پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور از افزایش چمشگیر میزان تعهدات بیمه محصولات کشاورزی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

شعار سال : محمد ابراهیم حسن نژاد روز شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بیمه محصولات کشاورزی استان اردبیل افزود: ایران جزو کشورهایی است که با انواع خطرهای طبیعی از جمله سیل و تگرک روبروست و توجه به توسعه بیمه کشاورزی برای تولید پایدار مفید است.

او اظهار کرد: تاکنون بیش از 153 نوع محصول کشاورزی در برابر 204 خطر طبیعی و آفات و امراض زیر پوشش قرار گرفته و امیدواریم کشاورزان محصولات خود را پوشش بیمه ای دهند.

او گفت: صندوق توسعه بیمه کشاورزی هر سال 12 هزار میلیارد ریال خسارت پرداخت می کند و تلاش می شود میزان این اعتبارات افزایش یابد.

وی افزود: امسال به دلیل اهمیت زراعت گندم که یک محصول راهبردی است حق بیمه افزایش چندانی نسبت به سال گذشته نداشت تا کشاورزان با دلگرمی بتوانند محصولات خود را بیمه نمایند.

وی در زمینه تاخیر در پرداخت هزینه بیمه اظهار امیدواری کرد با افزایش معاملات اعتباری در کمترین زمان ممکن طلب کشاورزان پرداخت شود.

او با اشاره به اینکه سرمازدگی خسارت سنگینی به باغ ها وارد می کند از باغداران خواست اقدام به بیمه باغات خود کنند.

حسن نژاد همچنین گفت: در دنیا تعداد محدودی از کشورها برای یک تا چهار محصول کشاورزی بیمه اجباری دارند و ایران اولین کشوری است که 154 نوع از محصولات کشاورزی را به صورت اختیاری بیمه می کند.

*حوادث غیرمترقبه به 25 درصد از محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان اردبیل خسارت زد

- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:در سال زراعی گذشته حوادث غیرمترقبه به 25 درصد از محصولات تولیدی بخش کشاورزی این استان خسارت زد.

عدیل سروی روز شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بیمه محصولات کشاورزی استان افزود: خسارت سرمازدگی و خشکسالی در سال 93-92 در این استان حدود 12 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

او اظهار کرد: این اتفاق باعث شد زیرساخت های اقتصادی استان حتی در بخش املاک و مستغلات و حمل و نقل دچار خسارت سنگین شود.

سروی افزود: سالانه 10 تا 20 درصد از اعتبارات بودجه عمرانی از بابت حوادث غیر مترقبه کشاورزی هزینه می شود و این در حالی است که یک سوم اشتغال استان را بخش کشاورزی تشکیل می دهد و 28 درصد درآمد ناخالص استان نیز مربوط به همین بخش است.

سروی در زمینه برنامه های انجام شده در زمینه کنترل بلایای طبیعی گفت: تاکنون در مشگین شهر ، خلخال و کوثر 12 سامانه ضد تگرگ به صورت پایلوت نصب شده و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی نیز بیشتر طرح های اجرایی خود را معطوف به معرفی ارقام مقاوم به خشکسالی کرد که به دو نوبت آبیاری کمتر نسبت به ارقام اصلاح نشده دارد.

سروی افزود: عدم پرداخت بموقع غرامت به خسارت دیدگان و کاهش انگیزه بیمه شوندگان از مشکلات عمده بوده و کارمزد کارگزاران ، ارزیابان و ناظرین و شرکت ها هم پایین بوده و به دلیل عدم امنیت شغلی و عدم بیمه انگیزه کافی در این زمینه وجود ندارد و فرایند پرداخت غرامت در سامانه سابکا نیز بسیار طولانی و زمان بر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بقا و دوام فعالیت های تولیدی در بخش کشاورزی را نیازمند حمایت های جدی از تولید کنندگان و سرمایه گذاران این بخش دانست و افزود: در بین سیاست های مختلف حمایتی بیمه محصولات کشاورزی به عنوان راه حل مفید و مناسب برای مقابله با این خطرات باید مورد توجه قرار بگیرد.

تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.

استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

امسال بیش از نیم میلیون تن محصول گندم که در تاریخ خرید این محصول بی سابقه است در کمترین زمان ممکن و با بهره گیری از حداکثر امکانات به صورت شبانه روزی خریداری شد و جایگاه استان در تولید گندم از رتبه 13به چهار کشوری ارتقا یافت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ نشرخبر : 05 دی 1394 کد مطلب : 81894574 (5070889) www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین