پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
جاذبه های گردشگری ایلام کم نیست و سرمایه گذاران کمی برای فعالیت جذب آن شده اند به همین علت استاندار ایلام ناامید از حضور سرمایه گذاران، ایجاد زیرساختهای گردشگری را منوط به کمک دولت می داند.

شعار سال: استان ایلام را برخی جزو استانهای محروم می‌دانند هرچند که هر سال سیل عظیم زائران و گردشگران مذهبی به این استان رفت و آمد دارند اما با این وجود عایدی زیادی نصیب مردم این استان از محل این رفت و آمد نمی‌شود غیر از آن سرمایه گذاری در این استان آنچنان که شایسته جاذبه‌ها و زیبایی‌های آن است انجام نمی شود.

به همین علت است که استان ایلام با وجود داشتن ظرفیت گردشگری مذهبی، امکانات زیادی در حوزه زیرساختهای گردشگری ندارد.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در نشستی که اردیبهشت ماه با خبرنگاران حوزه گردشگری و میراث فرهنگی کشور داشت گفته بود که ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این استان بالاست.  او اقدام برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان را نیازمند کمک دولت دانسته و معتقد است که باید روی کمک دولت تکیه کرد. او و گفته بود که روند سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این استان کند است. زیرساخت‌هایی توسط بعضی سازمان از حمله راهداری در این استان در حال ایجاد است تا امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود اما کافی نیست و به طور قطع دولت باید وارد کار شود.

مروارید بیان کرده بود: سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری با توجه به جمعیت کم استان برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جذابیت ندارد.

استاندار ایلام همچنین با وجود اینکه هر ساله گردشگران مذهبی زیادی برای زیارت عتبات عالیات به این استان در تردد هستند گفته بود که جذب گردشگر خارجی در استان و حتی کشور با دشواری‌های زیادی همراه است هر چند نشست های متعددی با مسئولان عراقی برگزار شده است.

ناامیدی استاندار ایلام از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری این استان کم نیست این درحالی است که استان‌های دیگر که در بخش گردشگری موفق عمل کرده و توانسته‌اند که نظر بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش جذب کنند متکی به کمک‌های دولت نبوده‌اند بلکه توانسته‌اند با معافیت‌های مالیاتی و یا تشویق‌های دیگر بخش خصوصی را به این بخش بیشتر ترغیب کنند.

با این وجود برخی از سرمایه‌گذاران هستند که در مناطق گردشگری سرمایه‌گذاری‌هایی هرچند جزئی انجام داده‌اند و درصدد هستند تا فعالیت خود را توسعه دهند به همین منظور چشم به تشویق های مقامات اجرایی در استان دارند.

سید محمدرضا علیزاده سرمایه‌گذار مجموعه تفریحی گردشگری امامزاده ابراهیم قتال در محور جاده مهران _ دهلران بعد از روستای بیشه‌دراز در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان دهلران از ۹ سال پیش شروع به کار کرده است.

فعالیت‌های او در کنار دریاچه‌ای نزدیک به این امامزاده است جایی که گردشگران مذهبی زیادی به خصوص در ایام تعطیلات به آنجا می‌روند و در کنار زیارت از امامزاده ابراهیم از فضای دریاچه و قایق سواری در آن نیز لذت می‌برند. این دریاچه مصنوعی با ارتفاع هفت متر ۱۵ سال پیش توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ساخته شده و با اخذ مجوز از اداره میراث فرهنگی استان اقدام به ایجاد مجموعه‌ای تفریحی کرده است. این دریاچه شامل دو بخش می‌شود که می‌توان در یکی از آنها سوار قایق‌های تندروی ارزان قیمت شد.

آنطور که علیزاده می‌گوید این منطقه گردشگری یکی از بیشترین تعداد بازدیدکننده را در ایام تعطیلات دارد و  در ایام عید از کشور عراق نیز به این منطقه می‌آیند امسال نیز حدود ۲۸۰ گردشگر خارجی به دریاچه آمده بودند این درحالی است که از امامزاده حدود سه هزار نفر زیارت کرده‌اند.

او می‌گوید که امکاناتش برای پذیرایی از زائران و گردشگران زیاد نیست و او نمی تواند که میزبان تعداد بیشتر گردشگران باشد. در طی این ۹ سال او هنوز نتوانسته که در کنار دریاچه سرویس بهداشتی مناسبی ایجاد کند و یا تعداد سایه‌بان‌ها را بیشتر کرده و نهال بکارد و امکانات دیگری مانند تله کابین ایجاد کند. علیزاده مشکل اصلی را در ایجاد محدودیت‌های اداره اوقاف می داند که او را در ایجاد امکانات محدود کرده است.

دریاچه های دوقلوی سیاه گاو شهرستان آبدانان در استان ایلام نیز دو دریاچه آبی رنگ هستند که به عنوان تالاب در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده اند زمانی که کسی در یکی از دریاچه ها شنا می کند کاملا تفاوت دمای آب را در هر نقطه از یک دریاچه حس خواهد کرد یکی از انی تالاب ها دارای عمقی ۴۰ متری است که در فصول مختلف کم و زیاد می شود و هر دو به وسیله یک جوی باریک به هم متصل می شوند. تالاب پایین از لحاظ وسعت بزرگتر و از نظر عمق کوچکتر است.

این دو در فاصله ۴۰ متری از هم قرار دارند و در میانه راه نی های قد بلند به زیبایی اطراف آن افزوده است. اگر کسی اهل کوهنوردی باشد می‌تواند به بخش های بالاتر رفته و از بلندی کوه هر دو دریاچه را در کنار هم ببیند. معمولا این منطقه برای گردشگران محلی آشناست به همین علت گردشگران ایلامی آخر هفته خود را در آنجا سپری می کنند.

چند سال پیش اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام با همکاری دو غواص توانست عمق و وسعت این دریاچه را ثبت کند.

دریاچه های ۲۵ تا ۵۰ هزارساله سیاه گاو که در ۳۸ کیلومتری جنوب شرق شهرستان ابدانان  قرار دارند هنوز برای حضور گردشگران محلی نیز امکانت ندارد این درحالی است که در ایام عید چهار هزار گردشگر به خود می بینند.

علی عسگری فرماندار شهرستان آبدانان در سال ۹۴ گفته بود که ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش گردشگری شهرستان به خصوص در آثار شاخص شهرستان مثل دریاچه دوقلوی سیاه گاو این شهرستان را به قطب گردشگری استان تبدیل می کند. آثار تاریخی، طبیعی و معنوی شهرستان قابلیت جذب گردشگر و اشتغال را دارد و به همین منظور سرمایه‌گذاری لازمه پیشرفت همه بخشهای شهرستان است. پور اشرف در روستای شیخ مکان هنوز در اختیار سازمان میراث فرهنگی است و سرمایه گذاری برای مرمت و بهره برداری از ان اقدامی نکرده است و اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام نیز برای سرمایه گذاری در آن در مضیغه است. برای مرمت این قلعه یک بار حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دریافت شد اما ۸۰ درصد آن باید مرمت شود. این قلعه درست در روستایی قرار گرفته که مردم آن نه تنها مهمانواز هستند بلکه دارای بیشترین هنرمندان،غ خوشنویسان و شاعران است.

بقیه مکان های گردشگری و تاریخی این استان نیز به همین منوال است مانند تنگه زینگان در شهرستان مهران که سر راه زائران عتبات قرار دارد و مردم استان از آن به دلیل زیبایی های منحصر به فردش به عنوان دروازه ورود به بهشت یاد می کنند با این وجود سرمایه گذاران هنوز اقدامی برای استفاده از این موقعیت ها نکرده اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 01 خرداد 1396، کد مطلب: 3984180: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین