پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
بزرگترین شتاب دهنده دنیا باز هم خبرساز شده است زیرا گفته می شود ذره ای کاملا متفاوت در آن کشف شده است.

شعار سال: به تازگی فیزیکدانهایی که در شتاب دهنده بزرگ سرن اروپا مشغول به کار هستند متوجه چیزی شده اند که به ادعای آنها ردی از یک ذره بنیادین جدید و ناشناخته است.

تصور می شود که این ذره نسخه سنگین تری از ذره معروف بوزون هیگز باشد، ذره ای که دانشمندان امیدوارند با بررسی دقیق آن پی به ناشناخته های مربوط به ماده تاریک ببرند.

آنچه که به عنوان ذره احتمالا تازه کشف شده شناخته می شود نتیجه دو سری آزمایشات مجزا اما تکمیل کننده یکدیگر هستند که تحت عنوانCMSوATLASشناخته می شوند.

به عقیده این فیزیکدانها، هنوز نمی توان این یافته را یک کشف علمی به شمار آورد اما وقتی به این نکته توجه می کنیم که در هر دوی این آزمایشات رد واحدی از یک ذره ناشناخته مشاهده می شود، امیدها برای کشف یک ذره جدید افزایش می یابد.

نزدیک به ۹ هزار فیزیکدان، متخصص و مهندس از سراسر جهان در شتاب دهنده سرن اروپا با زیر نظر گرفتن رفتار ذرات و آثار این برخورد‌ها به مطالعه چگونگی بوجود آمدن جهان و حتی دلیل بوجود آمدن آن می ‌پردازند. هر لحظه از این آزمایش به دانشمندان در درک جهان کمک می‌کند.

دانشمندان برای درک بهتر این اسرار از نظریه ‌ای به نام مدل استاندارد استفاده می‌ کنند. این نظریه ترکیبی از نظریه نسبیت انیشتین و تئوری کوانتوم است. این نظریه با سه مورد از چهار نیروی اساسی جهان یعنی نیروی قوی هسته‌، نیروی ضعیف هسته و نیروی الکترومغناطیس سر و کار دارد و با نیروی چهارم که نیروی جاذبه محسوب می شود سر و کاری ندارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 28 آذر 1394، کد مطلب: 3003579: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین