پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
بارندگی شدید در منطقه بلوچستان موجب جاری شدن سیلاب و بسته شدن محورهای مواصلاتی و همچنین وارد آمدن خسارت به منازل مردم و زیرساخت‌های شهرستان ایرانشهر شد.

شعار سال: پیش‌بینی‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان در رابطه با وقوع، رعد و برق با رگبار باران و باد شدید لحظه‌ای در نواحی جنوبی و ارتفاعات مرکزی استان که برای روزهای پنجشنبه و جمعه پیش‌بینی شده بود، کاملاً دقیق بود و این شرایط جوی از عصر روز جمعه آغاز شده است.

علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان پیش از این در این رابطه گفته بود: با توجه به ماهیت طوفان‌های تندری، جاری شدن روان‌آب و پرآب شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و بارش تگرگ در پی این شرایط جوی بسیار محتمل است و در پی این شرایط جوی توصیه می‌شود مردم از اسکان و تردد در بستر و حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی استان و در زمان وقوع رعد و برق از استقرار در فضای باز خودداری کنند.

سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی سه محور مواصلاتی را مسدود کرد

رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در پی بارندگی که از عصر روز گذشته در منطقه بلوچستان آغاز شد، سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی سه محور مواصلاتی را در منطقه بلوچستان مسدود کرد.

وی ادامه داد: محور مواصلاتی مهرستان- سرباز از ساعت 20 شب گذشته به دلیل سیل و طغیان رودخانه ماشکید و محورهای ایرانشهر- "خیرآباد" و ایرانشهر- "ابتر" نیز به دلیل جاری شدن روان‌آب و طغیان رودخانه‌های فصلی از ساعت 21 شب گذشته مسدود شدند.

اربابی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش ماموران راهداری و دیگر نیروهای امدادی و مردمی، محور مواصلاتی محور ایرانشهر- ابتر صبح جمعه برای تردد وسایل نقلیه باز شده و فقط محور ایرانشهر - خیرآباد تا زمان فروکش کردن آب همچنان مسدود است و عوامل راهداری برای بازگشایی این محور در محل حاضر هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارندگی شب گذشته با 50 میلیمتر مربوط به شهرستان ایرانشهر بوده، افزود: جمعه تا بعد از ظهر بارندگی نداریم اما از بعد از ظهر در ارتفاعات شهرستان خاش به سمت جنوب و مرکز استان به ویژه در شهرستان زاهدان بارندگی پیش‌بینی شده است.

مردم از تردد در حاشیه و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند

علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بادهای شدید لحظه‌ای و رگبارهای سنگین باران همراه با رعد و برق بعد از ظهر جمعه سبب جاری شدن سیلاب ناگهانی، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌های فصلی می‌شود؛ بنابراین مردم باید بعد از ظهر و شب از اسکان و تردد در حاشیه و بستر رودخانه‌های استان اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه شنبه بارش‌ها بسیار تضعیف شده و به صورت پراکنده محتمل است، گفت: میزان بارندگی گزارش شده از ایستگاه‌های باران‌سنجی استان در 24 ساعت گذشته نشان می‌دهد "ایرانشهر: سینوپتیک ایرانشهر 31.9 میلیمتر، فرمانداری ایرانشهر 50 میلیمتر، مرکز تحقیقات بمپور دو میلیمتر، پیرانچ دامن چهار میلیمتر، شیبان دامن 16 میلیمتر، بهشت‌آباد بمپور سه میلیمتر و در خاش: چاه کمال 15 میلیمتر" بوده است.

نبی‌بخش داوودی، فرماندار ایرانشهر اظهار داشت: روز گذشته طوفان و بارندگی شدید شهرستان ایرانشهر را در بر گرفت که البته خوشبختانه با توجه به اعلام قبلی هواشناسی استان و صدور اخطاریه جوی، آمادگی لازم برای مقابله با این شرایط جوی در شهرستان وجود داشت.

وی ادامه داد: با وجود آمادگی در دستگاه‌های مختلف جهت مواجهه با خسارات ناشی از بارندگی، با توجه به اینکه نوع و شدت بارندگی در حدود 50 سال اخیر بی‌سابقه بود، خساراتی به زیرساخت‌ها و منازل مردم شهرستان وارد شد.

داوودی با بیان اینکه میانگین بارندگی در نقاط مختلف ایرانشهر حدود 41 میلیمتر بوده است، افزود: بر اساس گزارش‌های ثبت شده میزان بارندگی در مرکز شهر ایرانشهر 50 میلیمتر و در قسمت فرودگاهی 31 میلیمتر بوده است.

فرماندار ایرانشهر خاطرنشان کرد: بارندگی ایرانشهر که با رعد و برق شدید همراه بود، حدود یک ساعت استمرار داشت که موجب شد 50 تیر برق بشکند که در پی آن 25 روستای سطح شهرستان با مشکل قطعی برق مواجه شدند؛ البته با تلاش و اقدام به موقع ماموران برق مشکل 10 مورد از این روستاها تا پایان وقت شب گذشته برطرف شد و در حال حاضر نیروهای امدادی در حال رفع نقص مشکل برق باقی روستاها هستند.

وی اضافه کرد: همچنین این شرایط منجر به قطع شدن آب 50 روستا شد که البته علت اصلی این حادثه قطعی برق بوده و در حال حاضر اکیپ‌های مختلف مشغول حل این مشکل هستند.

داوودی تاکید کرد: بارندگی بی‌سابقه روز گذشته حدود 1000 خانه سطح شهرستان را بین 40 تا 90 درصد تخریب کرده و در پی این شرایط جوی 40 درصد منازل مرکز شهر و بخش مرکزی ایرانشهر دچار آبگرفتگی شدند.

فرماندار ایرانشهر با اشاره به آماده‌باش دستگاه‌های مختلف این شهرستان، افزود: در حال حاضر نیروهای امدادی دستگاه‌های مختلف از جمله هلال احمر، برق، آب، اورژانس و مراکز بهداشت در حال خدمت‌رسانی و امداد هستند تا هر چه سریعتر مشکلات مردم ساماندهی شود و شرایط شهرستان به پایداری برسد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هواشناسی برای جمعه هم بارندگی پیش‌بینی کرده، از مردم ایرانشهر تقاضا داریم از تردد در مسیر رودخانه‌ها و محورهای مواصلاتی که احتمال بسته شدن دارند، خودداری کنند و مراقب کودکان خود باشند.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 23 تیر 1396، کد مطلب: ۶۱۶۴۷۰۳:www. yjc. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین