پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۷۳۴۴
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
با الکترونیکی شدن پروانه های گمرکی به طور میانگین هم اکنون روزانه ۱۰۰۰۰ محموله از طریق نیروی انتظامی از گمرک به شکل الکترونیکی استعلام می شود و سامانه گمرک به طور خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی پاسخ را در مدت ۲تا ۳ دقیقه برای ماموران نیروی انتظامی ارسال می کند.

شعار سالموضوع کشف ۲ کانتینر دوربین مدار بسته قاچاق که در اردیبهشت ماه سال گذشته اتفاق افتاد و فرد متخلف به تعداد بیشتری هم اعتراف کرد و طی روزهای اخیر رسانه ای شد نیز بدون تجمیع اطلاعات در سامانه جامع گمرکی و رصد و رهگیری اطلاعات توسط سامانه جامع گمرکی امکان پذیر نبود. سامانه جامع گمرکی این امکان را برای سایر دستگاه های متولی مبارزه با قاچاق کالا فراهم نموده که حتی در صورتیکه صاحب کالایی با جعل اسناد و در حین انجام تشریفات گمرکی تخلفاتی مرتکب شود در مراحل بعدی امکان رهگیری و رصد اطلاعات و اسناد کالا فراهم و در سریع ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گیرد.

البته گمرک ایران در تکمیل پروژه هوشمندسازی روند انجام تشریفات گمرکی آسیب شناسی نموده و طی هفته های اخیر با تلاشی مضاعف با هوشمند نمودن فاکتور فروش و عدل بندی کالا به جای اسکن اسناد حذف امکان ویرایش بارنامه های الکترونیک توسط شرکت های حمل و نقل و ثبت منشا ارز گام های مهم تری در فرایند الکترونیکی نمودن فرایندهای گمرکی و هوشمندسازی اطلاعات برداشته تا با تقاطع گیری اطلاعات هر گونه مغایرت در ثبت اطلاعات و اظهار خلاف واقع به صورت خودکار توسط سیستم شناسایی شود.

البته نمی توان نقش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در حمایت و همکاری برای به ثمر نشستن طرح های گمرک الکترونیک و هماهنگ نمودن دستگاه های متولی مبارزه با قاچاق کالا در کشف قاچاق سازمان یافته نادیده گرفت.
قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص می گوید:اينکه در يک سال اخير برخي کشفيات گمرکي و قاچاق بي سابقه بوده و کشف سازمان یافته قاچاق مطرح شده همه ناشي از افزايش کارآمدي فعاليت هاي گمرکي و سامانه جامع الکترونيکي است .

وي افزود : همچنين دسترسي دستگاههاي کاشف به اطلاعات گمرکي به خوبي فراهم است.

فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان نیز در این خصوص گفت : امروز تعامل و همکاری خوبی بین هر دو حوزه گمرک و نیروی انتظامی درجهت برخورد با پدیده قاچاق کالا به صورت سازمان یافته به وجود آمده است.

سردار ملکی‌افزود:با رویکردی که آقای دکتر کرباسیان در بحث برخورد با قاچاق دارند وقابل تحسین است، امیدواریم بتوانیم گلوگاه‌هایمان را تجهیز و مشکلات آنها را برطرف کنیم.

سردار ملکی اظهارداشت: الان در بحث برخورد با قاچاق کالا موقعیت بسیار خوبی داریم که حاصل تعامل و همکاری خوب گمرک و نیروی انتظامی است.

وی اضافه کرد: پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک سامانه بسیار خوبی است و در خدمت مبارزه با قاچاق قرار گرفته است. این سامانه با توجه به اینکه در اختیار پلیس هم قرار گرفته ما الان به طور رندوم کارها را انجام می‌دهیم که یک کار نو و جدید است.

رئیس آگاهی نیروی انتظامی بندرعباس نیز از تعامل و همکاری نزدیک گمرک، ناجا و مراجع قضایی در کشف محموله های قاچاق در این منطقه خبر داد.

سرهنگ توکلی رئیس آگاهی نیروی انتظامی بندرعباس تأکید کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک و حذف سیستم‌های کاغذی، علاوه بر افزایش تعامل بین دستگاهی برای استعلام و شناسایی محموله‌های مظنون به قاچاق، در حوزه وصول عوارض و درآمدهای گمرکی نیز موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.

وی افزود: در حال حاضر همکاری و هماهنگی بسیار خوبی بین گمرک و نیروی انتظامی و مراجع قضایی در استان هرمزگان وجود دارد.

سرهنگ توکلی کشفیات اخیر را به کمک سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک امکان‌پذیر خواند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی نیز گفت: اقداماتی که در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط گمرک انجام شده بسیار مطلوب بوده و باید تشکر ویژه‌ای از رئیس کل گمرک ایران داشته باشیم.

سرهنگ مهدی قدمی افزود: در حال حاضر شناسایی قاچاق سازمان‌یافته با استفاده از سامانه جامع گمرکی امکان‌پذیر شده است.

وی اظهارداشت: ایجاد سامانه جامع گمرکی باعث شده تا نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات راحت‌تر بتوانند با قاچاق سازمان یافته مبارزه کنند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا اضافه کرد: براساس ماده 39 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توافق‌نامه‌ای بین نیروی انتظامی و گمرک امضا شده و ما با یک روحیه جهادی تکلیف قانونی را در این بخش اجرا می‌کنیم.

وی گفت: این همکاری نزدیک سبب شد تا قاچاق سازمان یافته از طریق سامانه گمرک و قدرت اجرایی نیروی انتظامی کشف و ضبط شود و در این زمینه قطعاً می‌توان گفت اگر این سامانه نبود شاهد چنین اتفاقات خوبی نبودیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 30خرداد 96، کدمطلب:678464، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین