پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
طرح جمع آوری متکدیان تنها از طریق همکاری و عملکرد مکملی دستگاه های ذیربط به نتیجه خواهد رسید به گونه ای که در صورت ضعف یکی از دستگاها عملکرد سایر دستگاه ها زیر سوال خواهد رفت و موثر نخواهد بود به گونه ای که طرح ها تنها در حکم مسکن موقت در کلان شهرهایی چون تهران عمل می کند.
شعارسال: طرح جمع آوری متکدیان تنها از طریق همکاری و عملکرد مکملی دستگاه های ذیربط به نتیجه خواهد رسید به گونه ای که در صورت ضعف یکی از دستگاها عملکرد سایر دستگاه ها زیر سوال خواهد رفت و موثر نخواهد بود به گونه ای که طرح ها تنها در حکم مسکن موقت در کلان شهرهایی چون تهران عمل می کند.

متکدی می نامندش؛ سنین خاصی را شامل نمی شود. کودک، نوجوان، جوان، پیر؛ فرقی ندارد این روزها در شهر در واپسین روزهای پایان سال، تهران پر شده است از افرادی که با مظلومیتی خاص روزیشان را گدایی می کنند. جنسیت معنی ندارد.

در بینشان پاکستانی، افغانی و ایرانی به چشم می آید. این شغل که به گفته کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی زاییده شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه است روز به روز افراد بیشتری را سمت خود جذب می کند؛ اما آنچه این روزها در تهران شاهدش هستیم افزایش تکدی گری در بین کودکان است به گونه ای که هروز بر تعداشان افزوده می شود.

كودك با دستاني يخ زده از سرما، عبور و مرور ماشين ها را نظاره مي كند؛ انتظار در چشمانش موج مي زند، 4 ساله به نظر مي آيد. لباس هايش از كهنگي جار مي زنند. به محض اين كه چراغ قرمز مي شود، دست هاي تمنايش را به سمت ماشين ها دراز مي كند.

دستمال هايش را يكي پس از ديگري به راننده ها با تحميلي ملتمسانه جار مي زند. اينجا تهران است. يكي از چهاراه هاي پرتردد شهر. سرماي هوا صورتش را سرخ كرده است.

علي كودك 4 ساله شهرما، لبش را به گلايه باز مي كند: پدرم معتاد است. "مادرم مريض است اما با اين حال كار مي كند. "بايد كار كنم تا بتوانم هم هزينه داروهاي مادرم را بدهم و هم مواد پدرم را" . خواهرش را صدا مي كند: معصومه زيباست، بزرگتر از علي به نظر مي رسد؛‌ از حرف زدن امتناع مي كند. علي او را راضي به حرف زدن مي كند: پدرم كارمند بود.

اخراجش كردند. هروز دنبال كار از خانه بيرون مي رفت تا اين كه يك روز از بيمارستان زنگ زدند. تصادف كرده بود. مقصر فرار كرد.پدرم خانه نشين شد و براي دردش به مواد رو آورد ؛ حالا من و علي خرج زندگي را از راه دست فروشي در مي آوريم.

میدان ونک، زهرا با دسته گلي مملو از نرگس پشت سر مسافراني كه از اتوبوس پياده مي شوند مي دود و به زور آن ها را مجبور به خريد گل هايش مي كند. شايد 6 ساله باشد. هروز صبح حدود ساعت 9 زني او را از ماشين 206 خود در این مکان پياده مي كند و هرشب راس ساعت 9 به دنبالش مي آيد. زهرا مي گويد او مادرش نيست، او را "خاله سارا" صدا مي كند؛ "بد اخلاق است هر شب بايد 50 هزارتومن پول بدم و الا شب رو در خيابان بايد بخوابم" . نمي داند پدر و مادرش كه هستند فقط از وقتي كه ذهنش ياري مي كند خاله سارا را به ياد مي آورد.

شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه تکدی گری را به کودکان تحمیل کرده است

اين روزها با اندكي تامل و نگرشي برخواسته از انسانيت به اين موضوع پي مي بريم كه تكدي گري به كودكان ارث رسيده است؛ كودكاني كه در حساس ترين زمان زندگي خود، با شكل گيري شخصيتي اشتباه كه زاييده شرايط اقتصادي حاكم بر جامعه و عدم مسئوليت خانواده هايشان است؛ كودكي را با تحمل بار سنگين زندگي، مردانگي مي كنند.

"عيسي فرهادي" فرماندار تهران گفت: تاکنون بیش از ۶ هزار نفر از متکدیان بالای ۱۵ سال جمع آوری و حدود ۱۸۰۰ نفر از متکدیان زیر ۱۵ سال نیز شناسایی شده اند كه در زمينه جمع آوري آن ها با سازمان هاي ذيربط هماهنگي هاي لازم صورت گرفته است.

وي ادامه داد: شهرداری جز سازمان هايي است كه در طرح جمع آوری متکدیان همكاري تنگاتنگ و بسیار خوبی تاكنون داشته است.

فرماندار تهران با بيان اين كه بخش دیگری از متکدیان افراد زیر ۱۵ سال هستند كه طي روزهاي اخير با كمك شهرداري تهران در حال جمع آوري آن ها هستيم، اظهار كرد: جمع آوری کودکان زیر ۱۵ سال کار سختی است چرا که باید مراقب باشیم آسیبی به آنها وارد نشود، ترس در وجودشان رخنه نکند و تحقیر نشوند و نيزباید به این موضوع توجه شود که اكثر آن ها داراي خانواده هايي با مشكلات زيادي هستند از این رو تلاش ما این است تا این گروه را جذب کنیم و امیدواریم که مردم هم در این طرح به ما کمک کنند.

طبق قانون شهرداری وظیفه جمع آوری متکدیان زیر 15 سال را ندارد

"مجتبی عبدالهي" معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ادامه با اشاره به طرح جمع آوري متكديان زير 15 سال توسط شهرداري تهران، گفت: طبق قانون شهرداری وظیفه جمع آوری متکدیان زیر 15 سال را ندارد اما شهرداری تهران طی چند سال گذشته به دستور شهردار از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی نیز تبدیل شده است.

وی ادامه داد: طبق قانون وظیفه جمع آوری متکدیان زیر 15 سال با بهزیستی است و شهرداری نمی تواند در این امر دخالت کند، اما طی مکاتبات صورت گرفته با مقامات قضایی قصد داریم تا شهرداری نیز بتواند در جمع آوری متکدیان زیر 15 سال مشارکت داشته باشد.

عبدالهی با اعلام این که متکدیان زیر 15 سال قربانی شرایط خانوادگی و بعضا از طریق باندها هدایت می شوند، اظهار کرد: در طرح جمع آوری متکدیان، ما غربالگری های لازم را انجام می دهیم و پس از شناسایی خانواده ها به بررسی شرایط آن ها می پردازیم.

وی یادآور شد که مراکز شهرداری تهران در اختیار سازمان های مربوطه برای ساماندهی متکدیان قرار گرفته است.

سازمان و ارگان دولتی مسئول جمع آوری و ساماندهی متکدیان هستند

آنچه اینجا مطرح است گلایه بسیاری از افراد و رسانه ها در مورد عملیات نا موفق جمع آوری متکدیان است که در فصول مختلف تکرار می شود، انتقاد این افراد بر شهرداری است اما لازم به ذکر است که طبق قانون در بحث ساماندهی متکدیان، مدیریت شهری و شهرداری فقط در مورد جلوگیری از تکدی گری و هدایت آنها به سوی مشاغل آبرومند باید فعالیت کند، در آخرین مصوبه ۱۵/۲/۱۳۷۸، ۱۲ سازمان و ارگان دولتی مسئول جمع آوری و ساماندهی متکدیان هستند و باید در این مورد اقدام کنند اما سازمانی که فعلا مستقیماً دخالت دارد، مدیریت شهری شهرداری تهران است که بعضا خارج از چهارچوب وظایفی خود در این مورد وارد می شود.

12سازمان؛ شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت رفاه، تأمین اجتماعی، دادگستری، وزارت کار، کمیته امداد از جمله سازمان های مسئول در حوزه متکدیان هستند که بعضا بسیاری از این دستگاه ها وظایف خود را در این زمینه فراموش کرده و بار سایر سازمان ها را چند ارگان به دوش می کشند و شاید این یکی از دلایل عدم موفقیت جمع آوری متکدیان به شمار آید.

این اتباع خارجی به صورت شبکه ای عمل می کنند که این طرح جمع آوری را با مشکلاتی روبرو کرده است

مدیرکل سابق امور اجتماعی البرز و کارشناس آسیب های اجتماعی با اشاره به متکدیان بیگانه با بیان این که ما در جمع آوری این افراد با نقص قانون مواجه هستیم، اظهار کرد: در ساماندهی متکدیان نقش اصلی را شهروندان ایفا می کنند، مردم علاوه بر این که در مواجه با متکدیان دچار آسیب می شوند خود نیز نقش بسزایی در گسترش این معضل دارند.

مدیرکل سابق امور اجتماعی البرز با اعلام این که با ارتقا سطح بینش و آگاهی جامعه می توان معضلات اجتماعی را ساماندهی کرد، اظهار کرد: هربار طرح جمع آوری متکدیان در کلان شهرهایی چون تهران اجرا می شود، غالب متکدیان بیگانگان هستند،: این اتباع خارجی به صورت شبکه ای عمل می کنند که این طرح جمع آوری را با مشکلاتی روبرو کرده است.

عسگری مورودی ادامه داد: در شهرهایی چون تهران تاکنون اقدامات موثری صورت گرفته است اما به دلیل ضعف در زیرساخت ها و نبود اردوگاه های دائمی که پس از جمع آوری این افراد در آنجا نگهداری شوند، دوباره به شهر باز می گردند.

این کارشناس مسائل و آسیب هاب اجتماعی با اعلام این که طرح رد مرز وطرد اتباع بیگانه با ضوابط خاصی صورت می گیرد، افزود: این افراد به صورت شبکه ای عمل می کنند و از تمام قوانین آگاهی دارند به گونه ای که از شکاف هایی موجود در طرح جمع آوری سو استفاده می کنند.

وی در ادامه مطلب گفت: در یکی از بندهای طرح طرد اتباع خارجی ذکر شده که افراد طرد شده باید همراه یکی از محارم از مرز خارج شوند که این خود مسئولان را با مشکل مواجه کرده است.

طرح جمع آوری متکدیان تنها از طریق همکاری و عملکرد مکملی دستگاه های ذیربط به نتیجه خواهد رسید به گونه ای که در صورت ضعف یکی از دستگاها عملکرد سایر دستگاه ها زیر سوال خواهد رفت و موثر نخواهد بود به گونه ای که طرح ها تنها در حکم مسکن موقت در کلان شهرهایی چون تهران عمل می کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 1 اسفند 1395، کدخبر: 692989، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین