پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷
نماینده مردم خدابنده با بیان اینکه برخی از مشکلات شهرستان خدابنده مانند بیکاری و معیشت مردم تقریبا متعلق به همه کشور است گفت: بومی سازی راهکار حل مشکل بیکاری در خدابنده است.

شعار سال: با پذیرش وعده مسئولان ارشد دولتی و صحت آمار و ارقام اشتغالزایی در 2 سال اخیر، یک محاسبه ساده نشان می‌دهد رشد اقتصادی 5 درصدی سال 95 باید حداقل 1.3 میلیون شغل جدید ایجاد کند.

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، در پاییز سال 94 تعداد بیکاران کشور 2.6 میلیون نفر و جمعیت فعال 24.6 میلیون نفر بوده که موجب نرخ بیکاری 10.7 درصدی در این زمان شده است.

با ایجاد 1.3 میلیون شغل در سال 95 و عدم تغییر محسوس جمعیت فعال کشور، طبیعتا نرخ بیکاری در سال جاری باید حدودا نصف شود و به 5.3 درصد برسد اما با توجه به واقعیات اقتصادی کشور، تا به حال تحقق چنین برآوردی بسیار دور از انتظار بوده است.

نرخ بیکاری استان زنجان از 9.8 درصد سال گذشته به 9.6 درصد رسیده است و جزو 9 استانی است که نرخ بیکاری یک رقمی را دارا است و متوسط نرخ بیکاری نسل جوان در کشور 26.1 درصد بوده که این نرخ در استان زنجان 19.9 درصد است.

حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر قیدار درباره معضل بیکاری گفت: امروزه معضل بیکاری به یکی از اصلی ترین دغدغه‌های خانواده ها و مسئولین تبدیل شده و اگر نتوانیم راه حل مناسبی را جهت برون رفت از این معضل پیدا بکنیم در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد که در این شرایط مهارت آموزی می تواند به عنوان کلید اشتغال جوانان افق روشنی را برای آینده اشتغال کشور رقم بزند .

طالبی با اشاره به لزوم ارتقاء سطح مهارتی در بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی افزود: نتیجه گسترش آموزش های مهارتی می تواند در اشتغالزایی تأثیر مثبتی داشته باشد، بنابراین با وجود مشکل بیکاری نیازمند ترویج فرهنگ مهارت آموزی با همت همه دستگاه های اجرایی در جامعه هستیم.

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده با بیان اینکه برخی از مشکلات شهرستان خدابنده مانند بیکاری و معیشت مردم تقریبا متعلق به همه کشور است و مختص این شهرستان نیست ادامه داد: در شهرستان خدابنده چیزی به نام کارخانه به معنای واقعی اش وجود ندارد و فقط کارخانه سیمان است که وضعیت مطلوبی ندارد و به مسئولان ذیربط شهرستان گفته ام آماری به صورت رسمی و دقیق از وضعیت اشتغال،بیکاری و تعداد کارگاههای تولیدی فعال و نیمه فعال و غیر فعال به بنده بدهند تا پی گیر حل مشکلات در این زمینه بشوم و معتقدم که مرتفع کردن کاستی ها در همه این موارد منوط به همکاری مسئولان ادارات است.

وی با اشاره به مشکل بیکاری در خدابنده نیز گفت: برای پیشرفت صنعت و اشتغال در خدابنده باید الویت بندی شود یعنی در ابتدا به ظرفیت ها و پتانسیل ها توجه شود و آموزش و پرورش و آموزش عالی در این زمینه نقش مهمی را در دادن هدایت تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان ایفا می کنند و به عبارت دیگر باید بومی سازی کنیم تا دانشجو پس از فراغت از تحصیل بتواند برای خود شغل ایجاد کند.

باب الله فتحی فرماندارشهرستان خدابنده با بیان اینکه امروز یکی از دغدغه مهم دولت ایجاد اشتغال پایدار در کشور است، افزود برای رسیدن به این هدف مهم، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان راهکاری مناسب امری اجتناب ناپذیر است.

وی بیکاری دانشجویان تحصیل کرده را یکی از چالش های جدی دانست و گفت: از آنجاییکه اکثر فارغ التحصیلان بیکار هستند و طبق بررسی ها بیشترین علت در بیکاری فارغ التحصیلان عدم مهارت است بنابر این می توان گفت مهارت حلقه گمشده در بیکاری است لذا ضروری است دانشگاه به کانون کارآفرینی و مهارت آموزی تبدیل شود زیرا علم نظری به تنهایی برای ایجاد شغل مناسب نیست و نیاز به مهارت است که این امر باعث می شود فارغ التحصیلان با مهارتی که دارند بعد از تحصیل مشغول به کار شوند.

فرماندار خدابنده با اشاره به اینکه برخی از اراضی کشاورزی با اینکه استفاده نمی‌شود، ولی اجازه تغییر کاربری اراضی نیز داده نمی‌شود، اضافه کرد: همین سخت‌گیری در این زمینه موجب کاهش اشتغال و بیکاری در خدابنده شده است و اقداماتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، فرصت ایجاد اشتغال را می‌گیرد.

محمد خلجی،عضو شورای شهر قیدار با تاکید بر اینکه متاسفانه در طول سال‌های گذشته ورود صنایع به شهر قیدار ضعیف بود، یادآور شد: نبود صنایع در این شهر رکود اقتصادی و بیکاری را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه باید به سمت جذب حداکثری مشارکتهای مردمی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای انجام پروژه‌های شهری باشیم، تصریح کرد: این امر نیازمند تامین زیرساختهای لازم است.

علی کردلو رئیس اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی خدابنده نیز اظهار کرد: وضعیت اشتغال درشهرستان خدابنده به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی در گرو بخش کشاورزی است و زمینه اشتغال و سرمایه گذاری دراین بخش فراهم است ولی به لحاظ نامناسب بودن راه ارتباطی و عدم وجود زیرساخت های لازم اشتغال بویژه دربخش صنعت در این شهرستان بسیار پایین است.

وی افزود: سرمایه گذاری درست و صحیح مردم شهرستان در حوزه اشتغال جوانانشان وبهره گیری از پتانسیلها و سرمایه های دستگاههای اجرایی ازجمله اوقاف و امور خیریه در شهرستان از جمله راهکارهایی در ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری در شهرستان خدابنده است که اگر این سرمایه ها در شکل صحیح و به سمت کارآفرینی و اشتغال هدایت شوند مسلماً میتوانیم از این امر نیز در راستای بهبود فضای اشتغال بهره کافی و وافی را ببریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ 29 تیر 95، کد مطلب: 822373: www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین