت می کنند از سود دهی افتاده و بی خیال آنها شوند.
"
پس در راه رضای خدا به متکدیان کمک نکنید !

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایمنا,تاریخ انتشار 25 آذر 1394,کد مطلب: 213756

www.imna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین