پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
در شهرستان ملکشاهی ظرفیتهای فراوانی برای مقاومتی نمودن اقتصاد و معیشت مردم وجود دارد.

شعار سال: اقتصادمقاومتی چیزی جز استقلال اقتصادی و تكيه بر توليد بومي نیست، آن هم استقلالی که با شناسایی فرصتها یا همان پتانسیل ها و ظرفیتهای موجود منطقه و فعال نمودن این پتانسیل ها با راهکارهایی از جمله جذب سرمایه و سرمایه گذاربومی و غیربومی ، پیگیری طرح ها و پروژه های ملی و دولتی نیمه کاره و به سرانجام رساندن آنها، جلوگیری از هدررفت سرمایه های مالی منطقه با بالابردن تولیدات بومی و هزاران استراتژی قابل اجرای دیگر به راحتی بدست می آید.

در شهرستان ملکشاهی ظرفیتهای فراوانی برای مقاومتی نمودن اقتصاد و معیشت مردم وجود دارد. طرح انتقال آب از سد چم گردلان و ایجادمزارع آبی و تولید محصولات صیفی و سبزی در منظقه حاصلخیز "گردنگه" موجب عدم وابستگی به خرید عمده از تره بارهای مرکزی استان می گردد و همزمان اشتغال زایی گسترده ای را هم فراهم می سازد.

درشهرستان ملکشاهی ظرفیت ایجاد کارخانه تولید آرد بلوط و بهره برداری از این نعمت طبیعی که در منطقه به وفور وجود دارد، خودش به تنهایی یک طرح توليدي براي ايجاد شغل است.

ایجاد صنایع بسته بندی و صادرنمودن میوه های زالزالک، و پسته وحشی شهرستان هنوز در بعضی ذهن ها یک کارنشدنی به نظر می رسد. تنها با ایجاد چندکارخانه کوچک در اطراف شهرستان ملکشاهی، عده زیادی مشغول بکار می شوند و با رونق تولید، وابستگی به توليدات شهرستانهای دیگر کم و کمترخواهدشد. کارخانجاتی چون تولید آرد، ماکارونی، تولیدعلوفه ،توليد كمپوست ،روغن كشي ميوه بنه ،روغن كشي زيتون و ...

در این شهرستان ظرفیتهای بالایی برای تولید و پرورش طیور از جمله کبک، تیهو، بلدرچین، مرغ بومی، شترمرغ ،بوفلمون و ... موجود است که با اعطای تسهیلات به صرفه این امر به آسانی می تواند اقتصاد محلی شهرستان را شکوفا سازد.

حمایت از تولید فرش دست باف در شهرستان یک فرصت کمک به اقتصاد خانواده هاست. همچنین در زمینه سایر صنایع دستی مانند چاقوسازی، گلیم بافی، نمدمالی، جاجیم بافی و ... سرمایه گذاری در منطقه در کوتاه مدت به ثمر می نشیند و زمینه اشتغال خوبی را فراهم می ورد.

طرحهای نظیر پیوند پسته به درختان بنه، پیوندخرمالو به درختان بلوط و توسعه باغداریها با ترویج باغات دیم و گونه هایی درختي ميوه مانند سنجد که کمتر به آب نیاز دارند نیز در شهرستان از استعداد و ظرفيت خوبی برخوردار هستند.

رسیدگی به امور عشایر، ترغیب عشایر به پرورش نژادهاي دوقولو و چند قولوزا ،مرغ خانگی، و تولید صنایع دستی و حمایت بیشتر از آنها موجب عدم مهاجرت به شهر و رونق اقتصادی است. یک خانوار عشایر در ملکشاهی با تولید گوشت، لبنیات، تخم مرغ، صنایع دستی مانند پوشاک نمدی و پشمی و پخت نان ساجی نمونه کامل یک خانوار با اقتصاد صددرصد مقاومتی است.

انتقال آب چشمه های دامنه جنوبي کبیرکوه و بسته بندی آن در قالب طرح توليد آب معدنی یک فرصت اقتصادی زودبازده است.

منطقه ملکشاهی یکی از بزرگترین استعدادهای استان ایلام برای تولید عسل و صنعت زنبورداری و صنایع جانبی آن از جمله گرده زنبور، ژله رویال ،موم ،ساخت كندوي چوبي و ... است.

صنعت گیاهان دارویی شهرستان هم در صورت فعال شدن یک ظرفیت عمده برای منطقه است، زیرا کثرت گونه های دارویی گیاهان شهرستان بسیار بالاست ولی هنوز به آن پرداخته نشده است.برداشت اصولي كتيرا و سقز و فراوري اين محصولات هم طرحهايي هستند كه هنوز در فرضيه مانده اند.

معادن وسيع و غني گچ،گوگرد،قير ،زغال سنگ و...در شهرستان وجود دارند اما از بهره برداري،استخراج و كارخانه خبري نيست.

روی همرفته، با ایجاد یا فعال سازی بخشی از آنچه که از ظرفیتها بحث نمودیم، شاهد رونق اقتصادی عمده ای در شهرستان خواهیم شد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ملکشاهی خبر، تاریخ انتشار: 25 بهمن 1395، کد مطلب: -:www. malekshahionline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین