پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۲۰۳
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: ما مجوز تأسیس صندوق قرض الحسنه را دریافت کردیم زیرا افراد نیازمند در سازوکار نظام بانکی نمی‌توانند وامی دریافت کنند.

شعار سال: پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارتیر ماه، شبکه دو سیما به تشریح و تبیین برنامه ها و اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه در مراسم معارفه خود افزایش اعتماد عمومی نسبت به کمیته امداد را اصلی ترین برنامه خود عنوان کردم گفت: البته این سخن به معنای آن نیست که اعتماد مردم نسبت به این نهاد کم بوده است؛ اعتماد نسبی است و هر مسئولی که سر کار می آید باید سعی کند رتبه ای که آن سازمان در آن قرار دارد را بالاتر ببرد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: انصافا از اول انقلاب اسلامی کمیته امداد مورد اعتماد مردم بوده و صندوق های صدقات نیز در جای جای کشور نماد کمیته امداد هستند و ارتباط ما را با مردم تنگاتنگ نشان می دهد.

کمیته امداد یک نهاد مردمی و یک خیریه بزرگ است/ وابسته به دولت ها نیستیم

فتاح با تاکید بر اینکه کمیته امداد یک نهاد مردمی و یک خیریه بزرگ است اظهار داشت: وابسته به دولت ها نیستیم که بودجه مان فقط از محل درآمدهای نفتی و بودجه عمومی تامین شود؛ بخشی از منابع ما به این صورت تامین می شود اما عمده منابع ما وابسته به مردم است و اگر درآمد ما اضافه شود بدین معنی است که اعتماد مردم به ما نیز بیشتر شده است.

وی افزود: افزایش درآمد ما بستگی به رفتار ما دارد به گونه ای که هرچه بتوانیم عملکردمان را شفاف سازی کنیم و با صداقت مسایل و مشکلات و آمار و ارقام را به مردم منتقل کنیم آن زمان است که دستمان برای رسیدگی بیشتر به فقرا پر خواهد شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: کل کمک های مردمی در سال ۹۴ ( از طریق صدقه، ذکات و طرح های مختلف) ۹۷۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۱۴۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

فتاح در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص افزایش مستمری سه تا پنج برابری افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز اظهار داشت: برای یک نفر تحت پوشش کمیته امداد ۵۳ هزار تومان و برای هر خانواده پنج نفره تا ۱۰۰ هزار تومان در ماه مستمری پرداخت می کردیم ، ده سال بود که این عدد ثابت بود ضمن اینکه باید اشاره کنم که منشا این مستمری از منابع عمومی و بودجه مصوب مجلس و دولت است.

وی ادامه داد: بر این اساس سال گذشته از دولت و مجلس تقاضا کردیم که مستمری ها افزایش پیدا کند که البته این موضوع در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۶ دولت به مجلس دیده نشده بود و دلیل هم این موضوع عنوان می شد که منابع دولت محدود است ، بر این اساس از مجلس خواهش کردیم که این کار صورت پذیرد که نهایتا نمایندگان مجلس این ایده را پذیرفتن و این افزایش به صورت طرح مصوب شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی ره اضافه کرد: زمانی که قرار بود این طرح در صحن مجلس مطرح شود برخی معتقد بودند که اگر در صحن با این طرح مخالفت شود است طرح رد می شود لذا سراغ دولت رفتیم که انصافا دولت و نمایندگان دولت در مجلس نیز با لینک طرح مخالفت نکردند و دولت و مجلس در یک همگرایی نانوشته با این طرح موافقت کردند.

وی با بیان اینکه دولت نیز این ملاحظه را داشت که ممکن است برخی از او انتقاد کنند که چرا امسال این موضوع را اجرا می کند و چرا سال های قبل اینکار را نکرده است، گفت: از آنجا که این طرح متعلق به مجلس بود، دولت نیز خود را موظف دانست قانون را اجرا کند که خوشبختانه الان سه ماه است که از اجرای این طرح می گذرد لذا نباید کسی این رفتار را تعبیر سیاسی کند.

فتاح یادآور شد: ردیف مستمری ما در سال ۹۵ به میزان ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه ۹۶ به ۳۱۰۰ میلیارد تومان رسید ( ۳/۴برابر شد)؛ لذا براساس این افزایش، پرداخت مستمری برای یک نفر از ۵۳ هزار تومان به ۱۴۸ هزار تومان و برای یک خانواده پنج نفره از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

تعداد ایتام کل کشور ۱۷۲ هزار نفر است/ هریک از ایتام حداقل ۴ حامی دارد

رئیس کمیته امداد امام خمینی ره در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص طرح اکرام ایتام نیز بیان داشت: تعداد ایتام در کل کشور ۱۷۲ هزار نفر است که هریک از ایتام حداقل چهار حامی دارند بر این اساس ۶۵۰ هزار نفر حامی ایتام داریم.

فتاح در ادامه نیز به طرح اکرام محسنین اشاره کرد و گفت: در کنار بحث حمایت از ایتام خانواده هایی داریم که سرپرست آن ها در قید حیات هستند ولی وضع شان به مراتب از ایتام بدتر است؛ نزدیک ۴۰۰ هزار نفر فرزندان غیر یتیم در کشور داریم که تحت عنوان طرح اکرام محسنین تحت پوشش ما قرار دارند.

وی افزود: دو سال قبل که این طرح را با همکاری رسانه ملی و برنامه ماه عسل مطرح کردیم توانستیم ۱۰۹ هزار حامی مرتبط با این طرح را جذب کنیم، امسال نیز تعداد آمار ثبت نامی ما در طرح اکرام محسنین تا روز گذشته ۴۵۵ هزار نفر بود که پس از برنامه شب گذشته ماه عسل ۶۰ هزار نفر دیگر نیز به این تعداد اضافه شدند و هم اکنون ۵۱۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی ره با اعلام اینکه تا شب گذشته ۲۸۰ هزار نفر در طرح اکرام محسنین به صورت قطعی جذب شدند گفت: تمام فرزندان محسنین در کشور تحت پوشش ما، حداقل یک حامی دارند که این حامیان باید ماهانه حداقل ۵۰ هزار تومان بپردازند.

فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه امسال20 درصد فعالیت ها و درآمدهايمان از طریق الکترونیک انجام شد اظهار داشت: درآمد طرح ایتام، اکرام و محسنین حداقل 400 میلیارد تومان است و به صورت 100 درصد الکترونیکی این کار انجام شد، در ای تی ام ها بحث پرداخت الکترونیک را داریم.

صندوق صدقات الکترونیک در متروها راه اندازی شده است


وی با بیان اینکه صندوق صدقات الکترونیک در متروها راه اندازی شده است خاطرنشان کرد : بحث اعتیاد معتادان یک عارضه اجتماعی است و صندوق های ما درمعرض دستبرد عام از سوی این عده از معتادان قرار می گیرد البته به مرور این صندوق ها الکترونیکی خواهد شد این در حالی است که طرح محسنین کاملا الکترونیکی انجام شده است.


حداقل45 هزار صندوق سیار و ثابت در کشور برای جمع آوری فطریه و زکات در نظر گرفته شده است


فتاح با اشاره به اینکه حداقل45 هزار صندوق سیار و ثابت در کشور برای جمع آوری فطریه و زکات در نظر گرفته شده است ادامه داد: از امشب و فردا صبح فطریه ها جمع آوری می شود و مردم می توانند به صورت حضوری پرداخت داشته باشند و همچنین ، مردم با شماره گیر ی#1*8877* می توانند از هر جا اقدام به پرداخت الکترونیکی فطریه کنند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه تا فردا شب 90 درصد فطریه در میان نیازمندان توزیع می شود و نهایتا تا روز دوم 99 درصد فطریه به نیازمندان داده می شود گفت: در فضای پرداخت الکترونیکی نام شهرها برای دریافت فطریه و ذکات درج شده است و به همین طریق مردم در هر کجا که باشند می توانند نام شهر خود را در سامانه درج کنند تا فطریه به شهر مورد نظر تعلق بگیرد.


هفت هزار خیریه در کشور مشغول امر خیر و احسان هستند


وی با اشاره به اینکه هفت هزار خیریه در کشور مشغول امر خیر و احسان هستند بیان کرد: اگر کسی در نزدیکان خود نیازمند سراغ دارد بهتر است اولویت را در نزدیکان قرار دهد این در حالی است که ما به نیازمند ترین در کشور فطریه پرداخت می کنیم و فقط برطبق نیازها پرداخت صورت می گیرد.


برای ساماندهی خیریه ها باید قانون وضع شود


فتاح با اشاره به اینکه ما در دادن مجوز به خیریه ها نقشی نداریم افزود: برای ساماندهی خیریه ها باید قانون وضع شود، خواستگاه کمیته امداد و بهزیستی مردم است و لذا تحت نظام ، دولت و دستگاه های نظارتی است دیوان محاسبات بر ما نظارت می کند از سوی دیگر واقعیت این است که چند مرجع به صورت موازی به این خیریه ها مجوز می دهد ، نظارت واحد بر موسسه ها وجود ندارد و این نقص قانونی دارد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه مردم باید در دادن خیرات، مبرات و انفاق دقت بیشتری کنند اظهار داشت: خیریه ها عمده کارشان درست است و از سوی دیگر دامنه جغرافیایی محدودی دارند ، در نماز عید فطر صندوق های کمیته امداد و بهزیستی مشخص است ،مردم حد الامکان از طریق نهادهای رسمی مانند کمیته امداد و بهزیستی اقدام کنند، ما موظف هستیم تا همه نیاز های خانواده های تحت پوشش را رفع کنیم.


با کمک های مردمی تامین جهیزیه در کمیته امداد به روز شد

فتاح با اشاره به اینکه با کمک های مردمی تامین جهیزیه در کمیته امداد به روز شده است خاطرنشان کرد: افراد تحت پوشش کمیته امداد پس از سپری کردن روند اداری می توانند جهیزیه دریافت کنند ، ما مجوز تأسیس صندوق قرض الحسنه را دریافت کردیم زیرا افراد نیازمند و ضعیف در سازوکار نظام بانکی نمی توانند وامی دریافت کنند ، در سطح کشور31 شعبه ایجاد کردیم به طوری که وام ها با کارمزد سه درصد است، این صندوق ها را با هزار و600 میلیارد تومان سرمایه اولیه تاسیس کردیم ، هیچ صندوقی در کشور اینچنین متولد نشده است لذا امسال دو هزار میلیارد وام به افراد تحت پوشش کمیته امداد خواهیم داد.


وی با اشاره به اینکه اساسی ترین ماموریت ما بحث اشتغال است که به این مهم توجه شده است ادامه داد: آموزش فنی حرفه ای به افراد تحت پوشش دادیم و دست مردم را می گیریم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 5 تیر 96، کد مطلب: 6143701:www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین