پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
روزنامه همشهری زنجان در شماره 6071 خود به انتشار گزارشی از فرصت های سرمایه گذاری در شهر زنجان پرداخته است.

شعار سال: برای شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه شهری نیاز به گردآوری اطلاعات در این زمینه است. با گردآوری این اطلاعات و امکان‌سنجی اجرای پروژه‌ها می‌توان به تعریف درستی از میزان ارزش افزوده و بازدهی اقتصادی و اجتماعی آنها رسید تا میزان توان بخش خصوصی در شناسایی، پیگیری و تحقق فرصت‌های سرمایه‌گذاری عملی شود.

مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان از طرح مطالعاتی، شناسایی و امکان‌سنجی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر به عنوان « اطلس سرمایه‌گذاری شهر» یاد می‌کند و می‌افزاید: اطلس سرمایه‌گذاری بر اساس راهبردهای کلان توسعه اقتصادی شهر در نظر گرفته می‌شود که در آن موقعیت و مشخصات اراضی که قابل بارگذاری هستند از سوی شهرداری به مشاور مربوطه اعلام می‌شود.
«ناصر احمدصفا» با بیان اینکه شناسایی و تعریف فرصت‌های سرمایه‌گذاری یکی از اهداف این طرح است، می‌افزاید: در واقع با این طرح بررسی طرح‌های فرادست همچون طرح جامع و تفضیلی شهر، شناسایی و تدوین بانک اطلاعاتی از اراضی قابل بارگذاری سرمایه‌گذاری شهر انجام شده و در نهایت توسط شهرداری به مشاور طرح منعکس می‌شود.
وی اظهار می‌کند: پهنه‌بندی وضعیت موجود شهر از حیث قابلیت‌ها و محدودیت‌های بارگذاری، فعالیت‌های قابل استقرار همچون شناسایی محورهای مهم شهری و دارای پتانسیل بارگذاری سرمایه‌گذاری از وظایف مشاور است. همچنین شناسایی و آسیب‌شناسی وضعیت پروژه‌های بزرگ نیمه تمام موجود در سطح شهر نیز همچنین از دیگر وظایف مشاور محسوب می‌شود.

اولویت‌بندی حوزه‌های اصلی
مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری با اشاره به اینکه خروجی اصلی این طرح تعیین و اولویت‌بندی حوزه‌های اصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر است، ادامه می‌دهد: بررسی عوامل تأثیرگذار بر اساس اراضی شهری و زمینه‌های سرمایه‌گذاری نیز از نتایج اجرای این طرح محسوب می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: پس از اقدامات اولیه که ذکر شد نوبت به تدوین و معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری، ارائه شناسنامه و توجیه سرمایه‌گذاری در آن پروژه‌ها می‌رسد تا امکان‌سنجی بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته انجام شود.
«احمدصفا» با اشاره به اینکه در برنامه‌ریزهای استراتژیک آینده اولویت فرصت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به حوزه‌های پنجگانه گردشگری، (گردشگری، تجاری، ورزشی، فرهنگی و زیرساختی) مشخص می‌شود، اظهار می‌کند: برای اجرای این طرح مجوزهای لازم از سوی شهردار با نگاه مثبت به موضوع دریافت شده و با تامین اعتبارات در بودجه سال آینده عملیاتی شدن آن را شاهد خواهیم بود. این طرح در زنجان برای نخستین بار اجرا خواهد شد، البته ناگفته نماند که این طرح در اغلب کلانشهرها و تعدادی از مراکز استانهای کشور نیز اجراء شده است.

پیگیری جدی اجرای طرح
وی با بیان این مطلب می‌افزاید: یک تا یک و نیم سال است که بحث سرمایه‌گذاری در شهر زنجان به صورت جدی پیگری می‌شود.
مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان ادامه می‌دهد: حسن این طرح به این است که اگر پروژه و طرحی برای شهر زنجان در نظر گرفته شود، امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی آن انجام خواهد شد. در این راستا معایب و محاسن اجرای آن مشخص می‌شود. در نتیجه می‌توان جایگزینی برای آن یافت یا طرح مورد نظر را در منطقه مناسب‌تری به اجرا درآورد.
«احمدصفا» ادامه می‌دهد: در اصل این طرح با توجه به پتانسیل‌های موجود در نقاط مختلف شهر در راستای پیش‌بینی‌ طرح‌های موفق اقدام می‌کند تا سرمایه‌گذار نیز با رغبت برای اجرای پروژه روی آورد. همین امر موجب می‌شود که شهرداران و مسئولان دوره‌های بعدی شوراهای اسلامی شهر با توجه به آن طرح پروژه‌های عمرانی را در دستور کار خود قراردهند.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار زمانی که جزئیات و مطالعات اجرای پروژه‌ها را در اختیار دارد با ‌آگاهی از موارد مهم پروژه سرمایه خود را به کار می‌گیرد، می‌افزاید: زمانی که سرمایه‌گذار بومی باشد اطلاعات پروژه را بهتر متوجه می‌شود. در نتیجه وقتی طرحی امکان‌سنجی نشده باشد برای شناساندن فرصت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مشکلاتی را بوجود می‌آورد. در اصل هرچه اطلاعات پروژه‌ها در حوزه‌های پنجگانه بیشتر باشد ریسک در سرمایه‌گذاری کمتر است.
مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان عنوان می‌کند: در راستای نتایج این طرح تهیه اسناد فراخوان تعدادی از پروژه‌های مورد مطالعه توسط مشاور طرح تهیه و در اختیار حوزه سرمایه‌گذاری جهت انجام فراخوان عمومی قرار خواهد گرفت.

مشارکت بخش خصوصی
به گفته مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان این طرح توسط یک شرکت مشاور در بخش خصوصی انجام خواهد شد. این شرکت با مطالعه شامل پرس و جو از سرمایه‌گذاران و مردم در قالب نیازسنجی، اطلاعات کسب شده را گردآوری می‌کند. به محض اینکه اعتبارات این طرح تأمین شود سال آینده به اجرا در می‌آید.
احمدصفا می‌افزاید: تاکنون قراردادی برای اجرای این طرح منعقد نشده است. این موضوع در هر جلسه‌ای که مطرح شده حتی از سوی شهردار نیز مورد تایید بوده از این‌رو تا انتهای امسال نیز تکلیف آن مشخص می‌شود. مطالعات اینگونه طرح‌حدودها 6 ماه زمان می‌برد و سعی می‌کنیم تا نیمه دوم سال 96 این طرح را عملیاتی کنیم.
وی در کنار مطالب عنوان شده به موضوع دیگری نیز اشاره می‌کند؛ با این حال در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان با استفاده از داشته‌ها و اطلاعات خود، برخی از نقاطی را که در زنجان قابل سرمایه‌گذاری است در کنار بهره‌گیری از دانش سرمایه‌گذاران به خصوص افراد بومی و مدیران شهری امکان‌سنجی و شناسایی کرده است. تحقیقات شهرداری زنجان در نهایت منجر به این شد که نزدیک به 200 میلیارد تومان با سرمایه‌گذاران در راستای اجرای پروژه‌ها قرار داد بسته شود.

پروژه‌های مهم امسال
احمدصفا ادامه می‌دهد: قراردارد اجرای پروژه تجاری، اداری و فرهنگی بلوار مهدوی در ضلع جنوبی مسجد قبا با سرمایه‌گذاری اولیه 96 میلیارد تومان و 40 ماه زمان اجرا، پروژه پارکنیگ طبقاتی با تلفیق تجاری در دروازه ارگ جنب بانک ملی با سرمایه‌گذاری 28 میلیارد تومان و 36 ماه زمان اجرا از پروژه‌های مهم امسال هستند که منجر به عقد قرار داد شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بازارچه میوه و تره‌بار با تلفیق تجاری نیز به عنوان یکی از این پروژه‌ها در گلشهر کاظمیه با 21 میلیارد تومان مبلغ سرمایه‌گذاری و 28 ماه زمان اتمام پروژه در نظر گرفته شده است، اضافه می‌کند: پارکنیگ طبقاتی و تجاری سعدی جنب ساختمان مخابرات با 12 میلیارد تومان و 30 ماه زمان اتمام را از دیگر پروژه‌های امکان‌سنجی شده است.

پروژه‌های در دست اقدام
احمدصفا با اشاره پروژه‌های در دست اقدام حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری اضافه می‌کند: پروژه تکنولوژی بازیافت و استحصال برق از پسماندهای خانگی شهر زنجان با ظرفیت حدود 20 مگا بایت در ساعت در دست اقدام است. مدت زمان ساخت کارخانه 28 ماه وکل سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده حدود 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
مدیر حوزه سرمایه‌گذاری در بخشی از سخنان خود می‌گوید: حمایت‌های شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر زنجان به ویژه کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری و همچنین هیات عالی سرمایه‌گذاری و کمیسیون کارشناسی سرمایه‌گذاری در تهیه و تصویب پروژه‌ها قابل تقدیر بوده و نتایج سودمندی داشته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 24/12/1395 ، کد مطلب:82464691 : www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین